סקירת יעילות של 52 תוספי תזונה להרזיה

תוספי תזונה הם לא תחליף לארוחה

חבר שלי שאל אותי שאלה מעניינת.
הוא שאל אותי "מה אם היתה גלולת פלא שהיתה משנה את גופך לגוף חטוב ושרירי מבלי קשר להקפדה על תזונה.
האם היית ממשיך להתאמן?
האם היית ממשיך להקפיד על תזונה נכונה?

אוטומטית, עניתי לו "שברור שהייתי ממשיך להתאמן ולהקפיד על תזונה, כי זה בריא יותר".
אבל מאוחר יותר עלו בי כמה ספקות וחשבתי לעצמי שאין ספק שהייתי מרשה לעצמי לזייף יותר באימונים ובתזונה.
אין פלא שהמחשבה על גלולת פלא שמייצרת את השינוי האסטטי המיוחל היא כל כך קוסמת.
וגם לא פלא שהשוק העולמי למוצרי הרזיה שונים (שירותים, תוספים ומכשירים) מוערך ב148 מיליארד דולר (שנת 2014) וצפוי להגיע בשנת 2019 ל206 מיליארד דולר (קישור).
זה סכום עצום שרק מראה עד כמה אנשים מייחלים לפתרון שיפתור להם את בעיית המשקל.
חלק גדול מהסכום מוצא על תוספי תזונה, אבל האם באמת אנשים משקיעים ממיטב כספם על תוספים שעובדים? האם תוספי התזונה הקיימים בשוק אכן יעילים?

החלטתי לערוך רשימה של תוספי תזונה שונים שמיועדים לירידה במשקל ולסכם את מידת יעילותם לירידה במשקל.
מרבית הנתונים ודירוג היעילות הם מהאתרים medlineplus.gov ו-www.webmd.com (ובמקרים מסויימים גם מexamine.com).
התוספים הראשונים הם תוספים המדורגים כבעלי יעילות אפשרית (possible effective) ולאחר מכן יש רשימת תוספים שאין עדיין עדויות מדעיות מספקות לגביי יעילותם.

[box type="tip"]למרות שבכתבה מצויים קישורים לתוספי הרזיה שונים. אין לראות בכתבה זו המלצה, הכוונה או ייעוץ פרטני לרכישת מוצר כזה או אחר. המידע באתר מיועד לצרכי מידע כלליים ומומלץ ורצוי להיוועץ באיש מקצוע רפואי לפני צריכת תוספי תזונה כלשהם.[/box]

תוספי תזונה בעלי יעילות אפשרית לירידה במשקל

אגר (agar-agar)

מה זה אגר: אגר (agar) המכונה גם בשם אגר אגר (agar-agar) או קנטן (kanten) ביפן הינו תמצית מאצות אדומות המשמש בעיקר צמחונים כתחליף לג'לטין.
עדות מחקרית ליעילות: קיים מחקר אחד שנערך בבני אדם. במחקר נמצא כי נטילת אגר באופן יומי למשך 12 שבועות גרמה לירידה יעילה יותר במשקל באנשים בעלי עודף משקל הסובלים מסוכרת סוג 2 וביצעו דיאטה לעומת נבדקים שביצעו רק דיאטה. הנבדקים שנטלו אגר ירדו בממוצע כ1.5 ק"ג יותר מהנבדקים שרק היו בדיאטה (קישור מידע).
אופן הפעולה: התאוריה שעומדת מאחורי היעילות של האגר לירידה במשקל היא משום שהאגר מכיל חומר דמוי ג'לי שסופח נוזלים ומתעבה ובכך תורם לתחושת מלאות ושובע.
מחיר: 188 ש"ח ל450 גרם (3 לאוגוסט 2016).
איפה קונים אגר אגר: קישור לקנייה.
מתכונים לשימוש באגר אגר – קישור.

