האם דיאטה בגיל מבוגר טובה לבריאות?

זוג מבוגר ליד הים

לתפריט תזונה עשיר בסוכרים ובשומן בגיל מבוגר (גילאי 75 ומעלה) יש השפעה שלילית קטנה על בריאות האדם. חוקרים ממדינת פן (Penn State) טוענים כי הגישה הטיפולית הרווחת של דיאטות קפדניות לטיפול במשקל עודף ומצבי חולי אחרים היא בעלת השפעה חיובית מועטה בקרב קשישים בגילאים מתקדמים.

את טענותיהם מבססים החוקרים במחקר שביצעו ובו נבדקה השפעת התזונה הקלוקלת על בריאותם של נבדקים בגילאים מתקדמים. המחקר פורסם בכתב העת המדעי – Journal of Nutrition Health and Aging.

החוקרים עקבו במשך 5 שנים אחר 499 נבדקים שגילם הממוצע היה 76.5 בתחילת המעקב. החוקרים ביצעו מעקב טלפוני תקופתי אחר תזונתם של הנבדקים ותזונתם סווגה ל3 קטגוריות תזונה:

תזונה מתוקה וחלבית: תזונה שהורכבה מצריכה גבוהה של דברי מאפה, חלב, שתייה חמה וממותקת, מעדני חלב וצריכה מועטה של בשר עוף.

תזונה מודעת לבריאות: צריכה גבוהה של פסטה, אורז, פירות, עוף, אגוזים, דגים וירקות. וצריכה מועטה של ירקות מטוגנים, בשר מעובד ומשקאות קלים.

תזונה מערבית: תזונה המערבית אופיינה בצריכה גבוהה של לחם, ביצים, שומנים, ירקות מטוגנים, אלכוהול ומשקאות קלים. ובצריכה מועטה של חלב ופירות.

מרישומי ההיסטוריה הרפואית של הנבדקים אובחן מצבם הבריאותי של הנבדקים והחוקרים בדקו האם במהלך חמשת שנות המעקב קיים קשר בין תזונת הנבדקים לבין מחלות כלשהן כדוגמת: מחלות לב, סוכרת, לחץ דם גבוה וסינדרום מטאבולי.

החוקרים לא מצאו כל קשר בין דפוסי התזונה של הנבדקים לבין שכיחות מוגברת של מחלות לב, סוכרת, סינדרום מטאבולי או מוות. רק במקרה של לחץ דם גבוה, הם מצאו קשר בין תפריט תזונה "מתוק וחלבי" לבין סיכון מוגבר ללחץ דם גבוה.

המחקר מומן ע"י משרד החקלאות האמריקאי.

מקור המידע: http://live.psu.edu/story/63602