תזונה נכונה לטיפול באקנה

בחורה עם פצעי אקנה בפנים

מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי Journal of the Academy of Nutrition מראה כי ממצאי מחקרים שנערכו בעשרות השנים האחרונות מצביעים על קשר בין תזונה לבין אקנה.
הקשר שנמצא הוא בעיקר בין מזונות בעלי עומס גליקמי גבוה, ומוצרי חלב. הקשר התזונתי שנמצא מגביר את החשיבות של תזונה רפואית כאמצעי  לטיפול באקנה.

אקנה הוא שם למצב שבו מתפתחים פצעי עור המתפתחים סביב נקבוביות עור סתומות באזורים שונים בגוף כגון: פנים, צוואר, חזה, גב והכתפיים.
יש המכנים את האקנה כפצעי בגרות, או פשוט חצ'קונים. כמעט כל נער מתבגר חווה אותה, אבל תופעת האקנה איננה מוגבלת רק לנערים. גם מבוגרים עשויים ללקות באקנה.
תופעת האקנה משפיעה על איכות החיים ועשויה לגרום לקשיים חברתיים ולדיכאון ולכן קיימת חשיבות רבה למציאת טיפול הולם לתופעה.

לפני 100 שנים נהוג היה לחשוב שהגורם לאקנה הוא גורם תזונתי וכי מזונות שונים כגון: שוקולד, סוכר ושומן הם הגורמים המשמעותיים להתפתחותה של האקנה.
אך, החל משנת 1960 ובעקבות פרסום תוצאות שני מחקרים חשובים בנושא הגישה הרווחת הייתה כי אין כל קשר בין אקנה לתזונה.

כעת בעקבות התעניינות מחודשת של דיאטנים ורופאי עור בקשר שבין תזונה לאקנה בוצעה ע"י המחלקות לדרמטולוגיה ולתזונה בקולג' לתזונה בניו יורק סקירה מדעית של מחקרים העוסקים בקשר שבין תזונה לבין אקנה.

החוקרים שסקרו מחקרים משנת 1960 ועד 2012 הגיעו למסקנה כי עומס גליקמי/אינדקס גליקמי וצריכה בתדירות גבוהה של מוצרי חלב הם הגורמים החשובים ביותר בביסוס הקשר שבין תזונה לבין אקנה.
החוקרים מציינים כי למרות שהמחקרים בעשרת השנים האחרונות לא מראים כי תזונה עלולה לגרום לאקנה, הרי שלטענתם תזונה מסוימת עדיין עלולה להשפיע או להחמיר את המצב.
מקור המידע: Increasing Evidence Links High Glycemic Index Foods and Dairy Products to Acne – Academy of Nutrition and Dietetics.