שתיה מתונה של יין יכולה לסייע בירידה במשקל

שתיית אלכוהול למניעת עליה במשקל והשמנה

שתיה מתונה של יין יכולה לסייע לכן לבצע דיאטה ולרדת במשקל.
טבע האדם הוא שהוא מחפש את הפתרונות הקלים, לכן זה לא מפליא אותי שגלולות הרזיה הן כל כך פופולאריות.
לכן לא פלא שמידי פעם נערכים מחקרים הבודקים את יעילות מזונות שונים להצלחה בירידה במשקל, או על העלייה במשקל.
מחקרים שמטרתם לאבחן אלו הרגלים התנהגותיים או אלו מזונות שצריכתן או הימנעות מהן עשויים לסייע במלחמה במגפת ההשמנה.

אלכוהול משמין?

באלכוהול אצורה אנרגיה רבה, ב1 גרם של פחמימות יש כ4 קלוריות, ב1 גרם של שומן יש כ9 קלוריות ואילו ב1 גרם אלכוהול יש 7 קלוריות.
מאחר וערכו הקלורי של האלכוהול הוא גדול, נהוג היה לחשוב שצריכת אלכוהול עשויה להיות בעלת תרומה לעליה במשקל ולהשמנה.
אולם, מחקרים קודמים שונים שבדקו את הקשר שבין צריכת אלכוהול לבין השמנה, לא הצליחו לאמת את הקשר הזה.

שותים יין ולא משמינים

מחקר חדש אשר פורסם בכתב העת המדעי (Archives of Internal Medicine) בדק את השפעת צריכת האלכוהול על מצב ההשמנה והעליה במשקל.
ממצאי המחקר מראים כי נשים ששותות יין במידה מתונה (1-2 כוסות יין ביום), הן בעלות סיכון מופחת ב30% לעליה במשקל מנשים שמתנזרות משתיית אלכוהול.

המחקר

המחקר נערך בהשתתפותן של 19,220 שנים בגילאי 9 ומעלה, שאינן חולות במחלות הבאות: מחלות לב, סרטן וסוכרת סוג 2.
הנשים החלו את השתתפותן במחקר במשקל גוף נורמלי (BMI נורמלי בטווח של 18.5-25).
המחקר נעשה באופן שבו הנשים שהשתתפו במחקר דיווחו בשאלון עצמי על צריכת האלכוהול (ועל סגנון החיים כגון: דיאטה, פעילות גופנית, עישון וכדומה) שלהן ובנוסף דיווחו גם על משקלן.

תוצאות המחקר

במחקר אשר ערך כ13 שנים נמצא כי מרבית הנשים העלו במשקל במהלך תקופת המחקר.
7942 נשים (41.3%) אשר החלו במשקל גוף נורמלי העלו במשקל לרמה של BMI>= 25 ו732 נשים (3.8%) הראו עליה במשקל לרמה של BMI >= 30.
אך הנשים אשר התנזרו ממשקאות אלכוהוליים היו אלו שהשמינו יותר.
במחקר נמצא כי רמת העלייה במשקל ירדה ככל שצריכת האלכוהול עלתה.
החוקרים ציינו כי אין הם יכולים להסיק מסקנות לגביי צרכני אלכוהול כבדים משום שלא השתתפו במחקר נשים שצרכו אלכוהול במידה רבה וכמו כן, צרכני האלכוהול הכבדים היו בעלות סגנון חיים שונה מאוד מסגנון החיים של יתר המשתתפות.

סיבות אפשריות לקשר שבין צריכת אלכוהול ומניעת השמנה

האם הסיבה לקשר הזה היא בשל ההרכב הכימי של האלכוהול שגורם להשפעה.
או שהסיבה היא משום שמנהג שתיית היין גורם לנשים לצרוך פחות מזון ולכן סה”כ כמות האנרגיה שהן צורכות בארוחה הוא קטן יותר מאלו שלא צורכות יין בארוחה.
זאת כמובן לא ניתן להסיק מהמחקר הזה!

מה אני חושב

דעתי האישית היא שמדובר באפקט התנהגותי.
מי ששותה יין או אלכוהול במידה מתונה, בדרך כלל שותה אותו לאט ובמתינות.
שתיית האלכוהול נעשית במהירות קטנה יותר מאשר שתייה של משקאות קלים אחרים, ולכן גם כמות היין שאנשים שותים בדרך כלל היא קטנה יותר מכמות המשקאות הקלים שאנשים צורכים בארוחה.
לדוגמא אם ניקח אדם ששותה יין בארוחה לעומת אדם אחר ששותה קוקה קולה.
האדם ששותה יין ישתה כוס אחת של יין שזה כ100 מ”ל המכילים כ73 קלוריות (לפי הנתונים המצוינים בתווית של יין אדום גטו נגרו 13% אלכוהול).
אדם אשר שותה קוקה קולה בארוחה, ישתה כ300 מ”ל המכילים כ126 קלוריות (לפי 300 מ”ל בכוס).
אם נחשב את ההבדל הקלורי, בהנחה שאותם שני שתיינים דמיוניים שותים את המשקה שלהם מידי יום במשך 13 שנים, אז נקבל שההבדל הקלורי יגרום להבדל עצום שיכול לבוא לידי ביטוי בק”ג רבים של תוספת למשקל.

מקורות

Archives of Internal Medicine

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*