דיאטת אטקינס ההבטחה

תפריט ניווט מהיר דיאטת אטקינס

דיאטת אטקינס ההבטחה

חסידי דיאטת אטקינס מבטיחים כי באמצעות דיאטת אטקינס אתם יכולים לרדת במשקל ללא תחושת רעב, לשפר את בריאות הלב, לשפר את הכושר הקוגניטיבי ואת המצב הגופני הכללי.

מה תומכי דיאטת אטקינס אומרים

חסידי דיאטת אטקינס טוענים כי השמנה נובעת מצריכה מרובה של פחמימות.
על מנת לקבל אנרגיה גופנו שורף פחמימות ושומנים, אך הפחמימות הן הראשונות שנשרפות ע”י הגוף. אם תפריט הדיאטה שלנו יכיל מעט פחמימות וכמות גדולה יותר של שומן וחלבונים, נוכל לגרום לירידה במשקל, וזאת משום ששריפת השומן בגופנו תהיה יותר יעילה.

ירידה מהירה במשקל

מחקרים אכן מראים שבדיאטת אטקינס יש ירידה מהירה יותר במשקל יחסית לדיאטות אחרות.
אולם המתנגדים לדיאטת אטקינס מסבירים זאת בכך שדיאטה דלת פחמימות גורמת לניצול משאבי הגליקוגן בגוף, איבוד הגליקוגן גורם לאיבוד מים (משום שגליקוגן מכיל כמות משמעותית של מולקולות מים) ואיבוד המים תורם לירידה מהירה במשקל.

קטוזיס תהליך של הפקת אנרגיה משומן בגוף

הגבלת כמות הפחמימות בדיאטת אטקינס גורמת לגוף להכנס למצב הנקרא קטוזיס (ketosis), במצב זה הגוף שורף את מאגרי השומן על מנת לקבל אנרגיה.
האנרגיה מתקבלת מגופי קטון שהם תוצר המתקבל בתהליך פירוק השומן בגוף.
כאשר הגוף נמצא בתהליך של קטוזיס תחושת הרעב פחות מורגשת, דבר שגורם להפחתה בכמויות המזון הנאכלות.
אולם לתהליך הקטוזיס יש גם תופעות לוואי לא נעימות כגון: ריח נשימה רע, עצירות כתוצאה מהפחתה בנפח המזון ומיעוט הסיבים, עלייה בשומני הדם, חוסר בויטמינים וסידן.
תהליך הקטוזיס גורם לכך שהגוף משנה את מקורות האנרגיה שלו.
במקום לקבל את האנרגיה מפחמימות במזון, הוא מקבל את האנרגיה מהשומנים שאצורים בגוף וכך נגרמת ירידה במשקל.

דיאטת אטקינס וסוכרת

כאשר אנו ניזונים מתפריט דיאטה עשיר בפחמימות, גופנו הופך את הפחמימות השונות מהמזון לסוכרים.
הסוכרים נכנסים לזרם הדם וגורמים לעליה ברמת הסוכר בדם.
כתגובה לעליה ברמת הסוכר, הגוף מפריש אינסולין על מנת לאחסן את הסוכר המיותר כגליקוגן במאגרי הגליקוגן בכבד ובשרירים.
אבל כאשר מאגרי הגליקוגן מתמלאים (הם מתמלאים די מהר), האינסולין הופך את הסוכר העודף לשומנים שאנו כל כך מנסים להפטר מהם.
לפי תומכי דיאטת אטקינס, תזונה עשירה בפחמימות גורמת לייצור כמות רבה מדי של אינסולין על מנת להתגבר על כמות הסוכר העודפת.
מצב זה מביא לעמידות לאינסולין שעלול להוביל להפרעות מטבוליות ולסוכרת.
תומכי דיאטת אטקינס טוענים כי תפריטי תזונה המכילים כמות רבה של פחמימות, הם לא בריאים ועשויים לגרום לסוכרת.
הם טוענים כי דיאטה עשירה בחלבונים ושומנים עשויה לגרום לעליה בשומנים בדם ולעליה ברמת הכולסטרול, אך מצב לא רצוי זה קיים רק בתחילת הדיאטה ולאחר זמן מה המצב מתייצב ורמת השומנים בדם יורדת.

