יין אדום משפר ביצועים בספורט באמצעות העלאת רמת הטסטוסטרון?

כוס יין אדום

שתיית יין אדום עשויה להעלות את רמת הטסטוסטרון בגוף ולסייע בשיפור הביצועים בקרב ספורטאים.

במחקר חדש שבוצע ע"י חוקרים מאוניברסיטת קינגסטון שבלונדון נמצא כי מרכיב המצוי ביין האדום בשם קוורצטין (quercetin) מעכב את פעולתו של אנזים (UGT2B17) שאחראי לפירוק הטסטוסטרון ובכך עשוי להגביר את רמת הטסטוסטרון בגוף.

מאחר והמרכיב קוורצטין משפיע על כמות הטסטוסטרון שמופרש בשתן, יש לעובדה זו השפעה על ענף השימוש בסמים אסורים בספורט (משום שאתלטים עשויים לצרוך יין אדום במטרה להפחית את רמת הטסטוסטרון בבדיקות שתן לגילוי ההורמון). החוקרים דיווחו על ממצאיהם לסוכנות העולמית נגד סמים בספורט (WADA).

חשוב לציין כי מחקר זה הוא מסוג של In-vitro (מחקר שבוצע במבחנה ולא בגוף החי) ולכן בכדי לאשש את פעילות המרכיב המצוי ביין האדום על רמת הטסטוסטרון בגוף, יש לבצע מחקר קליני מלא שיבדוק את השפעת צריכת יין אדום בגוף האדם.

כמו כן, במידה וימצא כי ליין האדום יש אכן השפעה על רמת הטסטוסטרון בגוף, הרי שמידת ההשפעה תשתנה בין אדם לאדם בהתאם למשתנים שונים כמו: משקל, כושר גופני, בריאות ותזונה. זה יהיה קשה להעריך מהי כמות היין הנדרשת בכדי לשפר את הביצועים.

המרכיב הפעיל quercetin הינו פלבנואיד שמקורו בצמחים והוא מצוי בפירות, ירקות, עלים, זרעים ובתוספי תזונה שונים. המקורות הטבעיים העיקריים של קוורצטין הם: פרות וירקות (במיוחד פירות הדר), תפוחים, בצל, פטרוזיליה, מרווה, תה ויין אדום.

מקור מידע 1: http://www.kingston.ac.uk/newsestosterone-levels/

מקור מידע 2: http://www.nutritionj.com/content/11/1/67

מקור מידע 3: http://www.umm.edu/altmed/articles/quercetin-000322.htm