חומצות אמינו חיוניות – Essential Amino Acids

חומצות אמינו חיוניות הן חומצות אמינו שגוף האדם איננו מסוגל ליצרן ולכן הן נקראות חומצות אמינו חיוניות או חומצות אמינו הכרחיות.
מחסור בחומצות אמינו חיוניות עשוי להוביל להשפעות בריאותיות שליליות ועשוי להוביל לדלדול חלבוני הגוף מן השרירים ורקמות אחרות בכדי להשיג את חומצת האמינו החסרה.
חומצות האמינו החיוניות הן: לאוצין (leucine), איזולאוצין (isoleucine), ואלין (valine), ליזין (lysine), תראונין (threonine), טריפטופאן (tryptophan), מתיונין (methionine), פנילאלנין (phenylalanine), והיסטידין (histidine).

היסטידין נחשבת כחומצת אמינו חיונית משום שנצפו השפעות שליליות מאוד משמעותיות על רמות ההמוגלובין בקרב אנשים שניזונו מתפריט תזונה ללא היסטידין.

אחת מן הדרכים לחשב את איכותו של החלבון בתזונת האדם היא באמצעות מידת התאמת הכמויות של חומצות האמינו החיוניות בחלבון מסוים בהשוואה לכמויות המומלצות של חומצות האמינו בגיל מסוים.

להלן הכמויות המומלצות של חומצות האמינו החיוניות עבור אדם בריא ובוגר.

הכמויות מפורטות לפי מ”ג חומצת אמינו לק”ג משקל גוף ליום ולפי מ”ג חומצת אמינו לגרם חלבון בתפריט היומי.

כמויות מומלצות של חומצות אמינו

חומצת אמינו מ”ג / ק”ג ליום מ”ג/ גרם חלבון ליום
היסטידין 10 15
איזולאוצין 20 30
לאוצין 39 59
ליזין 30 45
מתיונין 10 16
ציסטאין 4 6
פנילאלנין וטירוזין 25 38
תראונין 15 23
טריפטופאן 4 6
ואלין 26 39

 מקור המידע : www.who.int

2 Comments

  1. כמות של חומצות אמינו הדרושות לגבר בן 73 העוסק 3 פעמים בשבוע בחדר כושר כל פעם כ-שעה וחצי ויורד במשקל כ-300 גרם. בתום האימון.
    האם הוא זקוק לזאת?

    • להלן טבלה המציינת את דרישות הגוף לחומצות אמינו חיוניות.
      כאשר מתאמנים אז יש חשיבות רבה יותר לחומצות אמינו מסועפות שהן חלק מחומצות האמינו ההכרחיות ( leucine, isoleucine ,valine).
      אני לא מכיר פרסום שמתאר באופן ספציפי המלצה של צריכת חומצות אמינו מסועפות לאנשים מבוגרים שמתאמנים.
      טבלת מינונים של חומצות אמינו הכרחיות

      מקור המידע: http://whqlibdoc.who.int/trs/who_trs_935_eng.pdf

להגיב על ציון לבטל

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*