קראטה

קראטה

קראטה אומנות לחימה יפנית

מידע על קראטה

קראטה היא בין אומנויות הלחימה הפופולריות ביותר ברחבי העולם, ואולי אף אומנות הלחימה הפופולארית ביותר.
קראטה היא אומנות לחימה יפנית שמקורה שמקורה באי היפני אוקינאווה.
פרוש המילה קראטה ביפנית הוא “יד ריקה” והכוונה היא שהלחימה מתבצעת בידיים ריקות, ללא כלי נשק.יש הסוברים כי שיטת הקראטה נוצרה מהשפעתן של אומנויות לחימה סיניות שהובאו לאי אוקינאווה ע”י קבוצה של מהגרים סינים.
שיטת הקראטה נוצרה כמענה לצורך בלימוד מיומנות להגנה עצמית בגלל האיסור שהטיל השלטון באי אוקינאווה על נשיאת נשק.
איסור זה גרם להתפתחותה ולשגשוגה של אומנות הלחימה בידיים ריקות – קראטה.
באותה עת חל גם איסור על לימוד ותרגול קראטה ולכן שיטת הקראטה תורגלה במחתרת וסודותיה הועברו מאב לבן בחשאיות רבה.

במאה ה-18 בוטל האיסור על לימוד אומנויות לחימה ושיטת הקראטה החלה להילמד בצורה חופשית בערים השונות ביפן. הפופולריות הגוברת של שיטת הקראטה גרמה לכך שאומנות הלחימה קראטה נלמדה כחלק מתוכנית הלימודים של בתי הספר באוקינאווה.

בשנת 1922 ביקרו ביפן שני אנשי קראטה ידועים, פונקושי ג’ישין (ג’יצ’ין) ומוטובו צ’וקי. פונקושי ומוטובו הציגו ביפן את יעילותה של אומנות הלחימה קראטה ומכאן החל הקראטה להתפשט ביפן כולה.

כיום נהוגות מספר שיטות קראטה כגון: קראטה שוטוקאן, קראטה גוג’וריו, קראטה קיוקושינקאי, שורין ריו וסגנונות נוספים.
בנוסף קיימים זרמים של קראטה תחרותי שהם ענף ספורט הישגי לכל דבר. ענף עם קרבות ברורים וחוקים שונים.
הקראטה המסורתי שונה מהקראטה התחרותי ויש בו דגשים יותר של הגנה עצמית ומסורת.
 

מאפייני שיטת הקראטה

בקראטה יש תרגול רב של בעיטות, אגרופים, חסימות ועוד.
המתרגלים מבצעים את המכות השונות באוויר וגם כנגד שקים וכריות אימון.
כמו כן, בקראטה מתרגלים קאטות שהן למעשה סט של תרגילים המבוצע ברצף ובסדר קבוע מראש.
בקראטה יש תרגול של שחרורים מחביקות ולפיתות שונות.
בקראטה מתרגלים הגנות והתקפות ואף מדמים קרבות.
יש שיטות בהן הקרבות הן קרבות מגע מלא ויש שיטות קראטה שהמכות בקרב הם יותר סימונים מאשר מכות בכוח מרבי.
סימון הוא למעשה מכה שנעצרת לפני החבטה ביריב.
מתרגלי הקראטה לובשים ביגוד מסורתי בצבע לבן וחגורות המציינות את רמת המתרגל.
 

קראטה וכושר גופני

הגישה בקראטה המסורתי היא של תרגול, תרגול ועוד תרגול, מה שגורם לכך שאימון קראטה הוא אימון אירובי מאוד אפקטיבי ומאוד עצים.
אני זוכר שפעם רציתי לבדוק את עצימות האימון של אימון קראטה וענדתי על גופי מד דופק עם משדר בכדי לבדוק את קצב הלב בזמן האימון. הייתי בשוק מהדופק הגבוה שאליו הגעתי, דופק שהייתי מתקשה להגיע אליו אפילו בזמן ריצה.
בנוסף עובדים מאוד חזק על גמישות השרירים והמפרקים.
קיימים גם תרגילים לחיזוק השרירים, אולם אלו בעיקר תרגילים שיותר מיועדים לסיבולת השריר מאשר לשיפור כוח השריר.

סגנונות שונים בקראטה

סאן שין קאן – סאן שין קאן הוא זרם בסגנון הקראטה הנקרא שיטו ריו, סאן שין קאן הוא סגנון דינמי, יעיל ותכליתי. למידע נוסף לחץ >> סאן שין קאן
שוטוקאן – שיטת קראטה שפותחה ע”י המאסטר גישין פונאקושי. שיטת שוטוקאן הושפעה רבות משיטות הקראטה קראטה שורין ריו ( Shōrei-ryū) ושוריי ריו (Shōrin-ryū) שבהם התאמן פונאקושי. למידע נוסף לחץ >> שוטוקאן
קיוקושינקאי – שיטת הקראטה קיוקושינקאי או הידועה גם בשם קיוקושין, נוסדה וסדה בשנת 1964 ופותחה ע”י מאסוטאצו אויאמה. שיטה זו ידועה בכך שהקרבות בה הן קרבות מגע מלא. זו שיטה יעילה ותכליתית להגנה עצמית. למידע נוסף לחץ >> קיוקושינקאי, קיוקושין

מרכזי אימון

מאמני קראטה מוזמנים להציג את פרטיהם באמצעות תגובה בעמוד זה. יש לציין את הפרטים הבאים:

שם מאמן / מועדון:
מיקום הפעילות (כתובת):
טלפון:
מידע נוסף: למעוניינים.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*