הקשר שבין מזון מהיר לבין אלרגיות

בחורה אוכלת ציפס של מקדונלדס

אם ילדך סובל מאלרגיות והוא מבלה יותר מפעמיים בשבוע במקדונלדס, אז כדאי שתצמצם את תדירות צריכת המזון המהיר וכדאי גם להוסיף יותר פירות לתפריט. ממצאי מחקר חדש מצביעים על קשר בין צריכת שלוש ויותר מנות מזון מהיר בשבוע לבין חומרת הסימפטומים באלרגיות כדוגמת: אסטמה, אקזמה ונזלת אלרגית בילדים. לעומת זאת, באותו המחקר נמצא כי צריכת פירות קשורה להפחתה בחומרת הסימפטומים.

קשר זה נמצא בממצאי מחקר בינלאומי שהקיף למעלה מ319,000 ילדים (בגילאי 13 עד 14) מ-51 מדינות. ו-181,000 ילדים (בגילאי 6 עד 7) מ-31 מדינות שונות.

הנבדקים היוו חלק ממחקר מאוד מקיף של המרכז הבינלאומי לחקר אסטמה ואלרגיות בילדים (ISAAC), מחקר הכולל קרוב ל-2 מיליון ילדים ביותר מ-100 מדינות בעולם.

במחקר תושאלו ההורים והנערים/ילדים לגביי תפריט התזונה שלהם ותסמיני האלרגיות שמהם סבלו. בשאלות שנגעו לתזונה שמו החוקרים דגש על תדירות צריכת סוגי מזונות שקיים לגביהם קשר להשפעה חיובית או שלילית על הבריאות. סוגי המזון שנבדקו היו מזונות כגון: בשר, דגים, פרות וירקות, קטניות, דגנים, לחם, פסטה, אורז, חמאה, מרגרינה, אגוזים, תפוחי אדמה, חלב, ביצים ומזון מהיר / המבורגרים.

לאחר ניתוח התוצאות נמצא כי רק בצריכת מזון מהיר נמצא קשר עם החמרת הסימפטומים במצבים של אסטמה, אקזמה ונזלת אלרגית בכל הגילאים (בילדים הקשר היה פחות ברור מאשר בנערים).

ממצאי המחקר מראים כי צריכת מזון ממהיר בתדירות של למעלה מפעמיים בשבוע קשורה לסיכון מוגבר ב-39% להחמרה בסימפטומים של אסטמה, אקזמה ונזלת אלרגית בקרב נערים ו-27% בקרב ילדים.

מצד שני, ממצאי המחקר מראים כי אכילת פירות בתדירות של למעלה משלוש פעמים בשבוע קשורה להפחתת חומרת הסימפטומים של המחלות. 11% הפחתה בקרב נערים ו-14% בקרב ילדים.

בין הסיבות שמעלים החוקרים לממצאי המחקר מועלת הסברה כי מזון מהיר כדוגמת המבורגרים מכיל כמויות גדולות של שומן רווי ושומן טראנס אשר עשויים לפגום בתפקודה של מערכת החיסון ואילו פירות מכילים מרכיבים כמו נוגדי חמצון וחומרים נוספים שעשויים לחזק את מערכת החיסון.

בנוסף, מזכירים החוקרים כי מן הראוי להדגיש כי ממצאי המחקר אינם מוכיחים קשר של סיבה ותוצאה וכי לא ניתן להסיק על סמך תוצאות המחקר כי אכילת מזון מהיר גורמת להחמרת הסימפטומים של מצבי האלרגיה. לשם הוכחת קשר שכזה יש צורך במחקר נוסף.

אך המסר להורים מציין החוקר הראשי הוא להקפיד על תזונה מאוזנת המורכבת מכמות רבה של פירות טריים וכדאי להפחית בתדירות אכילת המזון המהיר.

מקור המידע: http://isaac.auckland.ac.nz/news/dietpressrelease.html