הנחיות לפעילות גופנית במצב של דיכאון קליני

בחורה קופצת בחוף הים ונראית מאושרת

בסקירה מדעית שפורסמה בכתב העת המדעי לפסיכיאטריה (Journal of Psychiatric Practice)  סקרו חוקרים ממצאי מחקרים קליניים שונים במטרה לגבש הנחיות שיסייעו לרופאים ומטפלים קליניים במתן המלצות מתאימות למינון, עצימות וסוג הפעילות המועדף בטיפול במצב של דיכאון קליני (Major depressive disorder).

דיכאון קליני בעיה עולמית

דיכאון קליני הינו מצב של הפרעה נפשית המאופיינת בסינדרום של מצבים כדוגמת: מצב רוח ירוד המלווה בהערכה עצמית נמוכה, חוסר עניין ואי יכולת לשאוב הנאה מפעילויות המסבות הנאה. דיכאון קליני הוגדר ע"י ארגון הבריאות העולמי כגורם המוביל הרביעי בחשיבותו בעולם מבין הגורמים למוגבלות כתוצאה ממחלה ועד שנת 2020 התחזית היא שדיכאון קליני יתפוס את המקום השני בחשיבותו מבין הגורמים העיקריים. למרות שהטיפול הנוכחי במצבים של דיכאון קליני הינו יעיל עבור אנשים מסוימים באוכלוסייה, הרי שקיים צורך ממשי בהגדלת אסטרטגיות הטיפול ובאמצעי טיפול אלטרנטיביים ומשלימים. מחקרים הראו כי פעילות גופנית מפחיתה את הסימפטומים של דכאון גם ככלי טיפולי עצמאי וגם כטיפול משלים לטיפולים תרופתיים או פסיכותרפיה באנשים הסובלים מדיכאון קליני.

איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי ממליץ על פעילות גופנית ככלי טיפולי

העדויות השונות מהמחקרים שהצביעו על ההשפעה החיובית שיש לפעילות הגופנית על מצבם של חולים בדיכאון קליני, גרמה לאיגוד הפסיכיאטרים האמריקאי (American Psychiatric Association) להמליץ על פעילות גופנית ככלי טיפולי.  אך עד כה לא גובשו המלצות והנחיות ברורות לגביי סוג הפעילות המומלצת, מינון ועצימות. בסקירה הנוכחית גיבשו החוקרים את המלצותיהם.

המלצות לפעילות גופנית בסובלים מדיכאון קליני

עדיפות לפעילות אירובית – ממצאי המחקרים מראים כי פעילות אירובית הינה הפעילות המועדפת למטרת טיפול בסובלים מדיכאון, ישנם מחקרים שמראים כי גם לאימוני הכוח יש השפעה חיובית בהפחתת הסימפטומים.

מינון הפעילות הגופנית – ההמלצה היא לבצע 3 עד 5 אימונים בשבוע,  45 עד-60 דקות בכל אימון.

עצימות אימון מומלצת באימון אירובי – להשפעה מטיבה של פעילות אירובית מומלץ להתאמן בעצימות של 50% עד 85% מהדופק המרבי.

אימוני כוח – להשפעה מטיבה של אימון כוח על הסובלים מדיכאון קליני, מומלץ לבצע מגוון רחב של תרגילי כוח לפלג עליון ופלג תחתון של הגוף. רצוי לבצע 3 סטים של 80% מ-RM1 (ההתנגדות המקסימלית שניתן לבצע אתה חזרה אחת).

מתי רואים תוצאות? – הממצאים מראים כי מצבם של חולים בדיכאון קליני יכול להשתפר בתוך 4 שבועות מתחילת האימונים, אך מדגישים החוקרים כי יש להמשיך למשך לפחות 10 עד 12 שבועות בכדי להשיג את האפקט החיובי המקסימלי על הסימפטומים של הדיכאון.

האם זה מעשי? האם אנשים בדיכאון יכולים להתאמן? – המחקרים מראים כי רק 15% מהחולים נושרים מאימוני הכושר וזה אחוז נשירה דומה לזה שנמצא בתכניות של טיפול תרופתי ופסיכותרפיה.

החוקרים מייעצים שבכדי לשפר את יכולת ההתמדה של החולים בפעילות הגופנית כדאי לבצע התאמה של סוג הפעילות לסוגי הפעילויות המועדפות על החולים.

גם פחות זה עדיין יותר

כמו כן, מוסיפים החוקרים ומציינים כי גם אם החולים אינם מבצעים את אימוני הכושר בעצימות ובמינונים המומלצים, הרי שעדיין יש לאימונים השפעה חיובית על הסובלים מדיכאון קליני. ולכן, קוראים החוקרים למטפלים לעודד את מטופליהם לבצע פעילות גופנית כלשהי גם אם הם לא מתאמנים במינון ובעצימות המתאימה.

מקורות מידע

Evidence-Based Recommendations for the Prescription of Exercise for Major Depressive Disorder

Exercise for Patients with Major Depression—What Kind, How Intense, How Often?

Practice guideline for the treatment of patients with major depressive disorder, third edition.

The global burden of disease, 1990–2020