מאמרי תזונה

דיאטת פליאו מזיקה או טובה לבריאות?

לפני מספר ימים נתקלתי במחקר מעניין על ההשפעה הבריאותית שיש לדיאטת פליאו על פרופיל שומני הדם. תוצאות המחקר מראים כי לדיאטת פליאו יש השפעה שלילית על פרופיל שומני הדם בקרב נבדקים בריאים ופעילים.

דיאטת פליאו המכונה גם בשמות כמו: דיאטה פליאוליתית, דיאטת איש המערות ודיאטת אדם הקדמון היא שיטת תזונה המנסה לחקות את דפוס תזונת האדם הקדמון בתקופה הפלאוליתית (תקופת האבן הקדומה). תומכי הדיאטה טוענים כי מחלות שונות כגון: מחלות לב, סוכרת וסינדרום מטאבולי נובעות כתוצאה מהתרחקותו של האדם “מתפריט התזונה הטבעי” של האדם בתקופה הפליאוליתית.

חסידי הדיאטה תולים את “האשמה” בעידן החקלאות שגרם לשינוי תזונתו של האדם  משום ש-10,000 השנים שחלפו מתחילת עידן החקלאות זו תקופה קצרה מידי לשינויים במאגר הקוד הגנטי של האדם, שינויים שיתאימו אותו לצריכה של מזונות מעובדים ממקור צמחי כדוגמת קמח מסוגי דגן שונים. דרך אגב, בשנים האחרונות פורסמו מחקרים שסודקים את התאוריה כי האדם לא צרך דגן מלפני 10,000 שנה והחוקרים סבורים כי יתכן וצריכת קמח הייתה נפוצה גם לפני עידן החקלאות (ראה קישור 1, קישור 2).

למרות שהקונספט של דיאטת פליאו איננו חדש ועל דיאטת פליאו נכתב עוד בשנת 1975 (ראה קישור) , בשנים האחרונות הדיאטה זוכה לפופולאריות רבה, במיוחד בקרב מתאמני קרוספיט שמפיצים את בשורת דיאטת אדם הקדמון.

המחקר בתחום התזונה הפליאוליתית מראה תוצאות חיוביות אבל…

במחקרו מציין החוקר מחקרים שונים שהראו כי תזונת פליאו משפרת מדדי בריאות שונים כדוגמת: שמירה על רמת סוכר בדם, שיפור בפרופיל שומני הדם וירידה במשקל. אך, מוסיף ואומר כי המחקרים הללו בוצעו על נבדקים בעלי עודף משקל שסבלו מסוכרת או מחלות לב או שלא היו פעילים. החוקר מציין כי כמעט ולא קיימים מחקרים שבדקו את ההשפעה של התזונה הפליאוליתית על נבדקים בריאים ופעילים.

כמו כן, מוסיף החוקר ומציין כי מן המחקרים שבוצעו לא ניתן לדעת אם התוצאות החיוביות שנצפו במחקרים הם אודות לצריכה נמוכה של קלוריות ו/או פחמימות ו/או בגלל יחס חלבונים לפחמימות שונה בתפריט התזונה.

כיצד תזונת פליאו משפיעה על נבדקים בריאים ופעילים?

מטרת המחקר הייתה לבדוק את השפעת תזונת פליאו על נבדקים בריאים ופעילים באופן שבו תפריט התזונה איננו מציב כל מגבלה על כמויות המזונות שמותרים לאכילה לפי התזונה פליאוליתית.

מאפייני התפריט נקבעו לפי עקרונות התזונה הפליאוליתית כפי שתוארה לראשונה ע”י Eaton and Konner. הנבדקים הונחו להגביר את הצריכה של מזונות כמו: בשר רזה, דגים, ביצים, אגוזים,פירות וירקות. בנוסף, הונחו הנבדקים להימנע מכל מוצרי הדגן, מוצרי חלב, קטניות, מזונות מעובדים, כולל מזונות כמו סוכר, משקאות קלים וקפה. מטרת הנחיות התזונה הייתה לחקות את האופן שבו דיאטת פליאו מיושמת במציאות ע”י האדם הממוצע. לא ניתנה כל הנחיה על יחסים רצויים של אבות המזון או על יחסי הכמויות בין בשר ומזון צמחי.