תפריט אופייני לדיאטת אטקינס

מרבית האנשים צריכים לאכול לא יותר מ40 גרם פחמימות ביום על מנת להניע את תהליך הקטוזיס.
למרות שבדיאטת אטקינס אין דגש על ביצוע פעילות גופנית, לפי דיאטת אטקינס ישנם אנשים אשר חייבים לבצע פעילות גופנית על מנת להתחיל את תהליך הקטוזיס.
לפי דיאטת אטקינס, מומלץ להשתמש בתוספי מזון כמו ויטמינים ומינרלים בגלל החשש שתפריט התזונה לא יכיל נוטריינטים חשובים.

דיאטת אטקינס – מותר ואסור

בדיאטת אטקינס אין הגבלה משמעותית של כמות המזון.
אך קיימות הגבלות מחמירות על סוגי המזונות המותרים לאכילה.
דיאטת אטקינס אומרת לא לסוכר מעובד, לא לחלב, לא לאורז לבן ולא לקמח לבן.

מותר לאכול מאכלים הנחשבים כעתירי שומן כגון: בשר, ביצים גבינות ועוד.
בדיאטת אטקינס אפשר לאכול כמעט את כול מוצרי החלבון והשומן.
ניתן לאכול בשר אדום, דגים, גבינות (לא גבינות דיאטטיות), ניתן לבשל עם חמאה, להוסיף מיונז לטונה ולתבל את הסלט עם מנה טובה של שמן זית.

הגבלה על כמות הפחמימות

דיאטת אטקינס מגבילה את כמות הפחמימות בתפריט.
לדוגמה בשבועיים הראשונים מותר לאכול רק כ20 גרם פחמימות ביום שזה בערך 3 כוסות של סלט ירקות.
אין הנחות בנושא הפחמימות בדיאטת אטקינס משום שסוד התהליך הוא בתזונה דלת פחמימות שאמורה להניע את תהליך הקטוזיס.
לאחר השבועיים הראשונים ניתן להוסיף פחמימות כמו פירות, ירקות, ודגן מלא, אך מוצרי מזון כמו: סוכר, לחם לבן, אורז לבן, חלב, תפו”א ופסטה מקמח לבן יהיו אסורים לעד.

המשך לדיאטת אטקינס – הסיכונים

18 Comments

    • בדיאטת אטקינס הישנה לא הייתה כל מגבלה על אכילת ביצים.
      דיאטת אטקינס החדשה התאימה את עצמה קצת לביקורות שהופנו אליה כלפי צריכה עודפת של שומן רווי וכולסטרול. והם לא ממליצים על התרכזות באכילת מקורות מזון מצומצמים, אלא ממליצים על גיוון מקורות השומן.
      בהנחיות דיאטת אטקינס החדשה לא מעודדים אכילת כמות רבה של ביצים, הם אומרים לך גוון במקורות השומנים וצרוך במידה מוגבלת שומן רווי מן החי והצומח (ביצים, בשר, קוקוס וכדומה) ושמנים חד בלתי רוויים מן הצומח (אגוזים, שמן זית וכדומה) וצריכה מוגבלת של שמנים רב בלתי רוויים מן הצומח (קנולה, פשתן וכדומה).
      למרות שזה לא נאמר באופן מפורש, לדעתי בדיאטת אטקינס החדשה כן ממליצים להמנע מאכילת כמות כה גדולה של ביצים.
      בנוסף, ממליצים בדיאטת אטקינס החדשה לצרוך ביצי חופש שהן בעלות תכולת שומן אומגה 3 גדולה יותר ממה שקיים בביצים רגילות.

      לדעתם של מפתחי דיאטת אטקינס החדשה, הבעיה בכולסטרול היא לא צריכה עודפת במזון.
      מפתחי דיאטת אטקינס טוענים כי המקור לבעיות הכולסטרול הגבוה ולבעיות לב הוא בכך שמרבית הכולסטרול מיוצר ע”י הכבד בגוף האדם ואיננו מגיע מן המזון.
      לטענתם אם תאכל כמות פחמימות גבוהה ותקטין את צריכת השומנים, אז תהיה בבעיה משום שהגוף שלך ייצר יותר כולסטרול.

