נקניק זה בריא?

שורות של נקניקים שונים

חוקרים מהמוסד לרפואה מונעת בציריך בשוויץ טוענים כי כ-3% ממקרי מוות מוקדם הם עקב צריכה של בשר מעובד.

החוקרת סבינה רואהרמן בשיתוף עם חוקרים נוספים מעשר מדינות אירופיות נוספות חוקרת את הקשר שבין צריכת בשר מעובד לבין הסיכון לתמותה. במחקר אשר פורסם בכתב העת המדעי BMC Medicine השתתפו 448,568 נבדקים, נשים וגברים בגילאי 35 עד 69 שנים וללא עדות למחלות סרטן או מחלות לב נוכחיות.

במחקר נבדק הקשר בין סוגי בשר שונים (בשר אדום, בשר מעובד ובשר עוף ) לבין תמותה מוקדמת.
מתוצאות המחקר עולה כי צריכת בשר אדום קשורה לסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת ואילו צריכת בשר מעובד קשורה לסיכון מוגבר עוד יותר. לצרכני העוף בשורה טובה משום שבמחקר לא נמצא כל קשר בין צריכת בשר עוף לבין סיכון מוגבר לתמותה מוקדמת.

הבעייתיות שבצריכת בשר מעובד כדוגמת נקניקים היא במרכיבים המצויים בהם אשר קשורים לסיכון גבוה למחלות לב וסרטן. בתהליכי ההמלחה, הכבישה והעישון של הנקניקים נוצרים גורמים מסרטנים כדוגמת  ניטרואמינים (nitrosamines). גורמים אלו עלולים לגרום לעליה בתמותה ממחלות סרטן ואילו תכולת השומן הרווי והכולסטרול הרבה שבבשר המעובד, עשויה אף היא לגרום להגברת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

צריכת בשר מעובד זה רק גורם אחד מיני גורמים רבים אך מדובר בגורם מאוד חשוב.

חשוב לציין כי בניתוח הממצאים לקחו החוקרים בחשבון את העובדה כי צרכני הבשר המעובד נוטים לנהל אורח חיים פחות בריא. לדוגמא צרכני בשר מעובד נוטים לאכול פחות ירקות ופירות ונוטים לצרוך יותר אלכוהול לעשן יותר מאלו שצורכים פחות בשר מעובד. הממצאים אודות הקשר שבין צריכת בשר מעובד לבין הגברת התמותה הם לאחר התאמת הממצאים באופן סטטיסטי לשוני באורח החיים.

המחקר מראה כי אנשים שצורכים למעלה מ-40 גרם של בשר מעובד הם בעלי סיכון מוגבר לתמותה לעומת אלו שצורכים פחות מ-20 גרם בשר מעובד ביום.

החוקרת מוסיפה ומציינת כי חשוב להבין שבשר הוא מקור מזון חשוב המספק ויטמינים ומינרלים חיוניים ולכן חשוב שלא להגזים בצריכת הבשר ולצרוך באופן שלא מציב אתכם בסיכון – עד 40 גרם בשר מעובד ביום ולא יותר.

מקורות מידע:

Meat consumption and mortality – results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition לגירסאת המחקר המלא לחצו כאן.

A sausage a day is too many – alphagalileo.org

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*