תיסוף באומגה 3 לא מונע מחלות לב

קפסולות אומגה 3

ממצאי מחקר איטלקי מקיף מראים כי תיסוף באומגה 3 לא מפחית את הסיכון לתחלואה או מוות ממחלות לב בחולים עם גורמי סיכון.

 

המחקר שפורסם בכתב העת המדעי New England Journal of Medicine נחשב למחקר מאוד איכותי ומאוד מקיף שבו השתתפו יותר מ-800 רופאים ולמעלה מ-12,500 נבדקים. הנבדקים היו בעלי גורמי סיכון למחלות לב. כ-60% מהם סבלו מסוכרת ו-70% סבלו מהיפרכולסטרולמיה (עודף כולסטרול בדם).

מחקרים קודמים הראו כי תיסוף באומגה 3 עשוי לסייע לחולים שעברו כבר אירוע לבבי וכי תיסוף באומגה 3 מפחית את מקרי המוות כתוצאה מאירועים לבביים.

במחקר זה רצו החוקרים לבדוק את השפעת התיסוף באומגה 3 כאמצעי מניעה, ולכן לא השתתפו במחקר נבדקים שעברו אירוע לבבי. הנבדקים היו בעלי גורמי סיכון אך לא עברו אירוע לבבי לפני תחילת המחקר.

 

במהלך המחקר חולקו הנבדקים לקבוצות באופן רנדומלי כך שחלק מהנבדקים נטלו תוספי אומגה 3 (1 גרם של לפחות 85% EPA ו-DHA) וחלק מהנבדקים קיבלו פלסבו (1 גרם של שמן זית).

בתחילת המחקר קבעו החוקרים כיעד מחקר ראשי לבדיקה (primary end point) לבדוק את שיעור התמותה ואת שיעור התקפי הלב והשבץ שלא גרמו למוות. אך לאחר תקופה של שנה משנוכחו החוקרים לראות שמספר האירועים קטן מידי, שינו את יעדי המחקר לבדיקה כך שהיעד הראשי לבדיקה יכלול מוות כתוצאה מסיבות לבביות או פניות לבית החולים כתוצאה מסיבות לבביות.

 

לאחר 5 שנים ביצעו החוקרים בדיקות ובבדיקות אלו נמצא כי הנבדקים משני הקבוצות השונות הראו תוצאות כמעט זהות. האירועים הלבביים שסומנו כיעדי המחקר נתגלו ב- 11.7% מהנבדקים שנטלו תוספי אומגה 3 וב-11.9% מהנבדקים שנטלו פלסבו (שמן זית).

 

התוצאות המאכזבות הללו מראות כי לתיסוף באומגה 3 בחולים עם גורמי סיכון למחלות לב אין כל השפעה במניעת אירועים לבביים.

עם זאת, במחקר נמצא הבדל בין גברים לנשים. תוצאות המחקר מראים כי נשים שנטלו תוספי אומגה 3 הראו הפחתה של כ-18% בסיכון לאירועים לבביים מאשר נשים שנטלו את הפלסבו. למרות הממצאים הללו מזהירים החוקרים ואומרים כי להתייחס בספקנות לקשר הזה ויתכן שקשר הזה הינו אקראי.

מקורות מידע

No benefit of fish oil in high-risk patients

n–3 Fatty Acids in Patients with Multiple Cardiovascular Risk Factors