    • שרה שלום,
      אני מניח שלא ניתן להחליף את הירקות בחלב למרות שהחלב מכיל כמות פחמימות שאיננה עוברת את כמות הפחמימות המותרת. אני משער שהסיבה לכך שלא ניתן להמיר את הפחמימות המותרות בתפריט בפחמימות מחלב היא משום שהדבר יעודד צריכה לא מאוזנת של מרכיבי מזון.
      הרי גם ככה יש לא מעט ביקורת כלפי דיאטת אטקינס שהיא מעודדת צריכת מזונות עתיר כולסטרול ושומן רווי.
      צריכת ירקות מאפשר צריכה של ויטמינים ומינרלים חיוניים וכמו כן, הירקות מוסיפים גם נפח למזון מה שצריכת חלב לא תעשה.

  1. היי, התחלתי דיאטת אטקינס לפני שבוע ואני לא מרגישה שרזיתי. אני באמת אוכלת עד 20 פחמימיות לפעמים פחות, אבל המקום היחידי שאני ראיתי שהרזתי בו זה באזור הצלעות ואני ממש לא רוצה להרזות שם כי רואים לי תעצמות קצת ועכשיו יותר!. אני לא חושבת שיש לי באזור הזה שומנים, אבל אם אני אמשיך בדיאטה אני ירזה שם עוד יותר?[אני לא בודקת תמשקל שלי כי אני פוחדת שלא ממש הרזתי ואז אתאכזב ואשבור תדיאטה].
    אני שוקלת 62 והגובה שלי הוא 1.68 ואני בת 16, אתה תוכל לדעת כמה אני ארזה תוך שלוש שבועות?
    אתה מכיר אולי תחליף ללחם שאין בו הרבה פחמימות?פשוט בחיי היומיום שלי הלחם הוא האוכל העיקרי שלי ואני בקושי אוכלת אוכל, אלא רק כריכים וסנדוויצ’ים וקשה לי עכשיו בלי לחם..
    חיפשתי קרקרים, אבל הקרקר עם הכמות פחמימות הכי קטנה היא 2.3 והוא היה בגוגדל ציפורן שלי וזה לא ישביע אותי בכלל. :[

    • הודיה שלום,
      הדרך היחידה לדעת היא להשקל ולבדוק.
      בכל מקרה אם לחם מהווה את המזון העיקרי בתפריט שלך, אז נראה לי שלבצע את דיאטת אטקינס זה די קיצוני עבורך.
      לא מכיר תחליף ללחם בלי פחמימות.
      אני דרך אגב מתקשה להאמין שמישהו שניזון בעיקר מלחם יכול לאמץ את דיאטת אטקינס לכל החיים.
      מציע לך לגשת לאיש מקצוע בכדי שיתאים לך תפריט שמתאים לך.

      • שלום לך יורם!
        החילותי דיאטה זו לפני 9 ימים רזיתי בקושי ק”ג , האם בהתחלה לא יורדים ואז יורדים הרבה (אחרי שמאגרי הפחמימות מתרוקנים) או שפשוט דיאטה זו לא מתאימה לי?
        אגב, אני מאוד מתחבר ונהנה בדיאטה זו.

        • היי יוסף,
          בדיאטת אטקינס בדרך כלל יורדים הרבה בהתחלה. אבל כמובן שהשפעת הדיאטה יכולה להיות שונה מאדם לאדם ומה גם שלפעמים אנשים מבצעים את אותה הדיאטה באופן שונה.
          האם התחלת בשלב ה1 של הדיאטה? האם באמת צרכת מקסימום של 20 גרם פחמימות ביום?
          מאוד מפתיע שלא ירדת אם אכן היית רק על 20 גרם פחמימות ביום.
          איך היה נראהתפריט התזונה שלך לפני שהתחלת בדיאטה? ממה הוא היה מורכב?

          • יורם שלום!!!
            אתה תותח רזיתי 51 קילו עם דיאטה זו ב8 חודשים.
            עלה והצלח!!!

          • יוסף שלום,
            זו לא הדיאטה שלי, זו הדיאטה של ד”ר אטקינס. אני אישית לא הייתי מצליח לעמוד בה.
            בכל אופן שיהיה בהצלחה

  2. שלום לך יורם!
    החילותי דיאטה זו לפני 9 ימים רזיתי בקושי ק”ג , האם בהתחלה לא יורדים ואז יורדים הרבה (אחרי שמאגרי הפחמימות מתרוקנים) או שפשוט דיאטה זו לא מתאימה לי?
    אגב, אני מאוד מתחבר ונהנה בדיאטה זו.