אלוורה (Aloe vera)

מה זה אלוורה: אלוורה זה צמח סוקולנטי (עלים עבים ובשרניים שאוגרים מים) ששימש ברפואה המסורתית לטיפול חיצוני בפצעים, זיהומים כוויות ועוד. ובשימוש פנימי הוא שימש כמשלשל.
עדות מחקרית ליעילות: קיים מחקר אחד שבוצע על בני אדם. במחקר נבדקה יעילותו של תכשיר מיצוי אלוורה מסויים (Aloe QDM comple) של חברה קוריאנית (Univera.com) על ירידה במשקל ובמחקר שנמשך 8 שבועות ירדו הנבדקים ב0.9 גרם שומן ועלו 0.6 גרם מסת שריר בהשוואה לנבדקים שקיבלו פלסבו (הנבדקים נטלו 600 מ"ג של ג'ל אלוורה) (קישור מידע).
אופן הפעולה: התאוריה מאחורי יעילות האלוורה היא שאלוורה מגבירה את הרגישות לאינסולין.
מחיר: 34 ש"ח באריזה של 100 כמוסות המכילות 100 מ"ג תמצית אלוורה (3 לאוגוסט 2016).
איפה קונים ג'ל אלוורה: קישור לקניה.

חומצה אלפא ליפואית (Alpha-lipoic acid)

מה זה חומצה אלפא ליפואית: חומצה אלפא ליפואית (Alpha-lipoic acid) הינה נוגד חמצון המצויה במקורות שונים במזון כגון: שמרים, כבד מן החי, כליות, ברוקולי, תרד ותפוחי אדמה. בנוסף, מייצרים חומצה אלפא ליפואית במעבדה למטרות רפואיות.
עדות מחקרית ליעילות: במחקר שבוצע על בני אדם נמצא כי נטילת כמות יומית של 1800 מ"ג חומצה אלפא ליפואית למשך 20 שבועות גרמה לירידה צנועה במשקל. חלק מהנבדקים חוו תופעות לוואי של סרפדת וגרד ברמה קלה (קישור מידע).
מחיר: 77 ש"ח באריזה של 150 קפסולות המכילות 600 מ"ג (3 לאוגוסט 2016).
איפה קונים חומצא אלפא ליפואית: קישור לקניה.

מיצוי שעועית מצויה (white kidney bean extract)

מה זה מיצוי שעועית לבנה: מיצוי שעועית לבנה הינו מיצוי שנעשה מזרעי צמח phaseolus vulgaris (כל מי שאוהב שעועית מכיר) שזה מין של צמח שצורת זרעיו בצורה של כליה ולכן הוא גם נקרא kidney bean. אחד המיצויים הפופולארים במחקרים שבדקו את יעילות המיצוי נקרא בשם המסחרי: phase 2.
עדות מחקרית ליעילות: קיימים מספר מחקרים וסקירות מדעיות שמצביעים על יעילותו של המיצוי בירידה במשקל (חלק מהמחקרים מומנו ע"י יצרני המיצויים). בסקירה מדעית נמצא כי נבדקים שצרכו בין 445 מ"ג ל1,500 מ"ג ליום ירדו כ1.8 ק"ג של שומן בהשוואה לנבדקים שקיבלו פלסבו.
בסקירה מדעית נוספת שמומנה ע"י יצרנית Phase 2 ובה נבדקו 10 מחקרים נמצא כי תיסוף בPhase 2 בכמויות שיומיות של 445 מ"ג ועד 3,000 מ"ג גורמות לירידה במשקל כאשר התיסוף מבוצע ע"י נבדקים שצורכים ארוחות עם פחמימות (מחקרים בוצעו בין חודש ל3 חודשים).
מחקר נוסף שכלל כ123 נבדקים עם עודף משקל שנטלו 3 פעמים ביום כמות של 1,000 מ"ג Phase 2 עם כל ארוחה (תפריט דל קלוריות) ירדו במשקל באופן משמעותי יותר מאשר נבדקים אשר קיבלו פלסבו (קישור מידע).
אופן הפעולה: הטענה היא כי מיצוי שעועית לבנה מפחית את ספיגת הפחמימות ולכן הוא משפיע באופן משמעותי על אנשים אשר צריכת הפחמימות בתפריט שלהם היא משמעותית.
מחיר: 74 ש"ח לאריזה של 120 טבליות המכילות 1,000 מ"ג של מיצוי שעועית לבנה (3 לאוגוסט 2016).
איפה קונים מיצוי שעועית לבנה: המוצר Phase2 מיוצר ע"י .pharmachemlabs והוא נמכר במיתוג של חברות שונות. אין כנראה שום הבדל בין החברות השונות מלבד המחיר – קישור לקנייה.

