ניפוץ מיתוסים בדיאטה!

אישה שמנה

נושא הירידה מעסיק לא מעט אנשים בעולם. אנשים רבים מנסים לרדת במשקל, אנשי מקצוע רבים מטפלים באלו שרוצים לרדת במשקל וחוקרים מכל רחבי העולם מבצעים מחקרים רבים בתחום ההשמנה.

לכן, אין זה מפתיע שיש עשרות ואולי מאות דיאטות שונות המייצגות תפיסות ודעות שונות לגביי הדרך הנכונה להרזיה.

אבל, בים של דעות ודיאטות שונות יש גם מיתוסים ודעות שהפכו לנחלת הכלל.

צוות חוקרים בינלאומי החליט לחקור את המיתוסים בתחום הדיאטה ולבדוק האם אכן מיתוסים אלו מבוססים על הוכחות מדעיות. מסקנותיהם פורסמו בגיליון ינואר בכתב העת המדעי New England Journal of Medicine.

שבעת המיתוסים שנבדקו

  1. מיתוס 1: שינויים קטנים בצריכת הקלוריות או בשריפת הקלוריות, יצטברו לשינויים גדולים במשקל לאורך זמן.
  2. מיתוס 2: בתהליך ההרזיה יש להקפיד על קביעת מטרות ריאליות, אחרת המטופל עלול להתאכזב ולרדת פחות במשקל.
  3. מיתוס 3: רצוי לרדת במשקל באופן הדרגתי משום שאנשים שירדו במשקלם מהר מידי, עולים שוב במשקל באופן מהיר יותר מאנשים שירדו בצורה איטית והדרגתית יותר.
  4. מיתוס 4: בתחילתה של תכנית הרזיה יש לאבחן את מידת נכונותו של המטופל לתהליך, אנשים שמרגישים מוכנים לירידה במשקל יהיו בעלי נכונות גבוהה יותר לאמץ את השינויים הנדרשים.
  5. מיתוס 5: לשיעורי הספורט בבית הספר יש חשיבות רבה במניעת השמנה בקרב ילדים.
  6. מיתוס 6: הנקה מגנה מפני השמנה בעתיד.
  7. מיתוס 7: בסקס ניתן לשרוף כ-300 קלוריות.

כל המיתוסים נמצאו כאמונות אשר לא אומתו בכלים ומחקרים מדעיים.

מסקנות החוקרים לגביי המיתוסים השונים

שינויים קטנים בצריכת הקלוריות או בשריפת הקלוריות, יצטברו לשינויים גדולים לאורך זמן

פעמים רבות ניתן לשמוע טענות כמו: "הפחת 100 קלוריות מתפריט התזונה היומי שלך או שרוף 100 קלוריות נוספות באמצעות פעילות גופנית נוספת ותראה ירידה של 5 ק"ג בשנה".

טענה זו מסתמכת על הכלל ה-3500 קלוריות שלפיו גרעון קלורי מצטבר של 3500 קלוריות יביא לירידה במשקל של כחצי ק"ג. חשוב להבין כי כלל זה מסתמך על מחקרים שנעשו לתקופות קצרות וכי כאשר מדובר בתקופות ארוכות יותר הרי שלשינויים הקטנים בצריכת הקלוריות או בשריפת הקלוריות ישנה השפעה פחותה ממה שהיינו מצפים לקבל בחישוב מתמטי טהור. כך לדוגמא אדם שיגביר את ההוצאה הקלורית היומית שלו ב-100 קלוריות באמצעות הליכה של 1.6 ק"מ ליום עשוי לפי חישוב מתמטי של כלל ה-3500 קלוריות לאבד כ22.7 ק"ג במשך 5 שנים ואילו האמת היא פחות מרשימה מכך ובמציאות אדם זה יפחית "רק" 4.5 ק"ג במהלך אותה התקופה (ראה קישור).

הסיבה לכך היא משום ששינויים במסת הגוף גורמים לשינויים בצרכי האנרגיה של הגוף ומפחיתים את השפעתם המצטברת של השינויים שבוצעו בצריכת הקלוריות או בשריפת הקלוריות.

