ויטמין D לשיפור יעילות השרירים

 

במחקר אשר הוצג בכנס השנתי של אגודת האנדוקרינולוגיה (Society for Endocrinology) נמצא לראשונה קשר בין יעילות השרירים לרמת ויטמין D באנשים הסובלים מחסר בוויטמין D.

עייפות שרירים הינה בין הסימפטומים הנפוצים במצב של חסר בוויטמין D, במצבים שונים של עייפות שרירים נמצא כי התופעה לוותה ביעילות מופחתת של המיטוכונדריה בתהליכי הפקת האנרגיה.
החוקרים רצו לבדוק את את ההשפעה של חסר ותיסוף  בוויטמין D על תהליכי החמצון במיטוכונדריה של תאי שריר השלד.

מהי מיטוכונדריה?

המיטוכונדריה היא הגנרטור של התאים מהם בנוי גופנו. המיטוכונדריה מצויה בכל התאים שבגופנו ובה מתרחש תהליך הפקת האנרגיה שדרוש לפעולת התאים וקיום הגוף.
במיטוכונדריה מומרת אנרגיה מגלוקוז וחמצן למולקולה בשם ATP. השרירים צריכים כמויות רבות של  ATP לצורך פעולתם ולכן במיטוכונדריה קיימים מאגרים של מולקולה נוספת בשם קריאטין פוספט (Pcr) שמשמשת ליצירה של ATP.

במחקר קטן בהיקפו (12 נבדקים) עקבו החוקרים באמצעות סריקות  MRI אחר יצירת קריאטין פוספט בזמן אימון שרירי התאומים בנבדקים הסובלים מרמות נמוכות של ויטמין D.  החוקרים בדקו את רמות קריאטין פוספט במצבים של חסר ולאחר תיסוף בויטמין ומצאו כי במצב של רמות נמוכות של ויטמין D יעילות המיטוכונדריה הייתה נמוכה יותר ואילו לאחר תיסוף בוויטמין D לתקופה של  10 – 12 שבועות עלתה יעילות ייצור קריאטין פוספט במיטוכונדריה.

 

השלכות ממצאי המחקר

למרות היקפו המצומצם הרי שחשיבותו הרבה של המחקר היא בכך שזהו המחקר הראשון שבו נתגלה קשר בין יעילות השרירים לבין רמות ויטמין D. כעת, מתכננים החוקרים לבדוק האם תיסוף בוויטמין D יכול לשפר את יעילות הפקת האנרגיה גם בקשישים ובספורטאים.

 

מקור המידע

Improving the vitamin D status of vitamin D deficient adults is associated with improved mitochondrial oxidative function in skeletal muscle

Society for Endocrinology (2013, March 18). Vitamin D replacement improves muscle efficiency. ScienceDaily. Retrieved March 18, 2013, from http://www.sciencedaily.com­/releases/2013/03/130317221446.htm