עקרונות חשובים בתוכנית אימון

במהלך שנות עבודתי בחדרי כושר נתקלתי בלא מעט מתאמנים מתחילים חדורי מוטיבציה ונחישות . מתאמנים אלו הגיעו אלי ואל עמיתיי המדריכים בצפייה שהנה ניתן להם את תכנית הקסם שתשנה את גופם.

מצאתי את עצמי מסביר למתאמנים פעמים רבות שאין שום סוד בתוכניות האימון, אתם פשוט צריכים לשמור על מספר עקרונות חשובים בתוכנית האימון ומה שיותר חשוב מאיזה תרגיל לחזה לבצע הוא, אופן ביצוע התרגיל.

תוכנית אימון מתאימה

שימו לב אתם לא ספורטאים מקצועיים, תוכנית האימונים צריכה להתאים לכם ולא להיפך. לפני שאתם מתחילים בתוכנית הגדירו לעצמכם כמה פעמים בשבוע אתם מוכנים להקדיש לאימון וכמה זמן בכל פעם.
תשובתכם צריכה להתאים לא רק למחר או מחרתיים או לעוד חודש או חודשיים, אלא לעוד שנה או 10 שנים, לתקופת חיים. מילת המפתח היא התמדה, ולכן מצאו את התנאים הנכונים ביותר שיגרמו לכם להתמיד בפעילות הגופנית לתקופת חיים.
הקשיבו לגופכם והתאימו את תכנית האימון לרמתכם ההתחלתית . פגשתי לא מעט מתאמנים חדורי מוטיבציה שלאחר מספר חודשי אימון נאלצו להפסיק את האימונים בשל פציעות שנבעו מאימון ייתר.

תוכנית אימון טובה חייבת לכלול עליה הדרגתית בעומס

לא משנה באיזו רמת כושר אתם, על מנת לראות שינוי אתם צריכים לייצר שינוי, אם את או אתה מטרתכם היא לרדת במשקל ואתם מתחילים תוכנית בה אתם הולכים 5 ק"מ בקצב קבוע מידי יום, בתחילת התוכנית אכן תראו שינוי כי ייצרתם שינוי, אבל לאחר חודש או חודשיים אתם לא תבינו למה אתם ממשיכים ללכת 5 ק"מ ביום ולא רואים שום שינוי .
אתם צריכים לעשות תמיד יותר ממה שעשיתם עד כה שינויים לדוגמה: שינוי זמן הליכה, שינוי קצב הליכה, שינוי משקל באימון כוח, שינוי מספר סטים ועוד. כל הזמן צריך לייצר שינוי. השינוי צריך להיות הדרגתי כך שלא יהיה מהיר מידי כי אז אתם עלולים להיפצע, ולא איטי מדי כי לא תראו תוצאות.

מעקב ובקרה בתוכנית האימון

ניהול מעקב מאפשר לכם ליצור בקרה על תוכנית האימונים שלכם וידאג לכך שהשינוי שאתם מייצרים יהיה תמיד גדול יותר. אם לא תרשמו כמה ק"מ הלכתם, באיזה קצב הליכה או קצב דופק הלב או כמה סטים בתרגיל ביצעתם ובאיזה משקל לא תוכלו להסיק שום מסקנה לגבי המשך האימון.

מנוחה בתוכנית אימון

זכרו! הגוף זקוק למנוחה על מנת לבנות את עצמו. הפעילות הגופנית היא אמצעי ליצירת סטרס על גופנו. סטרס זה הוא הגירוי לגוף שאומר לו בוא תשנה את עצמך אבל גופנו צריך את המנוחה בה הוא בונה את עצמו ומשפר את המצב הקיים. ללא מנוחה הסיכון לפציעות עולה.

הביצוע חשוב ולא התוכנית

מתאמנים רבים מייחסים סגולות מיוחדות לתוכניות אימונים כאלה או אחרות. תוכניות שמגיעות מפיזיולוג של המאמץ מפורסם או של שרירן ידוע זוכות להערכה רבה בקרב מתאמנים רבים.
שימו לב הקסם בתוכנית האימון הוא יותר באיכות הביצוע ולאו דווקא בשיטת האימון. ביצוע תנועות נכונות בקצב נכון ימנע פציעות וייתן גירוי טוב יותר לשרירים.