צריכת פרוקטוז ולחץ דם גבוה

צריכה מרובה של פרוקטוז עשויה להגביר את הסיכון ליתר לחץ דם

אם אתם מאלה ששותים 2 וחצי פחיות קוקה קולה ביום או כל משקה ממותק אחר ובו פרוקטוז, אתם עשויים להימצא ברמת סיכון גבוהה יותר לבעיית יתר לחץ דם.
כך לפי מחקר חדש שפורסם שממצאיו מגלים כי לצריכה של כ-74 גרם פרוקטוז ביום יש קשר עם סיכון גבוה יותר ב-26% עד 77% ליתר לחץ דם, בהשוואה מול צריכה קטנה יותר של פרוקטוז.
פרוקטוז הוא סוכר שייצרני המשקאות הקלים כגון: קוקה קולה, פפסי קולה ויצרני משקאות ממותקים אחרים מוסיפים למשקאות שהם מייצרים בכדי להמתיקם.
פרוקטוז מוסף בדרך כלל כסירופ תירס שמכיל כמות רבה של פרוקטוז.
לא רק במשקאות הקלים מוסיפים פרוקטוז, אלא גם במוצרי מאפה, קינוחי חלב מתוקים ובממתקים.
בשנים האחרונות גדלה צריכת הפרוקטוז בקרב אוכלוסיות המדינות המפותחות וכמו כן גדלה השכיחות למצבי יתר לחץ דם.
מחקרים אפידמיולוגים שונים שבדקו את הקשר שבין שני המצבים, הראו תוצאות לא עקביות לגבי קשר אפשרי בין העלייה במקרי יתר לחץ דם והגברת צריכת הפרוקטוז.
ולכן החליטה ד"ר דיאנה ג'אלאל מאוניברסיטת קולרדו דנבר ועמיתיה לבצע מחקר מקיף שיבחון את הקשר האפשרי בין עליית מקרי יתר לחץ דם והצריכה המוגברת של פרוקטוז.
במחקר נבדקו ועובדו נתונים של 4,528 נבדקים ללא היסטוריה של יתר לחץ דם מתוצאות סקר בריאות לאומי שנערך בשנים 2003 עד 2006.
כ61% מהנבדקים היו בעלי לחץ דם סיסטולי של פחות מ120 מ"מ כספית.
כ-30% מהנבדקים היו בעלי לחץ סיסטולי בטווח של 120 מ"מ כספית עד 139 מ"מ כספית.
כ6%- מהנבדקים היו בעלי יתר לחץ דם ברמה 1.
כ-2% מהנבדקים היו בעלי יתר לחץ דם ברמה 2.
צריכת הפרוקטוז אובחנה לפי שאלון תזונה שמולא ע"י הנבדקים. נתוני צריכת פירות הושמטו בכדי לבדוק רק את השפעת צריכת הסוכר המוסף למזונות השונים.
נמצא קשר בין צריכת פרוקטוז בכמות של 74 גרם ליום (צריכת החציון) לבין עליה בלחץ הדם הסיסטולי (לא נמצא קשר בין עליה בלחץ הדם הדיאסטולי לבין צריכת פרוקטוז).
החוקרים סבורים כי הסיבה שבמחקר זה נמצא קשר ברור בין צריכת פרוקטוז לבין יתר לחץ דם, למרות שבמחקרים אחרים הקשר לא היה ברור, היא משום שמחקר זה צריכת הפרוקטוז היתה גבוהה ממחקרים אחרים וכמו כן, מחקרים קודמים אחרים בדקו רק את צריכת הפרוקטוז במשקאות ממותקים או שהמחקרים כללו גם פרוקטוז שהגיע מפירות.
חשוב לציין כי במחקרים מסוג זה קשה לדעת האם החולים ביתר לחץ דם חולים כתוצאה מצריכה מוגברת של פרוקטוז או שפשוט החולים ביתר לחץ דם צורכים יותר פרוקטוז.
כמו כן, צריכת הפרוקטוז דווחה על סמך דיווח עצמי של הנבדקים, מה שעשוי להוביל לאי דיוקים בחישוב צריכת הפרוקטוז.
לא ברור כיצד צריכת פרוקטוז משפיעה על עליה בלחץ הדם, לדעת החוקרים יתכן כי צריכה מרובה של פרוקטוז מעלה את קליטת הנתרן במעיים והסבר אחר הוא שצריכה מרובה של פרוקטוז מעלה את רמות החומצה האורית שנראה כי לרמות גבוהות של חומצה אורית יש השפעה על עליה בלחץ הדם.

מקורות

asnjournals

הגב ראשון

הכנס תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*