במחקר השתתפו 43 נבדקים (23 גברים ו-20 נשים) והוא נמשך לפרק זמן של 10 שבועות שמהלכו השתתפו הנבדקים באימוני קרוספיט. הגיל הממוצע של הנבדקים היה 33.5 ± 0.3  לגברים ו 31.2 ± 0.3 לנשים.

לנבדקים בוצעו בדיקות לאבחון הרכב גוף ופרופיל שומני הדם לפני תחילת הניסוי ובסופו.

תזונת פליאו גרמה לירידה במשקל ובאחוזי שומן אך גם להרעה בפרופיל שומני הדם

מממצאי המחקר מתגלים השינויים הבאים בנבדקים לאחר 10 שבועות של תזונת פליאו:

ירידה ממוצעת במשקל של כ-3.5 ק”ג.

שינוי בהרכב הגוף והפחתה באחוזי השומן בכ-4% שומן בממוצע.

שיפור בצריכת חמצן מרבית שמעיד על שיפור בכושר האירובי.

לא היה שינוי משמעותי ברמת ה-HDL.

עליה ברמת השומנים שאינם HDL.

עליה ברמת הכולסטרול הכללית בדם.

עליה ברמת ה-LDL (“הכולסטרול הרע”).

רמת הכולסטרול הכללית ביחס לHDL עלתה באופן משמעותי.

שורה תחתונה כן דיאטת פליאו לא דיאטת פליאו

מעיבוד תוצאות המחקר עולה כי הנבדקים בעלי פרופיל השומנים הבריא ביותר בתחילת המחקר הראו את ההשפעה השלילית ביותר על שומני הדם (עליה ברמת ה-LDL), בנבדקים אלו נצפתה גם הירידה המשמעותית ביותר ברמת ה-HDL (“כולסטרול טוב”).

החוקרים מסכמים ואומרים כי ממצאי המחקר מראים כי דיאטת פליאו היא בעלת השפעה שלילית על פרופיל שומני הדם בנבדקים בריאים ופעילים ובמיוחד עבור אלו שהיו בעלי פרופיל שומנים אידיאלי בתחילת הניסוי.  הם מוסיפים ואומרים כי ההשפעה השלילית של הדיאטה עשויה לשלול את היתרונות הבריאותיים שבפעילות הגופנית.

עוד הם מציעים שהמחקרים הבאים צריכים להתמקד בקביעת המלצות שיאמצו את האספקטים החיוביים שבדיאטת פליאו ומצד שני יסננו את ויצמצמו את ההשפעה השלילית שיש לדיאטה.

לי אישית זה גורם לחשוב האם חוות הדעת החיוביות שאני קורא באינטרנט, חוות דעת של אנשים שמבצעים את דיאטת פליאו וטוענים כי בדיקות הדם שלהם מראות על שינויים חיוביים בפרופיל שומני הדם הם כתוצאה מכך שאותם אנשים מלכתחילה לא היו בריאים והשינוי שעשו בתפריט גרם להם לשינוי חיובי כי התפריט החדש היה עדיף על התפריט הקודם.

מה אתם חושבים?

אם עשיתם או שאתם עדיין מבצעים את דיאטת פליאו אתם מוזמנים לספר על התרשמותכם האישית מהדיאטה.

תוספות לכתבה

לאחר פרסום הכתבה בקבוצות עניין שונות בפייסבוק, נענתי בתגובות שכדאי מאוד להציג אותם כאן.

תגובתו של פז שוסטר, מרצה במכללת תל חי ובעל תואר B.Sc. בתזונה קלינית, רכז תחום תזונת ספורט בקמפוס שיאים.

