דילוג על ארוחות = יותר קלוריות

עגלת קניות בסופר

יוצאים לקניות בסופר? אל תצאו רעבים!
ישנם לא מעט מצבים שבהם אנשים נוטים לדלג על ארוחות, אם זה בגלל שהם חושבים שזה יסייע להם לרדת במשקל ולצרוך פחות קלוריות או בגלל "שאין להם זמן לאכול" או מצבים אחרים.
לנטייה הזו לדלג על ארוחות יש השפעה על בחירת המזון שלנו בהמשך היום ומה שנראה לנו כשיטה לירידה במשקל עלול לגרום לנו לעלות במשקל.

במחקר שנערך באוניברסיטת קורנל ופורסם בכתב העת המדעי JAMA Internal Medicine נמצא כי צום קצר של מספר שעות עשוי להשפיע על הבחירה שלנו ברכישת מוצרי מזון.
במחקר נמצא כי כאשר הנבדקים היו רעבים יותר הם נטו לרכישה מוגברת של מוצרי מזון  ובנוסף, נטו יותר לרכוש מזונות בעלי ערך קלורי גבוה יותר מאשר במצב של תחושת מלאות ושובע.

המחקר הורכב משני ניסויים: ניסוי מעבדתי וניסוי שדה.
בניסוי המעבדתי השתתפו 68 נבדקים בגילאי 18 עד 62 (71% נשים) שביצעו רכישת מזון בחנות וירטואלית שהכילה גם מוצרי מזון בעלי ערך קלורי נמוך כדוגמת: ירקות, פירות, חזה עוף ומוצרי מזון בעלי ערך קלורי גבוה כגון: ממתקים, חטיפים מלוחים ובשר אדום.
תוצאות הניסוי הראו כי כאשר הנבדקים ביצעו את הרכישה לאחר צום של 5 שעות הם נטו לרכוש יותר מוצרי מזון ובנוסף גם רכשו יותר מוצרי מזון בעלי ערך קלורי גבוה לעומת רכישות מזון שנערכו ללא צום ובמצב של תחושת שובע.
תחושת הרעב לאחר צום של 5 שעות גרמה לנבדקים להגביר את רכישת המזון בכ-19% ולרכוש יותר מוצרים בעלי ערך קלורי גבוה בכ-31% מאשר במצב של תחושת שובע.

בניסוי השדה בדקו החוקרים את מאפייני רכישת המזון של קונים בשעות שונות שבין ארוחת הצהריים לארוחת הערב.
בניסוי מקדים מצאו החוקרים כי בשעות  13:00 עד 16:00 נטו הנבדקים להרגיש תחושת שובע ואילו בשעות 16:00 עד 19:00 היו הנבדקים רעבים יותר.
כאשר נבדקו מאפייני הרכישה בשעות השונות הללו, נמצא גם בניסוי זה שרכישת המזון במצב של צום אופיינה ברכישה מוגברת של מוצרי מזון בעלי ערך קלורי גבוה ורכישה קטנה יותר של מוצרי מזון בעלי ערך קלורי נמוך בהשוואה לרכישת מזון במצב של שובע.

המסקנה מאוד ברורה: לא מדלגים על ארוחות! ולא יוצאים לקניות רעבים!

מקורות מידע

Don't shop hungry, pre-order lunch to make healthier choices

Fattening Fasting: Hungry Grocery Shoppers Buy More Calories, Not More Food