צריכת שוקולד מסייעת לזכות בפרס נובל! לקרוא ולא להאמין.

שוקולד

אחת הבדיחות הטובות של השנה היא מחקר שפורסם בימים האחרונים בכתב העת המדעי הנחשב New England Journal of Medicine.

במחקר שביצע ד”ר פרנץ מסרלי (Franz H. Messerli) נתגלה קשר חזק בין צריכת שוקולד לנפש במדינות שונות לבין מספר זוכי פרס הנובל המגיעים מאותן המדינות.

לפי המחקר הרי ככול שצריכת השוקולד לנפש גבוהה יותר במדינה מסוימת, כך גדלה ההסתברות שיצאו מאותה מדינה יותר זוכי פרסי נובל.

בכדי להסיר כל ספק, חשוב להדגיש שמדובר כמובן בבדיחה.
זה לא שנתוני המחקר מפוברקים או משהו דומה לזה. הנתונים במחקר מדויקים וגם אופן הניתוח שלהם נעשה באופן מקצועי.
השיעור החשוב במחקר הזה הוא לא שצריכת שוקולד אכן משפרת את סיכויי הזכייה בפרס נובל, אלא הוא מלמד שיעור חשוב על אופן הסקת המסקנות הנהוגה במחקרים מהסוג הזה (מחקרים אפידמיולוגים בדרך כלל נוהגים לעשות שימוש בבדיקות דומות) ועל האופן שבו מחקרים מדעיים עשויים להטעות.

המצחיק הוא שלא רק המחקר עצמו מלמד שיעור חשוב, אלא גם אופן הפצת הידיעה במדיה העולמית מלמד אותנו פרק חשוב בברירת מקורות המידע שלנו ועד כמה בקלות עיתונים מקוונים רבים בעולם יכולים להפיץ ידיעה מגוחכת שכזו באופן רציני (למרות שהחוקר עצמו מתייחס בהומור לתוצאות המחקר).

עד כמה מדאיגה התופעה של פרסום מידע מוטעה בישראל

לפי בדיקה שלי נכון להיום רק בפורבס ישראל פורסמה הידיעה הזו באופן מטעה.
אני לא יודע אם זה בגלל שעיתונים כמו: ynet,nrg או הארץ עדיין לא עלו על “החדשה המרעישה” (נכון לכתיבת שורות אלו, אולי הם עוד יפרסמו), אבל לא מעט עיתונים מקוונים בעולם נפלו בפח של פרסום ידיעה מטעה.

דוגמה לפרסום ידיעה מטעה בפורבס ישראל פורסמו השורות הבאות:
“מסרלי דיווח על “מתאם לינארי משמעותי” בין צריכת השוקולד לנפש למספר זוכי פרס נובל ל-10 מיליון נפשות ב-23 מדינות. היחס היה חזק אפילו יותר בשוודיה, הבית של פרסי נובל, אך בשל כמות גדולה מהצפוי של פרסי נובל בהם זכתה המדינה, היא הוסרה מהמחקר. ”

בפורבס לא טרחו לציין את דבריו של החוקר מסרלי שמציין בהומור את הסיבות האפשריות לנתון החריג.
סיבות כמו הטיות בשל מניעים פטריוטיים של וועדת פרס הנובל (שיושבת בשבדיה) או שאולי השבדים קצת יותר רגישים לשוקולד.

למה בעצם תוצאות המחקר מטעות למרות שהנתונים נכונים?

יתכן והקשר שנתגלה בין התופעות של אכילת שוקולד מרובה וזכיה בפרס נובל הוא מקרי ואיננו נובע מסיבה כלשהי.
יתכן וקיים קשר אחר שלא קשור לאכילת שוקולד כמו לדוגמא: צריכת שוקולד מרובה לנפש היא מאפיין של מעמדה הכלכלי של המדינה ומדינות חזקות מבחינה כלכלית מספקות תשתית חזקה יותר (מוסדות השכלה ומחקר טובים מצוידים יותר) לצמיחה של חוקרים טובים יותר.

למה אמצעי התקשורת נופלים בפח המטעה הזה?

אמצעי התקשורת מנסים לייצר כל הזמן סקופים.
טבע האדם הוא למצוא את פתרון הקסם. זה לא משנה אם מדובר בהתעשרות או בריאות, אנשים מחפשים תמיד פתרון קל ומהיר שיסייע להם.
ואמצעי התקשורת קופצים כמוצאי שלל על כל ידיעה מהסוג הזה שמבטיחה לכם שאכילת שוקולד תסייע לכם “לזכות בפרס נובל”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*