אחרי שקראתי את המחקר, עולות לי שאלות רבות.. אבל אנסה להיצמד לנושא שומני הדם שזהו נושא המחקר.
סגנון הזנת ה ad libitum (אכילה חופשית, במקרה זה בשיטת הפלאו) במחקר שלפנינו בא לחקות את ה’חיים האמיתיים’ של מרבית הנוקטים בשיטת הפלאו. גם אימון הקרוספיט נבחר בשל כך. בעוד הנסיון מבורך, הוא מקשה מאד על בקרה איכותית של שיטת התזונה. לחיוב אומר שאפשר ללמוד על יתרון בסגנון הזנה זה, שכן רמת ההיענות של המשתתפים היתה גבוהה, וכל 43 המשתתפים שהחלו, גם סיימו את המחקר (וזה לא מובן מאליו).
מה שנראה כחסרון בולט, הוא חוסר היכולת לשלוט או להגביל את כמויות/איכויות צריכת התזונה בכלל ובפרט אלו של השומן הרווי והכולסטרול ובמקביל לוודא צריכה מספקת של סיבים תזונתיים.
נראה שלמרות הירידה במשקל ובאחוזי השומן אצל הנסיינים, אלו הגורמים המרכזיים להרעת סטטוס השומנים בדם.
במחקרים קודמים, שנערכו על משתתפים בעלי רקע רפואי הכולל סוכרת, מחלות לב וכלי דם, עודף שומנים בדם ועודף משקל, שיטת וסגנון ההזנה הנ”ל נראו כמועילים. לא כך במחקר הזה שעוסק בבריאים ופעילים.

וכאן אני רוצה להביא מעט הסתייגויות ותהיות:

1. צריך לציין, שגם אצל מי שנראתה הרעה בפרופיל שומני הדם, הוא עדיין נשאר בהגדרה של בריא על פי אותם מדדים רפואיים

2. מעניין היה לראות מה יקרה בהמשך עם אותם נסיינים. ידוע שתתכן ירידה ב HDL תוך כדי ירידה במשקל ולאחר התייצבות המשקל תיראה שוב עלייה. גם החוקרים מציינים זאת..

3. שיטת או ניתוח תזונתי קודם של הנסיינים לא הוזכרו. מעניין היה לראות לפחות את גודל השינוי האמיתי שבין תזונתם הקודמת לזו שבמחקר

4. מעניין שלא נראו שינויים בערכי הטריגליצרידים. בד”כ כשיש הורדה במקורות פחמימה יחד עם פעילות גופנית אינטנסיבית, נראה גם שינוי בהם

5. ובסימן שאלה גדול??- הנושא של יומני אכילה. החוקרים ביקשו מהנסיינים למלא יומן אכילה של 3 ימים לקראת סוף הניסוי. הם קיבלו יומנים של 8!! משתתפים בלבד, מתוך 43. על סמך יומני אכילה אלה הם גם ניסו להסיק חלק מהמסקנות. אז בעוד ההיענות להשתתפות במחקר וסיומו היא הגבוהה ביותר האפשרית, כאן מסתמנת בעייה רצינית לדעתי

גם החוקרים מודים שהמחקר אינו חף מליקויים..

 מקורות מידע

Paleolithic Diet is Associated With Unfavorable Changes to Blood Lipids in Healthy

http://kb.osu.edu/dspace/handle/1811/54660

גובות

    1. היי דניאל
      הסתכלתי על כל הלינקים שלך
      האמת ההרצאה די רדודה, דמגוגית ומוציא דברים מהקשרם
      אני מתאמן באופן קבוע כ20 שנים
      חשבתי שהתזונה שלי מאוזנת ביותר עם כמויות בשר קטניות מאוד המון קטניות, אורז, פסטה ומוצרי חלב
      עברתי לפליאו רק לפני כ 6 שבועות
      התוצאות הגופניות הן מהמראה החיצוני והבריאותי השאירו אות פעור פה
      אז לפני שאתה משפריץ מידה לא מבוסס עדיף שתתנסה באצמך ותגלה לבד אם זה טוב או לא

  1. כמה שטויות אך יכול אדם עם 10% שומן להיות עם טריגלצרידים גבוהיים, אנשים שבאים אחרי פגישות עם תזונאים ברמה שלך מסתובבים אצלי במכון עם 30% שומן כל התזונאים כשלו כל השמנים נשארו שמנים וכל האנורקסיות מתו פילאו זה דרך חיים של השבטים תרביות ידעות לאנושות בריאות ונמצאות עד היום ולא טבעונות וכל החרא הזה שכל היום הם אצל הרופא מקבלים זריקות הגיע הזמן שאנשים יעשו שינויי ואני את המחקר שלי כבר עשיתי אני פגשתי ביעוצי כושר שקלתי וראיינתי מאות לקוחות, תזונאים זה הדבר הכי מקובע בעולם בקהילה שלנו יש פרופסורים ,מדענים אכראולוגים ספורטאי על ובלי סוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close

אותר חוסם פרסומות

נא שקול להסיר את חוסם הפרסומות בכדי לתמוך בנו