שרירי בטן וכאבי גב

גבר מקבל טיפול חשמלי לכאבי גב

חשיבות שרירי הבטן בכאבי גב

האם יש חשיבות לשרירי הבטן בכאבי גב? התשובה היא כן וחשיבות רבה מאוד. אנשים רבים טועים וחושבים שכאשר מדברים על שרירי הבטן מתייחסים רק לשריר הבטן השטחי (הקוביות), אך לא כך הדבר. שריר הבטן השטחי (הישר בטני) הוא יפה ומאוד נחמד להסתובב בים כשהוא בולט, אך בנוגע לכאבי גב, החשיבות שלו היא מזערית. השרירים שנוגעים לכאבי גב הם שרירי הבטן העמוקים. במחקרים שבדקו את נושא כאבי גב כרוניים נמצא שבקרב אנשים בעלי כאבי גב, שרירים אלו, תיפקדו בצורה לקויה לעומת הנבדקים שלא סבלו מכאבי גב.
עמוד השדרה מורכב כולו מחוליות שמונחות אחת על גבי השנייה. תפקיד שרירי הבטן העמוקים הוא לייצב ולשמש כמעין חגורת גב על מנת למנוע חוסר יציבות שיוביל לכאבי גב.

אצל אדם שאינו סובל מכאבי גב, באופן לא רצוני שרירי הבטן העמוקים יתכווצו לפני כל תנועה של כל חלק בגוף. לדוגמא, אפילו בהרמת יד שרירי הבטן העמוקים יתכווצו ויקבעו את חוליות הגב על מנת לקבע את החוליות לפני התנועה כיווץ זה הוא בלתי רצוני.

מחקרים שבדקו נבדקים שסבלו מכאבי גב מצאו, שאצל נבדקים אלו שרירי הבטן העמוקים התכווצו לאחר התנועה .

אז מהם שרירי הבטן החשובים לנו?

  • הרחב בטני (Transversus abdominis) שריר בטן עמוק שמתחיל מהצלעות בגב ומגיע עד לאזור הבטן הקידמית ותחתונה .
  • אלכסונים חיצוניים (External oblique) שרירים שממוקמים משני צידי הבטן. מתחילים משמונת הצלעות מאחור ומגיעים עד לאזור הבטן הקידמית והתחתונה .
  • אלכסונים פנימיים (Internal oblique) שרירים שממוקמים משני צידי הבטן. מתחילים מאזור הגב התחתון ומגיעים עד לאזור ה Linea alba שהיא רקמת חיבור שעוברת לאורך אמצע הבטן .
  • מולטיפידוס (Multifidus) שרירי גב עמוקים מאוד שמתחברים בין חוליה לחוליה ושומרים על יציבות בין החוליות .

תאור שרירי השלד בחלל הבטן

מה ניתן לעשות?

נתחיל בכך שחיזוק שרירי הבטן העמוקים הוא אינו פשוט כמו חיזוק של שריר אחר. הסיבה לכך שקשה לחזק שרירים אלו היא בשל העובדה שהם צריכים לעבוד לאורך זמן ובצורה מתוזמנת נכון. לרוב, הכאב גורם לאינהיביציה (הקטנת הפעילות) של שרירים אלו ומטרתנו היא להפעילם מחדש ובצורה נכונה.

ישנם מספר תרגילים שניתן ללמוד על מנת לחזקם אך לפני כן צריך לעבור אבחון אצל פיזיותרפיסט שיברר את מקור הבעיה וכיצד לגשת לפתרון. פילאטיס היא אחת מצורות השיקום על מנת לחזק שרירים אלו ולכן ניתן לשלב פילאטיס עם השיקום, בתנאי שהפילאטיס יעשה בצורה מותאמת עם השיקום .

מחבר: ליאור בן אלטא פיזיותרפיסט מוסמך
תואר ראשון בפיזיותרפיה B.P.T
בעליו של פורטל הפיזיותרפיה
אי מייל: lior@fizi.co.il

מקור התמונה: assbach