הקשר שבין השמנה ואימוני רגליים

סקוואט תרגיל לרגליים

 

פעילות גופנית יכולה וגם מהווה כלי שימושי על מנת למנוע או להפחית השמנה. אחת הדרכים לכך היא על ידי הגדלת מסת השריר וכתוצאה ממנה ישנו שינוי מטבולי בגוף, בצרכיו ובעיקר בצריכת הפחמימות שלו (על ידי יותר רגישות להורמון האינסולין). המשמעות היא שפעילות גופנית יכולה לעזור במניעת התפתחות של אחד מסיבוכי ההשמנה – סוכרת או בהשהיית התקדמות המחלה. עוד סיבוך של השמנה הוא עליה במסת השומן בגוף ובעיקר באיברים הפנימיים ומסביבם (=שומן ויסצרלי) – דבר המוביל להתפתחות של כבד שומני, סתימות עורקים, מחלות לב ועוד. פעילות גופנית בכלל עוזרת לשריפת שומן בגוף וכך מורידה סיכון לבעיות היכולות להתפתח מעודף שומן.

פעילות גופנית היא מילה כוללת לסוגים שונים של אימונים היכולים לעזור בשינוי הרכב הגוף בכך שעוזרים בהורדת אחוז השומן בגוף והעלאת מסת השריר. בתוך פעילות גופנית ישנה חלוקה לאימונים אירוביים (המתבטאים בעיקר באימוני הסיבולת) ואימונים אנאירוביים (שלרוב מתבטאים באימוני ההתנגדות). ל-2 סוגי אימונים אלו יש ווריאציות שונות ושניהם עוזרים למטרת שינוי הרכב הגוף. השאלה הנשאלת היא האם ישנם אזורים שונים בגוף בהם כדאי להתמקד יותר באימונים?

במחקר חדש משנת 2014 מיפן (קישור למחקר) הלכו ובדקו את נושא ההשמנה, ההשמנה הויסצרלית והרכב הגוף. לצורך המחקר נלקחו 67 יפנים בריאים בגילאים בין 20-85 (ממוצע גיל 37) עם ערכי BMI של 23.5 ק"ג למטר בריבוע (ערכי BMI למשקל תקין = 18.5-25). לנחקרים ביצעו סריקה של רקמת השומן הויסצרלית, רקמת השומן התת עורית, רקמת השריר ומסתה, משקל הגוף והיקפים. בנוסף ביצעו הערכה של הוצאה אנרגטית בפעילות גופנית וכן של צריכת המזון על ידי שאלונים (דבר המוריד מחוזק המחקר) למשך 7 ימים.

תוצאות המחקר הראו כי יש התאמה הפוכה בין כמות השומן הויסצרלי לבין מסת שרירי הגוף ובעיקר מסת הגפיים התחתונות. כלומר, ככול שמסת שרירי הרגליים הייתה גדולה יותר, כך היה פחות שומן ויסצרלי. כמו כן, נמצא שככול שהגיל של הנבדקים היה מבוגר יותר, כך היה יותר שומן ויסצרלי, אך למבוגרים, ששמרו על מסת השריר על ידי פעילות גופנית עדין היה פחות שומן ויסצרלי מאשר לאלו שלא. המסקנה העיקרית מהמחקר היא ששמירה על מסת השריר לאורך השנים יכולה להועיל במניעת השמנה ויסצרלית המעודדת מחלות. כמו כן, אימוני רגליים (כמו סקווטים, מכרעים, דד ליפט וכו') רצוי שיהיו חלק משמעותי בתבנית האימון של המתאמן. חיזוק שרירי הרגליים והגדלת נפח השריר בהם יכולה להוביל להטבה בריאותית משמעותית לאורך השנים.

קישורים:

לדף הפייסבוק של ניר פינק

המחקר: Association of lower limb muscle mass and energy expenditure with visceral fat mass in healthy men