פירמידת המזון החדשה

פירמידת המזון הישראלית
פירמידת

מהי פירמידת המזון?

כולנו זקוקים לכל מרכיבי התזונה: פחמימות, חלבונים, שומנים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים . אבל האם אנו יודעים מה וכמה רצוי לאכול? וממה כדאי להימנע? פירמידת המזון היא מעין תרשים המנחה אותנו לענות על שאלות אלו, ובכך לבחור תפריט מאוזן באופן אישי.

פירמידת המזון הישנה

פירמידת המזון הישנה

בשנת 1992 פורסמה פירמידת המזון הראשונה, ע"י ממשלת ארה"ב. בבסיס נמצאת קבוצת המזון ממנה יש לאכול את מספר המנות הרב ביותר ובקצה נמצאת קבוצת המזון ממנה יש לאכול את מספר המנות הקטן ביותר.

ההמלצה הייתה להימנע משומנים ולהרבות במזון עשיר בפחמימות כגון, לחם, דגנים, אורז ופסטה. מטרת פירמידת המזון הישנה הייתה להוריד את צריכת השומנים הרוויים שגורמים לרמות גבוהות של כולסטרול. והסיסמא הרווחת באותה תקופה הייתה: "שומן זה רע ".

הטענה העיקרית נגד פירמידת המזון , הייתה שהיא גרמה לבלבול רב בציבור, מכיוון שהיא אינה מבדילה בין מזונות בריאים יותר ובריאים פחות באותה קבוצת מזון. למשל, בקבוצת הדגנים לא הבדילו בין לחם מחיטה מלאה ולחם לבן, אין התייחסות לשומנים בריאים, ובנוסף, אין פירוט של כמויות מומלצות לצריכה מעבר להמלצה כללית, ואין בה המלצות לפעילות גופנית .

פירמידת המזון הישנה

פירמידת המזון החדשה "צעד קטן שיפור גדול"

בעקבות מחקרים, שבדקו את השפעת התזונה על תחלואה, בעיקר מחלות לב וכלי דם , הגיעו למסקנה שיש לשנות את ההמלצות התזונתיות ובעקבותיהם גם את פירמידת המזון, כאשר מטרתה העיקרית של פירמידת המזון החדשה היא לעצור את מגפת ההשמנה. פירמידת המזון החדשה מדגישה שמירה על המשקל באמצעות אימון גופני יומי והימנעות מצריכה יומית מופרזת של קלוריות.

כפי שניתן לראות, פירמידת המזון החדשה נראית כאילו הטילו את פירמידת המזון הישנה על צידה, ובמקום ציורי המזונות שסימלו את קבוצות המזון מופיעה קשת של פסים צבעוניים. על מנת להקל על הציבור. כל צבע מסמל קבוצת מזון אחרת, ופירמידה המזון החדשה מדגישה שאנחנו זקוקים מדי יום למזונות מכל הקבוצות האלה כדי לשמור על בריאות טובה.

רוחב הפס של כל צבע מסמל את החלק היחסי שצריך להיות לאותה קבוצה בתזונה שלנו. הפסים רחבים יותר בתחתית פירמידת המזון והולכים ונעשים צרים ככל שמגיעים אל קודקוד הפירמידה , על מנת להדגיש שלא כל המזונות באותה קבוצה הם בעלי אותו ערך תזונתי ויש להרבות בצריכת המזונות הבריאים יותר בכל קבוצה.

אזור ראש פירמידת המזון, שבו הפסים צרים יותר מייצג מזונות שמכילים יותר סוכרים ושומנים מוצקים, שעלינו להימנע מצריכתם, אך ככל שאנו פעילים יותר, כך אנו יכולים לאכול מהם יותר בתפריט היומי.

כתוםמסמן את קבוצת הדגניים. חשוב לצרוך דגנים מלאים כגון: לחם מחיטה מלאה, סובין של שיבולת שועל ואורז מלא, ולהמעיט באכילת לחם לבן, תפוחי אדמה, אורז לבן.
ירוקמסמן את קבוצת הירקות. הירקות מכילים ויטמינים ומינרלים והם אלו המקנים את הצבע בצומח ומונעים מחלות שונות .
אדוםמסמל את קבוצת הפירות. פירות טריים מכילים ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים וסוכרים טבעיים. חשוב לדעת שקבוצה זו מכילה סוכר ולכן יש להיזהר ממיצי פירות ולהגביל ל-2-3 מנות פרי ביום.
כחולמסמן את קבוצת החלב ומוצריו. מוצרי החלב הם מקור עשיר לסידן. עדיף לצרוך מוצרי חלב בעלי אחוזי שומן נמוכים.
סגולמסמל את קבוצת הבשר והקטניות. יש לבחור במוצרי בשר רזה כגון: עוף, דגים, זרעים ואגוזים ולהמעיט בבשר אדום (בקר), בשר שמן ומשומר.
צהובמסמל את קבוצת השומן והשמנים. רצוי להעדיף שומנים בריאים כגון שמן זית וקנולה, ולהמעיט בצריכת מרגרינה וחטיפים .

פירמידת המזון החדשה עם פעילות גופנית

פירמידת המזון החדשה ופעילות גופנית

פעילות גופנית יומיומית ושמירה על המשקל – שלא כמו בפירמידת המזון הישנה, כאן מופיעה תזכורת: איש מטפס, לכל אלו מאתנו ששוכחים לבצע פעילות גופנית. יש להימנע מצפייה ממושכת בטלוויזיה או במסך המחשב, ולהוסיף פעילות גופנית כחלק משגרת יומנו. לדוגמה: עליה במדרגות במקום במעלית, להחנות רחוק את הרכב וללכת קצת יותר ברגל.

כמו כן, לפי פירמידה המזון החדשה מומלץ לשתות יין במידה. מחקרים מראים קשר חיובי בין צריכת אלכוהול מתונה לבין הגנה ללב ולמערכת הדם. אמנם, חשוב לזכור כי בריא יותר להימנע מאלכוהול מאשר לשתות כמות רבה מדיי.

יש לציין שמספר המנות המומלצות לכל קבוצת מזון ניתנות בהמלצה אישית לפי חישוב צריכה קלורית יומית. והוצאה אנרגטית מחושבת לפי סגנון חיים, גיל, מין ופעילות גופנית יזומה. כמובן שיש צורך במחקרים נוסף על מנת לבחון את ההמלצות הללו, וכל בחירה של תפריט נעשית בהתאמה אישית ע"י דיאטן/ית קליני/ת ולפי המלצות עדכניות.

עקרונות שחשוב לזכור

מתינות וגיוון: חשוב לאכול במתינות מכל קבוצות המזון ולגוון את המזונות בכל קבוצת מזון.

פעילות גופנית: חשוב להפעיל את הגוף ולהיות בתנועה, כחלק משגרת היום.

התאמה אישית: צריך להתחשב בדרישות אישיות שונות שתלויות במין, גיל וברמת הפעילות הגופנית היומית.

כתבה: מיכל צ'רנינסקי, דיאטנית קלינית במקצועה ומדריכת כושר.
ניתן לפנות בשאלות נוספות ו/או לקביעת ייעוץ אי מייל: michalch4@gmail.com