איזה מן קשיש… חזק או גמיש?

קשיש מבצע פעילות גופנית בפארק

במחקר מעניין שפורסם בכתב העת המדעי PLOS ONE נמצא כי אימוני כוח ואימונים אירוביים מקטינים את צריכת השירותים הרפואיים בנשים קשישות. מדובר בשירותים כמו ביקורי רופא, בדיקות רפואיות וכדומה. לסוג האימונים הללו יש השפעה רבה יותר מאשר אימוני עיצוב או אימוני שיווי משקל. המחקר בוצע בנשים קשישות הסובלות מליקוי קוגניטיבי מתון (Mild cognitive impairment).

בעיית הירידה בתפקוד הקוגניטיבי עם העלייה בגיל

ליקוי קוגניטיבי מתון (MCI) מהווה גורם סיכון למחלת האלצהיימר ולדמנציה. כ-24 מיליון אנשים בעולם סובלים כיום מדמנציה, בכל שנה נוספים 4.6 מיליון של מקרים חדשים שזה אומר שבכל 7 שניות נוסף מקרה חדש של דמנציה בעולם (ראה קישור).  מחלת הדמנציה פוגמת ביכולתו של החולה לתפקד באופן עצמאי ולכן הטיפול בחולים אלו הוא יקר ומטיל נטל כלכלי כבד על מערכות הבריאות.

פעילות גופנית כאמצעי טיפול זול ויעיל לסובלים מדמנציה

הנטל הכלכלי הכבד על מערכות הבריאות וצריכת השירותים הרפואיים הגבוהה בקרב הסובלים מדמנציה  מדגישים את החשיבות שבמציאת פתרונות טיפוליים זולים יותר שיטיבו עם מצבם של החולים.
במחקרים קודמים נמצא כי פעילות גופנית הינה פעילות שעלותה זולה יחסית והיא עשויה לסייע לקשישים במניעה ובשימור התפקוד הקוגניטיבי והמוחי.

המחקר הנוכחי הינו מחקר נוסף בסדרת מחקרים שבוצעו ע"י אותם החוקרים שביקשו  להעריך את יעילותם של סוגי אימון שונים על הביצועים הקוגניטיביים באנשים מבוגרים.
במחקר שפורסם קודם לכן,  הראו החוקרים כי אימוני כוח משפרים את הביצועים הקוגניטיביים באנשים קשישים וזאת לעומת אימוני שיווי משקל ועיצוב שלא גורמים לשינוי דומה (ראה קישור).

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבדוק האם להשפעה החיובית על התפקוד הקוגניטיבי יש גם השפעה מעשית על צריכת השירותים הרפואיים.

מהלך המחקר

במחקר השתתפו 86 נשים בגילאי 70 עד 80 הסובלות מליקוי קוגניטיבי מתון. הנבדקות במחקר חולקו באופן אקראי ל-3 קבוצות: קבוצת אימון כוח, קבוצת אימון אירובי וקבוצת אימוני שיווי משקל ועיצוב. הנבדקות ביצעו את האימונים השונים בתדירות של 2 אימונים בשבוע, 60 דקות בכל אימון ולמשך תקופה של 6 חודשים.

מאפייני אימון הכוח במחקר

אימוני הכוח בוצעו בעצימות גבוהה באמצעות שימוש במשקולות חופשיים ושימוש במכשירי קייזר (מכונות כוח המייצרות התנגדות באמצעות לחץ). תרגילי הכוח כללו תרגילים כמו: מיני סקוואט, מיני לאנצ'ים, לאנצ' דינאמי, ותרגילים במכשירי הקייזר כגון: תרגילי משיכה עליונה, לחיצת רגליים, כפיפת מרפקים, פשיטת מרפקים, כפיפת ברכיים ועליות תאומים.
ההתנגדות בתרגילים עלתה שבכל פעם שהמתאמנת הצליחה לבצע 2 סטים של  6-8 חזרות תוך שמירה על ביצוע תקין וללא הרגשת אי נוחות.

מאפייני האימון האירובי

האימון האירובי בוצע כתכנית הליכה באוויר הפתוח בעצימות אימון של 40% מרזרבת הדופק ששונתה בהדרגה במהלך 5 חודשים עד ל-60% מרזרבת הדופק.

מאפייני אימון העיצוב ושיווי המשקל

אימון זה הורכב מתרגילי גמישות, תרגילים להגדלת טווח תנועה במפרקים, תרגילי CORE בסיסים, תרגילים לחיזוק שרירי ריצפת האגן, תרגילי שיווי משקל וטכניקות להרפיה. בכל התרגילים נעשה שימוש בהתנגדות משקל הגוף וללא שימוש בתוספת התנגדות כגון: גומיות או משקולות יד.

קבוצת נבדקות זו שימשה למעשה כקבוצת הבקרה שמטרתה הייתה לנטרל גורמים כגון: הפעילות שנגרמת כתוצאה מהגעה למרכזי הפעילות, האינטראקציה החברתית והשינויים הנוספים באורח החיים שנלווים לשינוי העיקרי שנבדק במחקר.

במחקר נבדקה השפעת האימונים השונים על מצבים כמו: ביקורים במרכזים רפואיים כגון: רופאי משפחה, רופאים מומחים, פיזיותרפיסטים ועוד. אשפוזים וביקורים בבתי חולים ובדיקות מעבדה רפואיות.

ממצאי המחקר מראים כי הנבדקים שביצעו אימוני כוח ואימונים ארוביים צרכו פחות שירותים רפואיים מאשר קבוצת הביקורת שביצעה רק תרגילי גמישות ושיווי משקל.

מאפייני אימוני קבוצת הביקורת של עיצוב ושיווי משקל דומים לסוגי אימון שונים שרווחים בקרב קבוצות אימון בקשישים כגון: יוגה, טאי צ'אי וחוגים לבריאות העצם.

תוצאות המחקר מדגישות את החשיבות הרבה שבאימוני כוח עבור הגיל השלישי וכי במקרים שבהם יש צורך לקבל החלטה המבוססת על עלות מול תועלת (עלות בזמן ו/או כסף) בסוג אימון מסוים, הרי שלאימוני כוח ואימונים אירוביים יש השפעה חיובית רבה יותר מאשר סוג של אימוני גמישות, שיווי משקל ועיצוב.

מקורות מידע

An Economic Evaluation of Resistance Training and Aerobic Training versus Balance and Toning Exercises in Older Adults with Mild Cognitive Impairment

Cardio and weight training reduces access to health care in seniors