בתהליך ההרזיה יש להקפיד על קביעת מטרות ריאליות, אחרת המטופל עלול להתאכזב ולרדת פחות במשקל

אנשי מקצוע רבים שעוסקים בתחום התזונה מציינים כי חשוב מאוד לקבוע עם המטופל מטרות ריאליות וכי מטופלים שבאים עם ציפיות מוגזמות מתהליך הירידה במשקל עלולים להתאכזב ולרדת פחות בשל כך.

למרות שטענה זו הגיונית, הרי שאין לה סימוכין מדעיים. מחקרים מדעיים מראים כי אין קשר עקבי ושלילי בין מטרות מוגזמות לבין הצלחה בתוכניות דיאטה או בירידה במשקל. למעשה מספר מחקרים הראו כי ציפיות מוגזמות קשורות לעיתים לתוצאות טובות יותר בירידה במשקל (אולי בגלל שצפיות גבוהות מצביעות על מוטיבציה גבוהה יותר). בנוסף, בשני מחקרים שבהם נבדקה ההשפעה של שינוי ציפיות מוגזמות למטרות ריאליות על הירידה במשקל, נמצא כי שינוי ציפיות מוגזמות למטרות ריאליות לא הניב כל שיפור בתהליך הירידה במשקל. ד"ר דיוויד אליסון (David Allison) החוקר הראשי ממליץ ואומר כי במידה ואדם מגיע לתכנית הרזיה עם ציפיות מוגזמות, אין זה אומר שיש להטעות אותו ולהבטיח לו שהוא אכן יגשים אותן, אך, הוא גם מוסיף ואומר שצריך לעודד אותו ולא לדכא את ציפיותיו.

רצוי לרדת במשקל באופן הדרגתי משום שאנשים שירדו במשקלם מהר מידי, עולים שוב במשקל באופן מהיר יותר

מכירים את המשפט המאוד ידוע "מי שיורד מהר עולה בחזרה מהר"?
זה אולי אחד המיתוסים הרווחים ביותר (מודה שגם אני עשיתי בו שימוש), אך החוקרים טוענים כי למיתוס הזה אין "רגליים מדעיות" שיתמכו בו.
מחקרים מראים כי ירידה מהירה במשקל בתחילת תהליך ההרזיה קשורה למשקל נמוך יותר גם לאחר תקופה ארוכה.
סקירות מחקרים שהשוו בין ירידה מהירה במשקל באמצעות דיאטות דלות מאוד בקלוריות (דיאטה דלה מאוד בקלוריות = פחות מ-800 קלוריות ביום) לעומת ירידה איטית יותר במשקל באמצעות דיאטות דלות בקלוריות (דיאטות עם צריכה קלורית של 800 עד 1200 קלוריות ביום) הראו כי אומנם בדיאטות דלות מאוד בקלוריות יורדים מהר בתקופה קצרה, אך כאשר מסתכלים על השינויים למשך תקופה ארוכה, לא נמצא הבדל משמעותי בין הדיאטות. זאת אומרת, שירידה מהירה במשקל לא תגרום לעליה מהירה במשקל לאחר מכן. ד"ר דיוויד אליסון אומר כי אין שום סיבה למתן ירידה מהירה במשקל במקרים בהם המטופלים נמצאים תחת פיקוח רפואי מקצועי מתאים.

בתחילתה של תכנית הרזיה יש לאבחן את מידת נכונותו של המטופל לתהליך, אנשים שמרגישים מוכנים לירידה במשקל יהיו בעלי נכונות גבוהה יותר לאמץ את השינויים הנדרשים.

החוקרים טוענים כי ממצאי מחקרים מראים כי אבחון מידת מוכנותם של הנרשמים לתכניות הרזיה לא יסייע לנבא וגם לא יעזור בתהליך הירידה במשקל.

שיעורי הספורט בבית הספר הם בעלי חשיבות רבה במניעת השמנה בקרב ילדים

החוקרים טוענים כי לשיעורי חינוך גופני בבית הספר (מדובר בארה"ב, השאלה עד כמה המצב שונה בארץ) אין כל השפעה חיובית במניעת השמנה בקרב ילדים.

