קרוספיט

גבר מבצע תרגיל הליכת איכר עם משקולות

קרוספיט השיטה והדרך

אחד ענפי הספורט שתופסים תאוצה בזמן האחרון הוא ענף הקרוספיט.
מה זה בעצם קרוספיט?
אפשר לומר שקרוספיט זה שיטה, אורח חיים וגם חברה רשומה בארה”ב ולכן לא כל אחד יכול לומר שהוא מאמן בשיטת קרוספיט.
חברת קרוספיט מחלקת רשיונות לשימוש בשם קרוספיט לחדרי כושר, קבוצות אימון ועוד. מאמני הקרוספיט חייבים לעבור הכשרה והסמכה כמאמני קרוספיט בקורסי ההכשרה של החברה.

היסטוריה

קרוספיט נוסדה ע”י המתעמלים גרג גלסמן (Greg Glassman) ולורן גלסמן ( Lauren Glassman).
קבוצת הקרוספיט הראשונה נפתחה ב-1995 בכדי לאמן את כוחות המשטרה של סנטה קרוז.
לאחר שבמבחני כושר שונים, השיגה קבוצת הקרוספיט את הניקוד הגבוה ביותר מבין כל קבוצות אחרות שהתאמנו בשיטות אימון אחרות, גדל מספר המתאמנים בשיטת הקרוספיט והיא החלה לצבור תאוצה ותומכי כושר נוספים.

מה מיוחד בקרוספיט לעומת ענפי ספורט אחרים?

חשוב להבין שקרוספיט זה גם ענף ספורט ולא רק ענף ספורט.
מטרת אימוני הקרוספיט הם להביא לשיפור הכושר הגופני באמצעות שיפור מרכיבים רבים כגון: שיפור סיבולת שריר, כוח השריר, גמישות, כוח מתפרץ, מהירות, זריזות, שיווי משקל, קוארדינציה ודיוק.
בדרך כלל, ענפי ספורט אחרים שמים דגש על שיפור חלק קטן של מרכיבי כושר, בקרוספיט הראיה היא רחבה יותר והמטרה היא שיפור של מרכיבי כושר רבים יותר.
העקרונות המנחים בשיטת הקרוספיט, לעיתים חורגים מהדיעות המקובלות בעולם הכושר והתזונה. לדוגמא בקרוספיט מבצעים תרגילים כוח בעלי מורכבות ורמת קושי מאוד גבוהה, יש הטוענים כי הסיכון שבביצוע תרגילים אלו, גדול מהתועלת שהם מביאים.
כמו כן, שיטות האימון הקונבנציונליות דוגלות בסדר מסויים של תרגילים ובזמני מנוחה והתאוששות מסויימים בין האימונים, התרגילים והסטים, בקרוספיט לעיתים מדלגים על מנוחות וזאת מתוך כיוון מחשבה שגוף האדם נידרש לעיתים לפעול במצבים של חוסר מנוחה ותשישות ולכן רק התנסות באימונים מהסוג שלא מאפשר התאוששות תאפשר למתאמן להסתגל למצבים שכאלה.
גם בחירת סדר התרגילים באימוני הקרוספיט, מתבצע לא פעם בצורה הנוגדת את עקרונות האימון הקונבנציונלים.

אימוני קרוספיט

אימון קרוספיט נראה לי כאימון שמבצע מ”כ בצבא “שתפס יום יצירתי” לפקודיו. באימוני הקרוספיט רצים, חותרים, קופצים בחבל, מטפסים על חבל וסוחבים חפצים כבדים.
בקרוספיט מבצעים תרגילי משקולות שלקוחים מעולם הרמת המשקולות והפאוורליפטינג וגם מגלגלים צמיגים ענקיים למרחקים תחת לחץ של זמן.
בקרוספיט עושים שימוש במשקולות יד, מוטות להרמת משקולות, טבעות אימון, קטלבלס, שימוש בתרגילים עם משקל הגוף ואמצעים רבים נוספים.
אימון קרוספיט הוא אימון מאוד קצר ביחס לאימון קובנציונאלי, אך הוא גם אימון מאוד אינטסיבי.
תומכי שיטת הקרוספיט טוענים כי שיטת האימון שלהם מאפשרת שיפור הכושר בזמן קצר יותר ובצורה טובה יותר.
אימוני קרוספיט כוללים: תרגילי חימום, תרגול לשיפור הטכניקה ומקטעי אימון עצימים הנמשכים כ-10 עד 20 דקות.
בקרוספיט אין מכשירי כושר מיוחדים ונוצצים כפי שתמצאו בחדרי הכושר, המכשירים הם מאוד פשוטים ולמעשה ניתן להתאמן בשיטת הקרוספיט גם באימון ביתי עצמאי.
באימוני הקרוספיט קיים אלמנט תחרותי מאוד חזק, מה שגורם לכך שהאימון יהיה מהנה יותר למי שיצר התחרותיות זורם בעורקיו.
קהילת הקרוספיט מאוד גדולה ובסיסה העיקרי הוא בארה”ב, אפשר לומר שרשת האינטרנט היא בין הגורמים העיקריים להצלחתה ולהתרחבותה של שיטת הקרוספיט.
הקהילה הוירטואלית של שיטת הקרוספיט, בועטת, נושמת, מסייעת ומייצרת חוויות.

