שומן רווי או חומצת שומן אומגה 6? מה יותר בריא?

שמן חמניה ופרח חמניה

מחקר מעלה שאלות וספקות לגביי המלצות התזונה לחולי לב. ממצאי המחקר מראים כי שינוי תזונתי בתפריט התזונה של חולי לב ע"י החלפת שומן רווי מן החי בשומן רב בלתי רווי ממקור צמחי קשורה להגברת הסיכון לתמותה בקרב אותם החולים. לדעתם של החוקרים ממצאי המחקר הם בעלי חשיבות והשפעה רבה על ההנחיות התזונתיות הקיימות כיום.

המחקר פורסם באתר bmj.com שהינו מפרסם של מידע רפואי שמטרתו לסייע לרופאים בקבלת החלטות רפואיות באמצעות מידע רפואי המבוסס על עובדות.

ההמלצות התזונתיות הנוכחיות שרווחות מזה שנים רבות, מייעצות להחליף שומן רווי מן החי בשומנים רב בלתי רווים ממקורות צמחיים בכדי להפחית את הסיכון למחלות לב. בין השומנים הרב בלתי רוויים הנפוצים ביותר היא חומצת השומן הלינולאית מסוג אומגה 6.

באנגליה ממליצים ממליצים ארגוני הבריאות על שימוש זהיר בשומנים מסוג אומגה 6, אך בארה"ב, ארגון הלב האמריקאי ממליץ להגביר את צריכת השומנים מסוג אומגה 6. גם משרד הבריאות בישראל ממליץ באופן דומה להמלצות האמריקאיות על העדפת שומנים רב בלתי רווים ממקורות צמחיים (ניתן לראות זאת כאן וכאן).

ממצאי המחקר מבוססים על מחקר ישן אשר בוצע באוסטרליה בשנים 1966 עד 1973. במחקר זה השתתפו 458 נבדקים בגילאי 30-59 שסבלו מאירוע לבבי (כדוגמת התקף לב או תעוקת לב) בתקופה סמוכה לתקופת המחקר.

הנבדקים במחקר חולקו באופן אקראי ל2 קבוצות: קבוצת ביקורת שלא קיבלה כל הנחיות תזונתיות מיוחדות וקבוצה אשר הנבדקים בה הונחו להחליף את צריכת השומן הרווי מן החי בשמן חריע המכיל שומן רב בלתי רווי. שמן החריע הוא מקור מרוכז לחומצת שומן אומגה 6 ואיננו מכיל כלל אומגה 3. החלפת השומן הרווי בשומן רב בלתי רווי בוצעה עבור כ-10% מצריכת האנרגיה היומית של הנבדקים.

אחר הנבדקים בשני הקבוצות בוצע מעקב ונרשם יומן אכילה למשך תקופה של כ39 חודשים בממוצע. כל הפרמטרים שאינם פרמטרים תזונתיים, תוכננו כך שיהיו דומים בשני הקבוצות.

עד כה לא היה ניתן לנתח את ממצאי המחקר הזה משום שבאופן תמוה היה חסר מידע מן המחקר הישן. חוקרי המחקר הנוכחי הצליחו לשחזר ולנתח את המידע החסר מן המחקר הישן ובדקו את שיעורי התמותה ממחלות לב ומכל סיבה שהיא.

מניתוח הממצאים מגלים החוקרים כי הנבדקים שהגבירו את צריכת חומצת השומן אומגה 6 היו בעלי סיכון מוגבר למוות מגורמי תמותה שונים ובסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם ומחלות לב איסכמיות בהשוואה לנבדקים מקבוצת הביקורת שלא החליפו את השומן הרווי שבתפריט התזונה שלהם.

בנוסף, עשו החוקרים שימוש במידע שאספו וצירפו אותו למידע של סקירת מחקרים שונים (מטה אנליזות) שביצעו קודם לכן וגם מחקר זה הראה אפשרות של סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

חשוב לציין כי מדובר במחקר בעל חשיבות רבה משום שהוא מעמיד בספק את המלצות התזונה הרשמיות של מוסדות בריאות רבים.

חומצת השומן הלינולאית מצויה בכמויות גדולות בשמנים מן הצומח כדוגמת: שמן תירס, שמן חמניות, שמן חריע ושמן סויה.

אחת השאלות שעולות מן המחקר הזה היא מדוע החוקרים היו צריכים לנתח ממצאים ממחקר כה ישן?

החוקרים מציינים כי מדובר במחקר ייחודי בתחומו ולא קיימים מחקרים רבים שבדקו את השפעת החלפת השומן הרווי בחומצת שומן מסוג אומגה 6.

ומדוע תוצאות המחקר שוחזרו רק עכשיו?

באתר קבוצת BMJ מציינים כי להערכתם כמחצית מהמחקרים הקליניים שמבוצעים לא מתפרסמים. וכמו כן, גם כאשר המחקרים מתפרסמים הרי שרק לעיתים נדירות ניתן לעשות שימוש בנתונים אלו לאבחון ע"י גורמים חיצוניים.

מקורות מידע

כתבה על המחקר: Study raises questions about dietary fats and heart disease guidance

המחקר המלא: http://www.bmj.com/content/346/bmj.e8707

מאמר עורך על ממצאי המחקר: http://www.bmj.com/content/346/bmj.f493