למה לא כדאי לבצע דיאטות שהן דיאטות יו יו

מסלול רכבת הרים

השאלה השכיחה ביותר שנשאלת לגביי דיאטה כזו או אחרת הן השאלה “תוך כמה זמן אפשר לרדת X ק”ג במשקל?”
זה לא דבר פשוט לבצע דיאטה ולרדת במשקל אבל מה שיותר קשה זה מלרדת במשקל, זה לשמור על המשקל הרצוי לאחר מכן.
מרבית האנשים מצליחים לרדת במשקל אך, חלק גדול מהם לא יצליח לשמור על ההישג הזה לאורך זמן.

במחקר שבוצע במרכז הרפואי Wake Forest ניסו לבדוק אם לעלייה חוזרת במשקל יש השפעה שלילית על המצב הבריאותי, החוקרים בדקו כיצד משפיעה העלייה החוזרת במשקל על מדדים שקשורים למחלות לב.

חזרה למשקל קודם גורמת להחמרת המצב הבריאותי בהשוואה למצב שלפני הדיאטה

מתוצאות המחקרים נראה כי נשים לאחר גיל המעבר אשר מפחיתות במשקלן ולאחר מכן עולות חזרה במשקל (דיאטת יו יו) הן בסיכון גבוה יותר למחלות לב.
החוקרים מצאו כי לאחר ירידה במשקל יש שיפור משמעותי במדדים בריאותיים שקשורים למחלות לב (תוצאה לא מפתיעה). הם גם מצאו כי מרבית הנשים שהצליחו לרדת במשקל, העלו בחזרה את המשקל שאיבדו.
אך הממצא המפתיע שנתגלה במחקר הוא שבנשים שעלו בחזרה במשקלן נצפתה החמרה בגורמי סיכון שונים, החמרה שהעידה על מצב בריאותי גרוע יותר מזה שהיו בו לפני תהליך הירידה במשקל.

המחקר

במחקר השתתפו 112 נשים לאחר גיל המעבר בגילאי 58 שנים. השלב הראשוני במחקר היה תהליך פעיל של דיאטה וירידה במשקל למשך 5 חודשים.
לאחר תקופת הדיאטה המשיכו החוקרים לעקוב אחר הנבדקות באופן לא פעיל ותוך כדי בדיקת מדדים שונים כגון: משקל גוף, הרכב הגוף, לחץ דם, רמות כולסטרול (HDL ו-LDL), רמות טריגליצרידים, רמות סוכר ואינסולין.
במהלך תקופת הדיאטה ירדו הנשים כ-12.5 ק”ג בממוצע.
בבדיקות שנערכו ב-80 מהנשים שחזרו לבדיקה תקופתית (בתקופה שלאחר תקופת הדיאטה), נמצא שכשני שליש מהנשים העלו בחזרה במשקלן, ממוצע העלייה החוזרת במשקל היה כ70% מהמשקל שהצליחו להוריד במהלך תקופת הדיאטה.
עליה חוזרת במשקל, הוגדרה כעליה של לפחות 2 ק”ג (4 פאונד).
חלק ניכר מהעלייה במשקל נבע כתוצאה מעליה במסת השומן ולא במסת השריר.

הלקח שצריך ללמוד מהמחקר הוא ברור

אנשים רבים בוחנים דיאטות באופן של קבלת סיפוק מידי, הם רוצים לרדת הרבה ומהר. המחקר מראה כי אומנם ירידה במשקל מניבה תועלת בריאותית, אך במידה ולא שומרים על הירידה במשקל, הרי שחזרה למשקל העודף מביאה אתה החמרה במצב הבריאותי, החמרה למצב שהוא גרוע יותר מהמצב שקדם לירידה במשקל.

לכן, חשוב להבין שדיאטה לא עושים כפרויקט או מבצע חד פעמי, דיאטה זו דרך לתקופת חיים. אל תבצעו דיאטות בזק כמו דיאטת HCG, דיאטת כרוב או דיאטות דומות ותאמרו לעצמכם, “אני ארד מהר ולאחר מכן אשמור על המשקל”. בצעו דיאטה שתגרום לכם לרדת במשקל, תוך כדי אימוץ הרגלי אכילה ופעילות גופנית לתקופת חיים. דיאטה שתאפשר לכם לרדת במשקל ולגם לשמור על הישג הירידה לאחר מכן.

מקור מידע: Maintaining Weight Loss As Important As Losing It for Older Women

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*