לחך סגלגל (BLOND PSYLLIUM)

מה זה לחך סגלגל: לחך סגלגל הוא צמח מדברי הגדל גם בארץ. ברפואה העממית הוא ידוע כמשלשל, חומר משתן, ממריץ הזעה, מוריד חום וכטיפול למערכת העיכול. משתמשים בזרעים ובקליפת הזרעים ליצירת תרופות.
עדות מחקרית ליעילות: קיימות עדויות מקדמיות שקליפת זרעי לחך סגלגל עשויה לגרום לירידה במשקל והיא מפחיתה תאבון באנשים שמנים או בעלי עודף משקל (לא כל המחקרים מצביעים על כך).
כמו כן, נמצא כי תיסוף של קליפת זרעי לחך סגלגל יעיל במניעת תופעות לוואי באנשים הנוטלים תרופה לירידה במשקל בשם אורליסטט (שם מסחרי: קסניקל) (קישור מידע).
אופן הפעולה: הסיבים שבקליפת זרעי הלחך הסגלגל מפחיתים את ספיגת המאקרו נוטריינטים, משפיעים על הפרשת הורמוני המעי שאחראים על חמצון השומן ואחסונו, מגבירים את נפח תכולת הקיבה ובכך מגבירים את תחושת השובע.
חשוב לשתות כ240 מ"ל של מים על כל 5 גרם של קליפת זרעי לחך סגול.
מחיר: 53 ש"ח לאריזה שמכילה 680 גרם.
איפה קונים לחך סגלגל: קישור לקנייה.

קפאין (Caffeine)

מה זה קפאין: קפאין הוא ממריץ המצוי בפולי קפה, גואראנה, עשב מאטה, תה, וקקאו. ניתן למצוא אותו במזונות ומשקאות רבים, כמו שוקולד, קוקה קולה, תה, משקאות אנרגיה ועוד.
עדות מחקרית ליעילות: קפאין יכול לסייע לירידה במשקל בטווח הקצר. יש מחקרים שמראים כי קפאין מגרה את מערכת העצבים ששולחת מסרים לתאי השומן בכדי לפרק שומנים (קישור 1, קישור 2).
קפאין גם מגביר את רמתו של ההורמון אפינפרין (חלק מכם אולי מכיר את ההורמון בשמו הנוסף אדרנלין) בדם. האפינפרין עובר בדם אל רקמות השומן ושולח סיגנלים לפרק שומן ולשחרר אותם אל זרם הדם (קישור 1, קישור 2).
קפאין גם מגביר את קצב חילוף החומרים בערך ב3%-11% ובכמויות גדולות יותר ניתן לקבל אפקט גבוה יותר (קישור 1, קישור 2). כאשר מרבית העליה בחילוף החומרים נובעת מעליה בשריפת השומן (קישור).
חשוב לדעת שהאפקט של העליה בחילוף החומרים הוא פחות מודגש באנשים שמנים ויותר מודגש באנשים רזים (צרות של "עשירים").
במחקר מסויים נראה כי העליה בשריפת השומן באנשים רזים היה שווה לכ29% לעומת רק 10% באנשים שמנים (קישור).
ודרך אגב אפקט שריפת השומן של הקפאין יותר מודגש באנשים צעירים מאשר במבוגרים (קישור).
חשוב לציין שכל ההשפעות שציינתי הן השפעות קצרות טווח ולאחר זמן מה מתרחשת הסתגלות של הגוף לצריכת קפאין וההשפעה של הקפאין נחלשת (קישור 1, קישור 2).
כהשפעה לטווח הארוך מייחסים לקפאין השפעה של מפחית תיאבון. אבל המחקרים בנושא לא כל כך ברורים. מחקר אחד מראה שקפאין מפחית תאבון בגברים אך לא בנשים ומחקר אחר מראה שקפאין לא מפחית תיאבון בגברים (קישור 1, קישור 2).
מידע נוסף על השפעת הקפאין בקישור הזה.
אופן הפעולה: קפאין מגביר את חילוף החומרים, מגביר שריפת שומנים, משפר ביצועים ואולי מפחית את התיאבון.
איפה קונים קפאין: טוב זה פשוט בכל בית קפה אפשר לשבת על כוס קפה שמכילה כ300 מ"ג קפאין. ומי שלא חובב שתיית קפה יכול לקנות קפסולות קפאין של 200 מ"ג – קישור לקנייה.

