טיפול אלטרנטיבי ללחץ דם גבוה במבחן

זוג לחצנים לחיזוק שרירי כף היד

ארגון הלב האמריקני (AHA) בדק מספר שיטות אלטרנטיביות לטיפול בלחץ דם גבוה ופרסם את ממצאיו בכתב העת המדעי של הארגון ( Hypertension).

פאנל של מומחים ביצע סקירה מדעית של כ-1,000 מחקרים שבוצעו בשנים 2006 עד 20011 בנושא של שיטות אלטרנטיביות לטיפול בלחץ דם גבוה מתוך מטרה לבחון את יעילותן בטיפול במצבים של לחץ דם גבוה. הסקירה לא נועדה בכדי למצוא תחליפים לטיפולים התרופתיים הנהוגים כיום. אלא, בכדי להבחין בין יעילותן של השיטות השונות ולשלב את השיטות היעילות כחלק ממערך הטיפול הכולל במצבים של לחץ דם גבוה ולסייע לאנשים שלא מגיבים באופן הרצוי לטיפול התרופתי הקיים.

לחץ דם גבוה מהווה גורם סיכון למחלות לב ומוות מוקדם

לחץ דם גבוה הינו גורם סיכון עיקרי למחלות לב ושבץ. כ26% מאוכלוסיית העולם סובלים מלחץ דם גבוה ותופעה זו אחראית לכ-13% ממקרים של מוות בטרם עת.

שיטות הטיפול שנבדקו בסקירה המדעית

שיטות הטיפול "הטבעיות" שנבדקו שויכו ל 3 קטגוריות: אימוני כושר, שיטות לטיפול התנהגותי כדוגמת: מדיטציה  ושיטות טיפול לא פולשניות העושות שימוש במכשירים כדוגמת: אקופונטורה.

שיטות טיפול התנהגותיות: שיטות מדיטציה שונות, ביופידבק, יוגה וטכניקות הרפיה שונות.

שיטות טיפול לא פולשניות עם מכשור: אקופונטורה ומכשור לתרגול נשימה איטית.

אימוני כושר: אימון אירובי, אימוני כוח ואימון לחיצת יד איזומטרי.

ממצאי המחקר הן כדלקמן:

אימוני כושר יעילים בהפחתת לחץ הדם, אימון איזומטרי הוא היעיל ביותר!

כל שלושת סוגי אימוני הכושר הראו יכולת להפחית את לחץ הדם. כאשר היעילות הגבוהה ביותר הייתה באימון לחיצת יד איזומטרית.  אימון איזומטרי הראה ירידה של 10% בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי לעומת אימוני הליכה שהראו השפעה צנועה יותר על לחץ הדם (חשוב לזכור שלהליכה יש השפעות בריאותיות חיוביות נוספות).  החוקרים מציינים כי חשוב לדעת שלא מומלץ לאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה שאיננו מאוזן בטיפול תרופתי לבצע אימונים איזומטריים (בכל מקרה חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל לפני שאתם מתחילים לבצע אימון שכזה!). (למי ששואל מהי לחיצת יד איזומטרית? שיציץ בתמונת הכתבה)

שיטות טיפול התנהגותיות בעלות השפעה קטנה על הפחתת לחץ הדם

שיטות טיפול כמו ביופידבק ומדיטציה הם בעלות השפעה קטנה על לחץ הדם. אך, מציינים החוקרים כי אין להם מספיק מידע בכדי להעריך את יעילותן של שיטות מדיטציה שונות). כמו כן, אין מספיק מידע בכדי להמליץ על יוגה ושיטות הרפיה כאמצעי טיפול יעיל להפחתת לחץ דם.

לא בטוח שאקופונטורה מסייעת להפחתת לחץ הדם, נשימה איטית כן

ממצאי הסקירה מראים כי אין כל הוכחה מדעית שהטיפול בדיקור סיני הינו טיפול יעיל להפחתת לחץ הדם. החוקרים מציינים כי יתכן והסיבה לכך היא משום שטיפולים שכאלה הם מורכבים ולכן קשה לבדוק את יעילותם. מצד שני, טיפול במכשור להאטת הנשימה כן הראה השפעה חיובית בהפחתת לחץ הדם כאשר הוא מבוצע למשך פרקי זמן של 15 דקות ובתדירות של 3 עד 4 פעמים בשבוע.

החוקרים מציינים כי שיטות הטיפול האלטרנטיביות הראו שיפור בלחץ הדם של 2-10 מ"מ כספית ואילו טיפולים תרופתיים מניבים שיפור של 10עד 15 מילימטר כספית ולכן, טיפול אלטרנטיבי יכול לשמש כטיפול משלים ולא כטיפול עיקרי ובלעדי.

מה זה אימון איזומטרי?

אימון איזומטרי הוא סוג של אימון התנגדות (אימון כוח) המבוסס על תרגילים שגורמים לכיווץ שרירים סטטי, איזומטרי (למידע נוסף על אימון איזומטרי).

תרגיל לחיצת יד איזומטרית ניתן לבצע באמצעות המכשיר שאתם רואים בתמונת הכתבה. לוחצים ומשתהים בלחיצה למשך כ-10 שניות. לא חייבים מכשיר יעודי לשם ביצוע לחיצת יד איזומטרית. ניתן לקחת כדור טניס או מגבת ולגלגל אותה ופשוט ללחוץ את המגבת בכף היד.

מקורות מידע

Alternative therapies may help lower blood pressure

Beyond Medications and Diet: Alternative Approaches to Lowering Blood Pressure A Scientific Statement From the American Heart Association