תזונה עשירה באומגה 6 עשויה לשפר את ביצועי הריצה

חומצת שומן אומגה 6 לשיפור מהירות הריצה

מחקר שבוצע על עכברי מעבדה מראה כי תזונה עשירה בחומצות שומן רב לא רוויות (מסוג אומגה 6) יכולה לשפר את ביצועי הריצה ב6.3%.

שיפור זה הוא שיפור מאוד משמעותי בעיקר נוכח העובדה כי הישג זה הושג רק באמצעות שיפור מרכיב תזונתי בודד, הרכב חומצות השומן שבתפריט התזונה.

כמה קשה לשפר את התוצאות בריצת 100 מטר

רק בכדי להבהיר יותר טוב את משמעות השיפור, אז הרי ששיפור זה הוא זהה לשיפור שנראה בענף הספורט של ריצת 100 מטרים במשחקים האולימפיים משנת 1932 עד 2008. שיפור שהושג אודות לפיתוח שיטות אימון מתקדמות וקידמה טכנולוגית.

מהן חומצות שומן רב לא רוויות? ומהי אומגה 6?

חומצות שומן רב לא רוויות הן חומצות שומן בעלות מבנה כימי אופייני.
בין חומצות השומן הללו מצויות חומצות שומן בעלות מבנה של אומגה 3 ואומגה 6.
מרבית חומצות השומן מיוצרות בגוף האדם, אולם חומצות השומן הרב בלתי רוויות: לינולאית ולינולנית הן חומצות שומן חיוניות.
חומצות שומן חיוניות הן חומצות שומן שגוף האדם חייב לקבל אותן ממקור חיצוני (תזונה) משום שגוף האדם לא מסוגל לסנתז אותן באופן עצמאי.
חומצות שומן אומגה 3 מצויות במקורות מזון כגון: דגים מן הים הצפוני כמו סלמון וטונה ביצים מועשרות באומגה 3 ומקורות צמחיים כגון שמן פשתן, אגוזי מלך וזרעי חמניות.
חומצות שומן אומגה 6 מצויות במקורות מזון כגון: שמן סויה, שמן תירס, שמן חמניות, בשר ועוד.

המחקר ותוצאותיו

המחקר הוצג ב29 ליוני 2009 בכנס של האגודה לביולוגיה ניסויית.
במחקר נמצא כי עכברים שניזונו מתפריט תזונה עשיר בשמן חמניות (עשיר בחומצות שומן אומגה 6) במשך שבועיים, רצו ריצת ספרינט מהירה יותר מעכברים אשר ניזונו מתפריט תזונה עשיר בשמן פשתן (עשיר בחומצות שומן אומגה 3).
הבדל בביצועי ריצת הספרינט בין קבוצות העכברים השונות היה כ6.3%.

הקשר שבין רמות גבוהות של אומגה 6 וספרינט מהיר יותר

במחקר שקדם למחקר הזה בדקו החוקרים במדגם רחב של מיני יונקים את הקשר שבין רמות חומצות אומגה 6 בשרירים ומהירות ריצת ספרינט.
במחקר מקדים זה נמצא כי יונקים בעלי רמות גבוהות של אומגה 6 בשרירים היו בעלי ריצת ספרינט מהירה יותר מיונקי אחרים (מאותו מין כמובן) בעלי רמות נמוכות יותר של חומצת השומן אומגה 6 בשרירים.

2 המחקרים הללו מחזקים את הטענה כי תפריט תזונה עשיר בחומצות שומן אומגה 6 עשוי לשפר את הביצועי ריצת הספרינט ביונקים ואולי גם באדם.
מחקרים אלו הם לא הוכחה חד משמעית לטענה זו, אולם הם בהחלט יכולים לשמש ככיוון למחקר בנושאי שיפור ביצועיים בקרב ספורטאי עילית.

חשוב להבין כי לצריכת אומגה 3 יש יתרונות בריאותיים

חשוב לזכור כי לאומגה 3 יתרונות בריאותיים רבים וכי אנשי מקצוע מעולם התזונה מקפידים להדגיש על החשיבות שבשמירה על היחס שבצריכת אומגה 6 ואומגה 3.
היחס הרצוי בין אומגה 3 לאומגה 6 הוא פי 2 או פי 4 יותר אומגה 6.
בתפריט תזונה מערבי טיפוסי היחס הוא פי 14 יותר אומגה 6 ואפילו פי 25 יותר אומגה 6 מאומגה 3.

לכן אם אתם לא ממהרים אז אין לכם מה למהר ולצרוך יותר אומגה 6!

מקור המאמר: www.medicalnewstoday.com

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*