בננה לחולים במחלת קרוהן

תאריך פרסום: 29/08/2010

סיבים מסיסים המצויים בסוג מסוים של בננה לטיפול בחולים במחלת קרוהן

מחלת קרוהן היא מחלה המאופיינת בדלקות חוזרות ונשנות במעי שיכולות להוביל לדימומים ושלשולים.
חוקרים מאוניברסיטת ליברפול גילו כי סיבים מסיסים המצויים בסוג מסוים של בננה (לא הבננה הרגילה, אלא כזו המשמשת לבישול) עשויים לסייע בטיפול בחולים במחלת קרוהן.
אחד מתוך כ-700 איש ארצות המפותחות יחלו במחלת קרוהן. מחלת קרוהן גורמת לדלקות כרוניות של המעי, דלקות המובילות לכאבים עזים, דימום ושלשולים.
חוקרים באוניברסיטת ליברפול בשיתוף עם חברת ביוטכנולוגיה שוקדים על פיתוח מזון רפואי המבוסס על הסיבים התזונתיים המצויים בבננה בכדי לטפל במחלה.
במחקרים מקדימים הראו החוקרים כי אנשים החולים במחלת קרוהן הם בעלי כמות גבוהה יותר של סוג מסוים של חיידקי אי קולי (sticky E.coli) והם בעלי יכולת מופחתת להילחם בחיידקים אלו.
החוקרים בדקו האם ניתן להשפיע על כניסת חיידקי ה-E.coli אל הרקמה העוטפת את המעי.
חיידקי ה-E.coli חודרים למעי דרך תאים מיוחדים הנקראים תאי M, תאים אלו משמשים "שומרי השער" של מערכת הלימפה.
חדירתם למעי של חיידקי ה-E.coli גורמת לחולים במחלת קרוהן לדלקות כרוניות במעי.
החוקרים מצאו כי הסיבים המסיסים בבננה הם בעלי יכולת למנוע את את מעבר חיידקי ה-E.coli בתאי ה-M.
בנוסף, בדקו החוקרים את השפעת חומר מתחלב המשמש בתעשיית המזון המעובד בכדי לקשור מרכיבים שונים, על מעבר חיידקי ה-E.coli.
מהשוואת הממצאים נמצא כי לחומר המתחלב הייתה השפעה הפוכה על חיידקי ה-E.coli וכי חומר זה עודד את מעבר חיידקי ה-E.coli בתאי ה-M.
פרופסור ג'ון רודס (Jon Rhodes) מאוניברסיטת ליברפול אומר כי "מחלת קרוהן נפוצה בעיקר במדינות המפותחות, היכן שתפריט התזונה מכיל מזון מעובד ומזון דל בסיבים.
שיעורי מקרי מחלת קרוהן עולים ביפן ובאופן דומה עולה ביפן גם צריכת המזון המעובד. פרופסור ג'ון רודס מצביע על קשר בין יכולת המעבר המשופרת של חיידקי ה-E.coli וצריכת מזון מעובד.
חוקר אחר בשם בארי קמפבל אומר כי "ממצאי המחקר מראים כי מוטב לחולים במחלת קרוהן לאכול באופן בריא ולצמצם את צריכת המזון המעובד."
כעת, בודקים החוקרים האם ניתן באמצעות מזון תרופתי המכיל את אותם הסיבים להשהות את מצב המחלה בחולי קרוהן ולשפר את איכות חייהם.

תרגם וערך: יורם בן אבו

מקורות

http://www.liv.ac.uk/news/press_releases