זהירות! אכילת ג'אנק פוד ממכרת!

לאכילת ג'אנק פוד השפעה ממכרת בדומה לסמים

למה כל כך קשה לבצע דיאטה?
למה כל כך קשה לאכול בריא?
כולנו יודעים כיצד צריך להראות תפריט תזונה בריא: הרבה ירקות, דגן מלא, קטניות, פירות, דגים ובשר.
אז למה עדיין אנשים אוכלים ג'אנק פוד כמו מקדונלדס ומזונות מעובדים, עתירי קלוריות ולא בריאים?
מכירים את התחושה של "אני לא יכול להפסיק לאכול את הדבר המתוק והלא בריא הזה"?
לפי מחקר חדש מסתבר כי מוחם של עכברים מגיב לאכילת ג'אנק פוד בצורה דומה כמו שהוא מגיב לצריכת סמים ממכרים כמו הרואין וניקוטין.
החוקרים מצאו כי צריכת יתר של ג'אנק פוד בעכברים גרמה להופעה של תגובות אופייניות למצבי התמכרות.
החוקרים מצאו ירידה ברמות הרצפטור לדופמין שאחראי על תחושת עונג במוח.

המחקר

המחקר אשר בוצע על עכברים ופורסם בכתב העת המדעי – Nature Neuroscience, מציג זווית ראיה חדשה על ההתנהגות האנושית ועל דרכים לטיפול בהשמנת יתר.
במחקר חולקו העכברים ל3 קבוצות.
קבוצה 1 – קיבלת תפריט תזונה בריא ומאוזן.
קבוצה 2 – קיבלה תפריט תזונה בריא, אך עם גישה למזון עתיר קלוריות למשך שעה ביום.
קבוצה 3 – קיבלה תפריט תזונה בריא, אך עם גישה בלתי מוגבלת למזון עתיר קלוריות.
המזון עתיר הקלוריות הורכב ממזונות כמו: בייקון, נקניקיות, עוגות גבינה שוקולד וכדומה.

תוצאות המחקר

העכברים בקבוצה 3 הראו העדפה ברורה לתפריט עתיר הקלוריות ודחו את התפריט הבריא (מי אמר שהגוף יודע מה טוב לו?). הם זללו מהמזון עתיר הקלוריות במשך כל היום ומהר מאוד הם העלו במשקל והשמינו.
אצל מכורים לסמים קיים עם חלוף הזמן, עמעום של תחושת העונג שמספק הסם ולכן המכורים לסמים מצויים במעגל של הגברת צריכת הסם בכדי לקבל את תחושת העונג הרצויה. אפקט זה נצפה גם בעכברים מקבוצה 3 שבמחקר, עכברים אלו הרגישו צורך מתמיד בהגברת צריכת המזון בכדי להגביר את הגירוי.
החוקרים רצו לבדוק עד כמה חזקה ההשפעה של אכילת ג'אנק פוד על העכברים האומללים ולכן העכברים עברו התניה לקבלת שוק חשמלי ברגל לאחר סימון באמצעי תאורה.
מסתבר כי העכברים מקבוצת המזון הבריא הפסיקו מיד לאכול ברגע הופעת הסיגנל, אולם העכברים מקבוצה 3 לא הפסיקו את התנהגות האכילה הכפייתית שלהם. ההתמכרות לג'אנק פוד הייתה חזקה יותר משוק חשמלי.
כאשר החוקרים החליפו לעכברים מקבוצה 3 את תפריט התזונה הקלוקל בתפריט תזונה בריא יותר הם סירבו לאכלו וביצעו שביתת רעב שנמשכה כשבועיים.
החוקרים מצאו כי רמת הרצפטור לדופמין (דופמין – מוליך עצבי שאחראי על תחושת עונג ותגמול במוח) ירדה אצל עכברי הג'אנק פוד. ירידה דומה ברמת הרצפטור לדופמין מתרחשת גם בקרב המכורים לסמים.

מה אני חושב

אני לא יודע אם הרשויות מתכוונות להוציא את הג'אנק פוד אל מחוץ לחוק (טוב, בואו לא נגזים), אבל תוצאות המחקר הזה שבוצע על עכברים יכולות אולי לשפוך קצת אור על המצב שבו האוכלוסייה הולכת ומשמינה, אנשים מבצעים דיאטות ונכשלים ותעשיות המזון המהיר משגשגות.
המסקנה שלי היא: נקו את מדפי הארונות בביתכם ממזון עתיר קלוריות, גרמו לכך שג'אנק פוד יהיה פחות זמין לכם וכך אולי תוכלו לצאת מהמעגל של דיאטה והשמנה.

מקורות

blogs.nature.com
www.scripps.edu
www.nature.com

הגב ראשון

הכנס תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*