הנקה מגנה מפני השמנה בעתיד

ארגון הבריאות העולמי קידם טענה כי תינוקות יונקים הם בעלי סיכון נמוך יותר להשמנה בגיל מאוחר יותר. אך החוקרים טוענים כי קיימות הטיות במחקר שעליו מסתמך ארגון הבריאות העולמי וכי מחקרים מדויקים יותר לא הראו הוכחות להשפעת ההנקה במניעת השמנה בגיל מאוחר יותר.

בסקס ניתן לשרוף כ-300 קלוריות

יש הסוברים כי ניתן לשרוף בסקס כ-100 עד 300 קלוריות. אך, החוקרים טוענים כי למעשה כמות הקלוריות הנשרפת בסקס עומדת על רק כ20 קלוריות.

שתפו את הדף בפייסבוק בכדי שכולם יוכלו להבחין בין המיתוסים השונים

מקורות מידע:

International team seeks to dispel obesity myths

Myths, Presumptions, and Facts about Obesity

4 תגובות

  1. הי יורם….
    רציתי לציין שאני ממש נהנת לבקר ולקרוא באתר שלך!! המון הצלחה!
    כי אני עשיתי אין ספור דיאטות וראיתי תוצאות רק במשקל אבל עלי אני ניראת בדיוק אותו דבר!! במיוחד באיזור היריכים … … יש לך מה לייעץ לי ומה כדי לי לעשות כדי "להוריד" את היריכיים והאגן!!

    תודה 🙂

    • היי שרה, תודה רבה לך על הפידבק החיובי (עושה לי טוב על הלב).
      עד כמה שאני מכיר, אז אין ממש דיאטה שגורמת להפחתת השומן באופן סלקטיבי מהירכיים.
      גם פעילות גופנית ספציפית כמו תרגילים לירכיים לא יעזרו, כי עדיף לבצע אימונים ששורפים יותר קלוריות ואז השומן יורד מכל הגוף וגם מהירכיים.
      מה שאני מייעץ בדרך כלל זה לבצע דיאטה ואז ברגע שהמשקל יורד, איתו יורד גם השומן. השומן יורד מכל הגוף וגם מהירכיים.
      אני מציע לך לבצע מדידות של היקפים בירכיים ובאגן בכדי לקבל פידבק מדוייק ולראות אם את באמת "יורדת במשקל ולא יורדת בהיקפי הירכיים". העין לא מספיק מדוייקת בכדי להעריך ומה גם כאשר את יורדת במשקל מייתר חלקי הגוף אז הפרופורציות נשארות ולכן אולי את חושבת שמהירכיים את לא יורדת.
      תמדדי ותוכלי לדעת יותר טוב.
      למרות מה שכתבתי, יצא לי כבר להכיר מישהי שהיה לה שומן עיקש שהצטבר בירכיים. כל פלג הגוף העליון היה כמעט ללא שומן ואילו הירכיים עם ריכוז מאוד גבוה של שומן.
      זה יכול להיות.
      בהצלחה

  2. איזה פעילויות אתה ממליץ לעשות?? ריצה קפיצה בחבל?? יש אין ספור …………
    למה אתה ממליץ ספציפי<?<

    • שרה,
      בדרך כלל קשה לאנשים להתמיד בפעילויות הגופניות. אם גם את מתקשה להתמיד, אז הקרטריון הכי חשוב בבחירה של פעילות אירובית זה לבחור פעילות שתגרום לך להתמיד.
      ולכן, אם את אוהבת לדוגמא לרקוד ריקודי עם ולא אוהבת כל כך לרוץ, אז ריקודי עם יכולה להיות פעילות יעילה יותר עבורך.
      קפיצה בחבל זה מצויין, אבל האם את מסוגלת להתמיד בכך לתקופה ארוכה? או למשך זמן ארוך?
      את יכולה לבחור פעילות אירובית לפי הכלל הזה > כל פעילות שתמריץ לך את הדם, תעלה את קצב הלב ותגרום לך להגביר את קצב הנשימה היא פעילות אירובית מצויינת.
      אם תשלבי פעילויות שונות בזמנים שונים זה יכול להיות מעולה כי זה גם יאתגר יותר, גם ילמד את גופך לעמוד במשימות גופניות שונות וגם ימנע פציעות שעלולות להגרם מביצוע של פעילויות חוזרות ונשנות.
      בהצלחה

התגובות סגורות.