  3. שלום, האם ניתן לבצע הדיאטה בשיטת אטקינס למשך יומיים? והאם מותר לאכול אבוקדו וטחינה(בתוספת לימון)?
    תודה

    • רנת, אפשר לבצע את הדיאטה למשך יומיים אבל אז אי אפשר לקרוא לדיאטה דיאטת אטקינס. למה לבצע את הדיאטה רק יומיים?
      אבוקדו וטחינה זה תלוי מתי. בשלב הראשון של דיאטת אטקינס מגבילים מאוד את צריכת הפחמימות ולכן אבוקדו וטחינה לא מתאימים לפי הדיאטה.

  4. שלום,
    איפה אפשר לקבל תפריטים יותר מגוונים לשלב הראשון והאם כדאי לקנות את הספר?במה מתבלים את העוף בפפריקה במלח פלפל מותר לטגן את העוף? יש לי הרבה שאלות הכל יש בספר?

    • שמרית, מתכונים את יכולה למצוא באתר של דיאטת אטקינס ולבצע חיפוש לפי השלב בדיאטה.
      https://www.atkins.com/recipes
      אני כבר לא זוכר מה יש בספר ואני כרגע גם לא מוצא אותו. אבל צריך להבין שהדיאטה מאוד פשוטה.
      כל מה שצריך לזכור זה את המגבלה על כמות הפחמימות בכל שלב. כל עוד את לא עוברת את כמות הפחמימות בשלב אז זה מתאים לדיאטה.
      במלח אין פחמימות בפפריקה יש פחמימות רק צריך לבדוק כמה והאם בכלל זה משמעותי בכמויות של התיבול.
      בשמן אין פחמימות כך שאין בעיה לטגן לפי הדיאטה. אבל מצד שני, טיגון הוא פחות בריא אז לא כדאי לטגן (זה כבר לא קשור לדיאטה)

  5. שלום,
    מספר שאלות. אני עושה את הדיאטה כבר שלושה שבועות לפי השלב הראשון (באתר של אתקינס קראתי שמותר עד שישיה חודשים או עד שמורידים כמחצית מהמשקל אותו מעוניינים להשיל).
    עד כה צרכתי אבוקדו (עד כחצי ביום) וטחינה גולמית (עד שתי כפות ביום) ואגוזים ושקדים בכמות מתונה. וירדתי רק כשני קילו.
    אני מניחה שהירידה האיטית היא בשל הצריכה של אבוקדו וטחינה שאינן מותרות, השאלה אם אפסיק אראה שינוי?
    נוסף על כך, בדיאטות קטוגניות רבות שקראתי יש דרישה להעמיס שומנים, לפחות 90 גר׳ ביום. האם גם לפי אטקינס יש דרישה כזאת?

    • היי אוריה,
      לדעתי כל סוגי הדיאטות נבחנות בסופו של דבר לפי הגרעון הקלורי שהן מייצרות.
      נכון שבדיאטת אטקינס לא מסתכלים על הקלוריות, אבל המסגרת של ספירת הפחמימות גורמת בסופו של דבר לירידה בצריכת הקלוריות.
      ולכן, ברגע שאת צורכת דברים נוספים מעבר למה שמסגרת הדיאטה מתירה לך, אז זה רק סביר להניח שהירידה תהיה יותר איטית.
      ממה שאת מתארת אז הערך הקלורי של חצי אבוקדו, טחינה גולמית וכמות מתונה של אגוזים ושקדים בהחלט עשוי להיות מאוד גבוה.
      אני לא יודע כמה זה כמות מתונה של אגוזים ושקדים אבל מספיק שזה יהיה חופן של מישהו עם יד גדולה וכבר אפשר להגיע לתוספת של כ600-700 קלוריות וזה בהחלט משמעותי.
      לא שמעתי על דרישה של העמסת שומנים בדיאטת אטקינס. בדיאטת אטקינס מגבילים רק פחמימות וכפועל יוצא מכך צריכת החלבונים והשומנים עולה (בהנחה שלא מקפידים על מקורות חלבון דלי שומן).

      בכל מקרה אני לא חושב שיש איזשהו קסם בדיאטות קטוגניות שהוא מעבר להקטנת הצריכה הקלורית ובכך שיש צריכה מוגברת של חלבונים שגורמת לתחושת שובע טובה יותר.

להגיב על בני לבטל

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*