טיפול במחלת הסרטן ללא תופעות הלוואי האופייניות

חוקרים מאוניברסיטת מיזורי פיתחו שיטת טיפול חדשה המבוססת על ננוכימיה, השיטה נוסתה בהצלחה על עכברים ונראה כי שיטת הטיפול החדשה לא גרמה לתופעות הלוואי השכיחות בטיפולי הכימותרפיה וההקרנות שבהם מטופלים כיום חולי הסרטן.

חשוב להבין ששיטת הטיפול החדשה עדיין לא נוסתה בבני אדם והחוקרים מחכים בכדי לגייס כספים על מנת להתחיל בניסויים הקליניים בבני אדם.

טיפולי סרטן ותופעות לוואי

מחלות הסרטן הינם גורם מוות העיקרי בארץ הגורמות מידי שנה למותם של עשרות אלפי חולים בארץ ומיליוני אנשים בעולם.
הבעייתיות שבטיפול בחולי סרטן היא בכך שהטיפולים למחלת הסרטן מיועדים לפגוע בתאי הגוף הסרטניים, אך במהלך הטיפול נפגעים גם תאי הגוף הבריאים, ופגיעה זו גורמת לתופעות הלוואי.

זיהוי, סימון והשמדה סלקטיבית של תאים סרטניים

הטיפול החדשני שזכה לשם boron neutron capture therapy מבוסס על העיקרון של זיהוי התאים הסרטניים, סימונם באופן כימי וחיסולם באמצעות הקרנות.
זיהוי התאים הסרטנים מבוסס על העובדה שהתאים הסרטניים מאופיינים בחלוקה מואצת יותר מאשר תאים בריאים ולכן הם סופגים יותר חומרים. החוקרים ניצלו עובדה זו והצליחו לסמן את התאים הסרטניים ביסוד הכימי בור (Boron). סימון התאים הסרטניים באמצעות היסוד בור אפשר לאחר מכן לפגוע באופן סלקטיבי בתאים הסרטניים באמצעות חשיפה לנויטרונים (מרכיב באטום) בטיפולי הקרנה.

קיימת צורה מסוימת של אלמנט הבור שכאשר הוא קולט נויטרון נגרם תהליך של ביקוע גרעיני (Fission) שבמהלכו משתחררים אטומי הליום, ליתיום ואנרגיה. תוצרי הביקוע גורמים לקריעת התאים הסרטניים מבפנים מבלי לפגוע בתאים הבריאים השכנים.
החוקר הותורן ( Hawthorne) אשר זכה במדליה הלאומית למדעים מידי הנשיא אובמה מציין כי "שיטת הטיפול החדשנית (BNCT technique) עשויה להתאים למגוון מאוד רחב של מחלות סרטן. השיטה נוסתה בהצלחה רבה בעכברים וכעת החוקרים מוכנים לשלבי ניסוי מתקדמים יותר על מנת לבדוק את יעילות ובטיחות השיטה בחיות גדולות יותר ולאחר מכן בבני אדם."

 

מקורות מידע

Breakthrough Cancer-Killing Treatment Has No Side-Effects, Says MU Researcher

Boron neutron capture therapy demonstrated in mice bearing EMT6 tumors following selective delivery of boron by rationally designed liposomes