למי מיועדת שיטת הקרוספיט?

לכולם! קרוספיט מקיימים תוכניות מיוחדות למבוגרים, ילדים, נשים בהריון, יחידות צבאיות ומשטרתיות, אתלטים מענפי ספורט שונים ועוד.

משחקי קרוספיט – לא מהסוג שחשבתם

אמרתי שקרוספיט זה גם ענף ספורט?
אכן כן, אבל לא בדיוק כמו שאתם חושבים.
אם רץ 100 מטר במשחקים האולימפים יודע שמה שנדרש ממנו במשחקים האולימפיים זה לרוץ מרחק של 100 מטר בזמן הקצר ביותר, הרי שבקרוספיט המשתתפים ידעו כיצד בנויים המשחקים רק ימים ספורים לפני תחילתם.
זוכרים? ציינתי שבקרוספיט המטרה היא שיפור כלל מרכיבי הכושר ולכן המשימות השונות במשחקי הקרוספיט נשמרים בסוד עד לימים ספורים לפני תחילתם וזאת בכדי למנוע אפשרות של שיפור כושר ויכולת ספציפית למשימה ידועה מראש.
משחקי הקרוספיט מתקיימים מידי שנה ובכל שנה המשחקים מורכבים ממשימות אחרות, שונות וקשות (כל כך קשות המשימות, שנראה לי שהעילית של המזוכיסטים בעולם נתקבצו בכדי לבצע אותן).

קרוספיט ותזונה

קרוספיט זה לא רק ענף ספורט או סוג של פעילות גופנית, בקרוספיט מתווים דרך חיים הכוללת: אורח חיים בריא לפי תורתם.
כמו בכושר גם בתזונה, לשיטת הקרוספיט יש דרך שונה מהדרך של הממסד השמרני של התזונה כפי שבא לידי ביטוי בפירמידת המזון.
אם כיום מוסדות בריאותיים רשמיים ורופאים רבים ממליצים על צריכה של אבות המזון ביחס מסויים (יותר פחמימות כ-55%-60%), הרי שבקרוספיט אוהבים חלבון והרבה חלבון…
בקרוספיט דוגלים בתזונה מרובת חלבונים (ביחס למומלץ ע”י המוסדות הרשמיים ), אכילת מזון לא מעובד, צריכה מועטה של פחמימות, צריכה של פחמימות בעלי אינדקס גליקמי נמוך ועוד.
בקרוספיט אוכלים: הרבה ירקות, בשר, אגוזים, כמה שפחות ירקות עמילניים ובלי סוכר!!!
למעשה לא פעם תשמעו את תומכי שיטת הקרוספיט מטיפים לתזונה בנוסח אדם הקדמון, תזונה שקדמה לעידן החקלאות ולעידן גידול שדות האורז והחיטה שתפסו מקום נכבד בתזונת האדם המודרני באלפי השנים האחרונות.
הרעיון מאחורי תורת התזונה של הקרוספיט הוא כי שינויים גנטים מתבצעים בפרקי זמן ארוכים מפרק הזמן של תחילת עידן החקלאות (כ-10,000 שנים) ולכן גוף האדם לא עבר שום שינוי גנטי בכדי להסתגל למזון שמקורו חקלאי.
תומכי שיטת הקרוספיט טוענים כי עידן החקלאות שגרם לאדם לאכול מזון לא מתאים, הוא הגורם לשיעור הגבוה בתמותה ממחלות לב, סוכרת, סרטן, אוסטאופורזיס ומחלות נוספות.

4 Comments

    • היי נזאר,
      אני לא מכיר מאמני קרוספיט מכרמיאל.
      שאל בקרוספיט חיפה בפייסבוק > http://www.facebook.com/shuanorth
      אם תמצא מדריך קרוספיט בכרמיאל, אני אשמח אם תשאיר את פרטיו כאן בתגובות לכתבה.
      בהצלחה

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*