ארוחת בוקר עתירת חלבונים תמנע חטיפים מיותרים

ארוחת בוקר עתירת חלבונים: ביצים גבינה וחלב

 

מחקר חדש מגלה כי ארוחת בוקר עשויה לשפר באופן משמעותי את השליטה בצריכת המזון במהלך היום. בנוסף, נמצא כי ארוחת בוקר עתירת חלבונים גרמה להפחתה בצריכת חטיפים עתירי שומן או פחמימות במהלך שעות הערב.

ארוחת הבוקר נחשבת כארוחה החשובה ביותר במהלך היום ומחקרים שונים אף הראו כי אכילה של ארוחת בוקר משפרת את התפקוד הקוגניטיבי בנערים (ראה קישור). אפילו הרמב"ם הכיר בחשיבותה של ארוחת הבוקר ומייחסים לו את ההמלצה התזונתית "בבוקר יש לאכול כמו מלך, בצהריים כבן מלך, ובערב כאביון".
למרות הדעה הרווחת בחשיבותה של ארוחת הבוקר, אנשים רבים מחמיצים את ארוחת הבוקר מסיבות שונות.

במחקר חדש שבוצע במחלקה לתזונה ואימון באוניברסיטת מיזורי בדקו החוקרים את ההשפעה של אכילת ארוחת בוקר על רמת השובע במהלך היום ועל צריכת חטיפים בשעות הערב בנערות הסובלות מעודף משקל ואשר נוטות לדלג על ארוחת הבוקר. החוקרים השוו ובדקו 2 סוגי תפריטי ארוחת בוקר: תפריט עתיר חלבונים (35 גרם חלבון) לעומת ארוחת בוקר עם תכולת חלבון נורמלית (13 גרם חלבון). הערך הקלורי בשני המקרים היה זהה (350 קלוריות).

במחקר השתתפו 20 נערות בגילאי 18-20 ו-BMI ממוצע של 28.6 (מעיד על עודף משקל). במהלך המחקר נבדקה השפעת תפריטי הארוחות השונות על הנערות באמצעות שאלונים, דגימות דם ובדיקות MRI שמטרתן הייתה לבדוק את תגובת המוח לתמונות של מזון בזמן שלפני ארוחת הערב.

ממצאי המחקר מראים כי צריכה של ארוחת בוקר עתירת חלבונים גרמה להרגשת מלאות ושובע והפחיתה בפעילות המוחית שקשורה לשליטה בתאווה למזון (food cravings). בנוסף לכך, תפריט עתיר חלבונים בארוחת הבוקר גרם להפחתה בצריכת חטיפים שלפני ארוחת הערב. ממצא זה נתגלה רק בזמנים שבהם ניזונו הנבדקות מארוחת בוקר עתירת חלבונים.

החוקרת התר ליידי (Heather Leidy) מציינת כי "ממצאי המחקר מראים כי אכילת תפריט ארוחת בוקר עתיר חלבונים משפיעה על צריכת המזון בהמשך היום וכי זו עשויה להיות אסטרטגיה טובה בכדי למנוע אכילת יתר או בכדי לשפר את איכות תפריט התזונה ע"י החלפת חטיפים לא בריאים בארוחת בוקר המורכבת ממזון איכותי"

אנשים רבים מתקשים לאכול באופן מסודר ארוחות בוקר גדולות ומסתפקים בקפה ועוגייה או משהו דומה. אך החוקרת מציינת כי אנשים שאינם מורגלים בארוחת בוקר מתרגלים לכך בתוך יומיים שלושה.

נקודות חשובות לציון

המחקר מומן ע"י מועצת הביצים והבשר בארה"ב.

המחקר לא בוצע בתנאים של צמצום הצריכה הקלורית וכמו כן, ממצאי המחקר לא הראו הפחתה בסה"כ הצריכה הקלורית היומית.

סרטון האוניברסיטה על המחקר

Protein-Rich Breakfasts Prevent Unhealthy Snacking in the Evening, MU Researcher Finds from MU News Bureau on Vimeo.

מקורות מידע

Protein-Rich Breakfasts Prevent Unhealthy Snacking in the Evening, MU Researcher Finds

Beneficial effects of a higher-protein breakfast on the appetitive, hormonal, and neural signals controlling energy intake regulation in overweight/obese, “breakfast-skipping,” late-adolescent girls

ClinicalTrials.gov Identifier: NCT01192100

A systematic review of the effect of breakfast on the cognitive performance of children and adolescents.