דיאטה בחג הפסח

חג פסח שפוי

חג הפסח, המסמל את היציאה מעבדות לחירות, עלול בקלות להתחיל כדור שלג מתגלגל שתחילתו בארוחת החג וסיומו במימונה. מעטים האנשים שמסיימים את החג עם אותה המידה במכנסיים.

אכילה "קצת" מעבר למה שהגוף צריך בארוחת החג, יכולה להתחיל את כדור השלג המדובר, כשאחריה מלוות מחשבות כגון "אם אבדנו אז אבדנו" או "תמות נפשי עם פלישתים". אז על מנת שלא תסיימו את חג החירות בשעבוד לדיאטה קיצונית כזו או אחרת, לפניכם כמה נקודות אור למחשבה:
בטח שמעתם לא פעם שכשבאים לארוחה מורעבים- זה מתכון לצרות. ארוחת החג הופכת לסיוט מתמשך, קריאת האגדה נעשית בחופזה בכדי להגיע כבר לרגע המיוחל. הטעימות של הברכות הופכות לארוחה של ממש מבחינה קלורית ואז כשמגיע הזמן, לאחר יום שלם של צום, אוכלים ללא הבחנה על מנת להשכיח מהגוף את טראומת הצום שעבר. לאחר ארוחה דשנה שכזו הגוף במצב מלחמתי, סמני הדלקת עולים ואין פלא שמרגישים לא טוב.

מתכון לשפיות בערב חג הפסח ובהמשכו:

אין צורך בצום עד לארוחת החג, מומלץ לאכול ארוחות קטנות בעלות צפיפות קלורית נמוכה כגון: מרקים, ירקות בכל צורה, דברי חלב, ולפני ארוחת החג איזשהו יוגורט. האכילה שלפני תאפשר רוגע בארוחה.

תסתכלו על ארוחת החג ותבחרו את מה שהכי בא לכם, זהו זמן מעולה לתרגל את הרגלי האכילה שלכם. תאכלו לאט, תתענגו על הטעמים ותיהנו. נסו להקשיב לגוף וכשאתם מתחילים להרגיש את השובע מגיע, החליטו שסיימתם לאכול בידיעה שיהיה אוכל גם מחר 🙂 .

יין אדום חצי יבש/יבש נהדר לעלייה ברמות הכולסטרול הטוב (HDL), אך בסופו של יום הכל מתחיל ונגמר במידתיות. כוס יין שוות ערך ל150-100 קלוריות.

המצות כפי שכבר חוויתם עושות לחלקנו בעיות עיכול לא מעטות, החל בגזים וכלה בעצירות. כל מצה שווה מבחינה קלורית ל-2 פרוסות לחם ומשביעה הרבה פחות. אי לכך "המוח היהודי המציא לנו פטנטים" = מצה קלה מחיטה מלאה, ששווה מבחינה קלורית לפרוסת לחם ומכילה סיבים תזונתיים שעוזרים למערכת העיכול בהתמודדות הקשה.

כדאי להגביר את תחושת השובע במהלך הארוחה בעזרת ירקות בכל צורה ונוזלים. שתייה כדוגמת מים/ סודה יתרמו לתחושת מלאות ובאופן כללי יעזרו לעצירות המלווה את חג הפסח.

"הכוכבים העולים" של מאכלי החג הינם פחמימות על סוגיהן כגון: תפו"א, מצות, עוגיות פסח, אורז וכד'. כאשר אנו אוכלים פחמימות אלו לבדן, תחושת השובע נשארת זמן קצר לאחר האכילה ותחושת רעב נוספת אינה מאחרת לבוא. כמו כן, עודף של פחמימות הופך לשומנים ומועבר ישירות למחסני השומן. לכן כדאי לשלב איתן חלבונים כגון: דג/ עוף/ בשר בקר רזה (סינטה /פילה)/ גבינות/ ביצה וכד', אשר יתרמו לתחושת שובע ממושכת יותר.

חג הפסח אהוב על חובבי הטיגון. הטיגון מפחית מערכו התזונתי של השמן ומשלש את כמות הקלוריות. אפשר להכין "מצה ברייט" מעולה בתנור ועם שליש מהקלוריות, אתם מוזמנים לנסות.

אם אתם מתארחים מומלץ להביא משהו טעים ודל בשומן (ולאלה מכם שחושבים שאין "חיה" כזו, תופתעו לגלות כמה אתם מפספסים). אם אתם מארחים תנסו להתחשב בבריאות האורחים, אפשר להכין אוכל מדהים ובריא מבלי לגרוע בטעם.

החג יכול בקלות להפוך לחג של פעילות כיפית ומהנה: טיולים בחיק הטבע, פעילויות ספורטיביות וכל מה שמסב לכם שמחה תוך כדי תנועה. הארוחות המשפחתיות או עם החברים הן חלק מההנאה ולכן השתדלו להוציא אנרגיה באותה מידה שאתם מכניסים. בסופו של דבר – הכול עניין של מידתיות.
בברכת חג שמח ופעיל,
אורטל שקורי
דיאטנית קלינית & ספורט
מאמנת כושר

כתבה: אורטל שקורי – דיאטנית קלינית.

ליצירת קשר אי מייל: or.sambuki@gmail.com

הגב ראשון

הכנס תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*