מתי בפעם האחרונה חיבקת עץ?

בחור מחבק עץ

המחקר הבא שפורסם בשבוע האחרון כאילו תוזמן לפני חגיגות טו בשבט.

מחקר של שירות היערות האמריקאי אשר פורסם בכתבה העת המדעי American Journal of Preventive Medicine מגלה כי חשיפה לסביבה טבעית משפרת את בריאות האדם. ממצאי המחקר מחזקים ממצאי מחקרים קודמים שהראו כי חשיפה לסביבה טבעית עשויה להטיב עם הבריאות.

החוקרים בדקו את האפקט הבריאותי שנגרם כתוצאה מחיסולם של כ-100 מיליון עצים במזרח ובמערב תיכון ארה"ב, הנזק לעצים נגרם ע"י חיפושית ה"אמרלד" (emerald ash borer) שתוקפת עצי מֵילָה.

החוקרים ניתחו נתונים שנתקבלו מ-1,296 מחוזות ב-15 מדינות באזור ארה"ב ומצאו כי באזורים שבהם חוסלו העצים ע"י החיפושית נצפתה עליה של יותר מ15,000 מקרי מוות מסיבות של מחלות לב וכ-6,000 יותר מקרי מוות ממחלות של דרכי הנשימה התחתונות בהשוואה לאזורים שלא נפגעו מהחיפושית.

החוקר דונובן (Donovan) משיב לאלו הטוענים כי הסיבה לשינויים עשויה להיות כתוצאה משונות דמוגרפית (כדוגמת: רמת הכנסה, חינוך ועוד). הוא אומר כי בממצאי המחקר "נצפה דפוס שחזר על עצמו בכל המדינות וגם באלו שהראו שונות דמוגרפית רבה." בכל האזורים שבהם חוסלו עצים, חלה עליה בתמותה מסיבות של מחלות לב או מחלות בדרכי הנשימה.

ממצאי המחקר אומנם מצביעים על קשר בין חיסולם של העצים ועליה בשיעור התמותה, אך הם לא מסבירים זאת באופן של סיבה ותוצאה. מתוצאות המחקר לא ניתן להסיק כי חיסולם של העצים גרם לעליה בשיעור התמותה.

אבל, באופן אישי אני חושב שסביבה ירוקה היא בעלת תרומה רבה לבריאות האדם וגם אם עדיין לא הוכח קשר סיבתי שכזה, כדאי לכם לנצל את מזג האוויר הנפלא לרדת מהליכון בחדר הכושר ולצאת לריצה בפארק.

מקור מידע 1: http://www.fs.fed.us/pnw/news/2013/01/tree-human-health.shtml

מקור מידע 2: http://www.ajpmonline.org/webfiles/images/journals/