ריצה בנעלי ריצה עם עקב מוגבה משנה את צורת הריצה

ריצה ברגליים יחפות

במחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי של איגוד המנתחים האורתופדיים (AAOS) נמצא כי ריצה בנעליי ריצה עם בולמי זעזועים בעקב עשויה לשנות את דפוס הריצה בנערים מתבגרים ולגרום לשינוי בכוחות שפועלים על השלד. שינוי זה אף עשוי להפחית בביצועי הריצה.

ריצה ברגליים יחפות היא אופנה חדשה שהופכת ליותר ויותר פופולארית בעולם הריצה. החוקרים במחקר רצו לבדוק האם קיים הבדל באופן הריצה של נער מתבגר כאשר הוא נועל נעלי ריצה עם עקב מרופד (בולמי זעזועים) לבין אם הוא רץ בכפות רגליים יחפות או בנעלי ריצה מינימליסטיות ללא עקב מרופד. הסיבה לבחירה ברצים צעירים היא משום שקשת כף הרגל בנערים מתבגרים עדיין לא התפתחה  באופן מושלם.

במחקר השתתפו 12 נערים אתלטים מקבוצת ריצה מקומית והם נדרשו לרוץ על מסילת ריצה בנעלי ריצה עם עקב מוגבה, נעלי ריצה מינימליסטיות וברגליים יחפות. הריצה התבצע ב-4 מהירויות שונות. הריצה תועדה במצלמות לכידת תנועה. החוקרים אספו וניתחו את נתוני המדדים השונים כגון: אורך הצעד, גובה העקב ומגע כף הרגל במשטח הריצה.

ממצאי המחקר מראים כי סוג הנעל משפיע באופן ניכר על צורת הריצה בנערים.
בעת ריצה בנעלי ריצה עם עקב מוגבה, המגע הראשון של כף הרגל עם משטח הריצה היה בעקב כף הרגל ב-69.8% מזמן הריצה בכל המהירויות.
ריצה בנעלי ריצה מינימליסטיות גרמה לכך שרק ב-35% מהזמן עקב כף הרגל נחתה ראשונה.
ואילו בריצה ברגליים יחפות כף הרגל נחתה ראשונה על משטח הריצה רק בפחות מ-30% מהזמן.

ריצה בנעלי ריצה עם עקב מוגבה מעודדת צורת ריצה שבה עקב כף הרגל פוגש ראשון את משטח הריצה ואילו ריצה בנעלי ריצה מינימליסטיות או ברגליים יחפות גורמת לצורת ריצה שבה אמצע כף הרגל או קדמת כף הרגל פוגעים ראשונים במשטח הריצה.

החוקר ד"ר מולן (Dr. Mullen) אומר כי רצים צעירים רבים רצים בנעלי ריצה עם עקב מוגבה שעשויה לפגום בביצועי הריצה שלהם. הוא מוסיף ומציין מחקר משנת 2010 שבו נמצא כי צורת ריצה שבה עקב כף הרגל פוגעת ראשונה במשטח הריצה גורמת לחלוקת אנרגיה רבה יותר לירכיים ולברכיים וכי ריצה בנעלי ריצה מינימליסטיות עשויות לעודד נחיתה על קדמת כף הרגל וכך הן מעודדות דפוס ריצה בריא  יותר עם פחות נזקים לירכיים ולברכיים.

מקורות מידע

Cushioned Heel Running Shoes May Alter Adolescent Biomechanics, Performance

Adolescent Runners: The Effect of Training Shoes upon Running Kinematics

Foot strike patterns and collision forces in habitually barefoot versus shod runners