ליהנות מיתרונות ניתוח מעקף קיבה מבלי לעבור ניתוח

ממצאי מחקר חדש שבוצע ע"י מדענים באוניברסיטת הרווארד עשויים להוביל בעתיד לפיתוח טיפול בהשמנה באמצעות בקטריות מערכת העיכול ויאפשר למטופלים "ליהנות" מיתרונות ניתוח מעקף קיבה מבלי לעבור ניתוח.

השמנה וחיידקי מערכת העיכול

הקשר בין בקטריות מערכת העיכול לבין השמנה איננו דבר חדש, לפני מספר שבועות דיווחתי על חוקרים סיניים שמצאו קשר בין בקטריות השוכנות במערכת העיכול לבין השמנה ושהסרת הבקטריות ממערכת העיכול גרמה לירידה במשקל. גם מחקר נוסף שפורסם בימים האחרונים מצביע על קשר בין פלורת החיידקים בקיבה והשמנה.

חיידקי מעי עכברים מנותחים, גרמו לירידה במשקל בעכברים לא מנותחים

במחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת הרפואי (Science Translational Medicine) בדקו החוקרים את ההשערה כי הירידה במשקל שמתרחשת בעקבות ניתוח מעקף קיבה  נובעת בחלקה מהשפעות הניתוח על אוכלוסיית החיידקים במערכת העיכול.

הניסוי בוצע על עכברים אשר חלקם נותחו ולאחר מכן אוכלוסיית החיידקים ממעי העכברים המנותחים הועברה אל עכברים שלא נותחו. העברת החיידקים גרמה לעכברים שלא נותחו לרדת במשקל בכ-20% מהמשקל שהיו יורדים אם היו עוברים ניתוח.

זה לא אומר שמחר יתחילו לייצר את "כדור הפלא" להרזיה

אחד החוקרים הבכירים מציין כי ממצאי המחקר פותחים פתח לאפשרות של פיתוח כלי טיפולי שיחקה את פעילותם של החיידקים ויסייע בתהליך הירידה במשקל. עם זאת, חשוב להבין שהדרך לפיתוח כלי כזה עדיין רחוקה וכי עלולים לעבור מספר שנים עד שממצאי המחקר ייושמו בפרקטיקה הטיפולית.

יתכן ומה שגרם לירידה במשקל זה תוצרי הלוואי של החיידקים

עדיין לא ברור לחוקרים מהו התהליך המדויק שגורם לירידה במשקל ומיהם החיידקים הספציפיים שתורמים לתהליך. החוקרים מציינים כי יתכן והמקור להשפעתם של החיידקים על תהליך הירידה במשקל איננו דווקא נעוץ בנוכחות החיידקים אלא בתוצרי הלוואי שהם מייצרים. החוקרים מצאו כי השינוי באוכלוסיית החיידקים גרם גם לשינויים בריכוזים של חומצות אמינו במעי העכברים שבמחקרים אחרים נמצא כי יש להן תפקיד בהאצת חילוף החומרים.

החוקר מוסיף ואומר כי "במידה מסוימת ממצאי המחקר עשויים להוות נחמה לאנשים שנתקלים בקושי רב בהתמודדות עם משקל עודף, משום שמקור בעיית ההשמנה הוא יותר מסובך מהמשוואה הפשוטה של פעילות גופנית ותזונה.

מקורות מידע

Major weight loss tied to microbes

Conserved Shifts in the Gut Microbiota Due to Gastric Bypass Reduce Host Weight and Adiposity

Obesity may be linked to microorganisms living in the gut