מה יותר בריא הליכה או ריצה?

בחורה רצה בחיק הטבע

ממצאי מחקר חדש מראים כי להליכה יש השפעה דומה לזו של ריצה בהפחתת הסיכון ללחץ דם גבוה, רמות כולסטרול גבוהות וסוכרת. בנוסף, נמצא כי היתרונות הבריאותיים מריצה/הליכה משתפרים עם העלייה במינון הפעילות.

במאמר אשר פורסם בכתב העת המדעי Heart Association journal Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology אובחנו תוצאותיהם של 33,060 רצים ו-15,045חובבי הליכה אשר נטלו חלק במחקר מאוד מקיף של רצים וחובבי הליכה. הנבדקים דיווחו על מינוני הפעילות היומית וכמו כן נתקבלו אבחוני רופאים על אירועי לחץ דם גבוה, רמות כולסטרול גבוהות, סוכרת ומחלות לב כליליות. הנבדקים היו בגילאי 18 עד 80, מרביתם בטווח גילאי 40 עד 50 והגברים היוו 21% מחובבי ההליכה ו51.4% מחובבי הריצה.

בשונה ממחקרים אחרים, החוקרים השוו בין השפעות שתי הפעילויות לפי ההוצאה האנרגטית שבכל פעילות ולא לפי הזמן שמבוצע בכל פעילות. כאשר ההוצאה האנרגטית בפעילות היא זהה, הרי שההבדל בין שתי הפעילויות הוא בעצימות האימון. עצימות האימון בהליכה היא עצימות בינונית ואילו בריצה העצימות היא גבוהה.

החוקרים מצאו כי ככל שהנבדקים רצו או הלכו יותר, ההשפעה הבריאותית הייתה חיובית יותר וכאשר ההוצאה האנרגטית של הרצים הייתה זהה לזו של חובבי ההליכה, גם ההשפעה החיובית על בריאותם הייתה זהה.

ממצאי המחקר מראים את הנתונים הבאים:

  • ריצה או הליכה מפחיתים באופן משמעותי את הסיכון לאירוע ראשוני של לחץ דם גבוה. בריצה הפחתה של  4.2% ובהליכה הפחתה של 7.2%.
  • ריצה או הליכה מפחיתים את הסיכון לאירוע ראשוני של רמות כולסטרול גבוהות. בריצה הפחתה של 4.3% ובהליכה הפחתה של 7%.
  • ריצה או הליכה מפחיתים את הסיכון לאירוע ראשוני של סוכרת. בריצה הפחתה של 12.1% ובהליכה הפחתה של 12.3%.
  • ריצה או הליכה מפחיתים את הסיכון לאירוע ראשוני של רמות כולסטרול גבוהות. בריצה הפחתה של 4.5% ובהליכה הפחתה של 9.3%.

מה בעצם עדיף, ללכת או לרוץ?

חשוב להבין שתוצאות המחקר לא מראות כי הליכה עדיפה על ריצה או להיפך.
לדעתי המסקנות שעולות מן הממצאים תלויות בצרכים האישיים של כל מתאמן.
אם גורם הזמן הוא גורם שמגביל אותך בהתמדה ובתדירות האימונים, הרי שבריצה אתה יכול להוציא יותר אנרגיה מאשר בהליכה בזמן זהה או לחסוך במחצית מזמן האימון וליהנות מאותן היתרונות הבריאותיים.
מצד שני, אם אתה לא אוהב אימונים מאוד עצימים או שמצבך הבריאותי לא מאפשר לך לבצע אימונים עצימים, בהליכה אתה יכול ליהנות מאותם היתרונות הבריאותיים שבריצה. רק תצטרך להקדיש לכך יותר זמן.

מקורות מידע

Walking can lower risk of heart-related conditions as much as running

Walking Versus Running for Hypertension, Cholesterol, and Diabetes Mellitus Risk Reduction

4 תגובות

  1. שלום יורם!

    לפי הפירוט של ממצאי המחקר מדוע לא להסיק בברור שהליכה הרבה יותר בריאה מריצה אם בכל פרמטר שניבדק הליכה הראתה אחוזים יותר גבוהים של שיפור בהורדה בסיכון , אשמח לקבל הסבר .
    בתודה רבה מראש חנניה

    • לריצה יש גם יתרונות ברורים כמו, חיזוקה שרירים, כושר גופני, וסיבולת לב ריאה. ולכן תלוי בעדפות שלך ,ומצבך הגופני.

    • היי חנניה,
      אתה צודק בשאלה שלך. גם אני שאלתי את עצמי את אותה השאלה.
      זה קשור למבחן הסטטיסטי שבו השתמשו החוקרים.
      הם מציינים במחקר:
      The risk reductions were not significantly different for running than walking for diabetes mellitus (P=0.94), hypercholesterolemia (P=0.06), or CHD (P=0.26), and only marginally greater for walking than running for hypercholesterolemia (P=0.04).
      אם אתה מתעניין אתה יכול לקרוא עוד על ערך הP

התגובות סגורות.