סידן (Calcium)

מה זה סידן: סידן הינו מינרל המהווה חלק חיוני בעצמות ובשיניים. גם הלב, המערכת העצבית ומערכת קרישת הדם זקוקים סידן בכדי לתפקד באופן תקין.
עדות מחקרית ליעילות: קיימים לא מעט מחקרים שבהם נבדקה האפשרות שתיסוף בסידן, בעיקר באמצעות צריכת מוצרי חלב עשויה לסייע בירידה במשקל.
חלק מהמחקרים מראים שתיסוף בסידן מסייע לרדת במשקל וחלק לא. בסקירה המדעית הזו שבדקה כמה עשרות מחקרים בנושא נמצא שתיסוף בסידן לא תורם באופן משמעותי לירידה במשקל (קישור).
אופן הפעולה: קיימות 2 תאוריות בנושא: האחת היא שהסידן נקשר לשומן במעיים ומונע את הספיגה שלו לגוף. והתאוריה השניה היא שהסידן מעכב ייצור של הורמונים שגורמים לצבירת שומנים בגוף.
איפה קונים תוסף סידן: עדיף פשוט לצרוך2-3 מנות של מוצרי חלב. ואם אתם לא בעד מוצרי חלב אז ירקות ירוקים גם עשירים בסידן. לגביי תוספי סידן חשוב לדעת שלא מומלץ ליטול תוספי סידן במינונים גבוהים (מעל 1,000 עד 1,300 מ"ג ליום). צריכת תוספי סידן במינונים גבוהים עלולה להגביר את הסיכון להתקפי לב – קישור לקנייה.

חומצה לינולאית מצומדת (Conjugated linoleic acid)

מה זה חומצה לינולאית מצומדת: חומצה לינולאית מצומדת או בקיצור CLA היא למעשה קבוצה של מרכיבים הנמצאים בחומצה הלינולאית (יש 28 סוגים שונים של CLA). מרכיבים אלו נמצאים במוצרים כמו: שמנים צמחיים, מוצרי חלב ובשר בקר (במיוחד בקר שניזון מעשב טרי).
עדות מחקרית ליעילות: מחקרים רבים בדקו את יעילות הCLA לירידה במשקל. יש מחקרים שהראו כי תיסוף ב-CLA יכול לגרום לירידה משמעותית ברקמת השומן באנשים (קישור). ויש מחקרים שהראו כי תיסוף בCLA יכול לשפר את הרכב הגוף, להפחית ברקמת השומן ולהגביר את מסת השריר (1, 2, 3, 4).
אבל מצד שני, יש גם מחקרים אחרים שהראו שלתיסוף בCLA אין כל השפעה (1, 2, 3).
כאשר יש מספיק מחקרים אז בעולם המדע מבצעים סקירות שבודקות את הממצאים מכל המחקרים ומסיקים על סמך התוצאות שלהם מסקנות.
סקירה מדעית כזו שנערכה על התיסוף בCLA מצאה כי לCLA יש אומנם השפעה על ירידה במסת השומן, אך ההשפעה היא השפעה מתונה.
לפי הסקירה תיסוף בCLA יכול לגרום לכם לירידה ממוצעת של 100 גרם שומן בשבוע למשך 6 חודשים (קישור).
הCLA מצוי במזונות כמו בשר עתיר שומן ומוצרי חלב מבעלי חיים מעלי גירה (פרות, כבשים, עזים) ובאלו שהם grass-fed יש יותר CLA.
מחקרים תצפיתיים שבדקו את השפעת צריכת הCLA במזון הראו שCLA מפחית את הסיכון למחלות שונות כולל סוכרת סוג 2 וסרטן (1, 2, 3).
חשוב לציין שתוספי CLA מיוצרים בדרך כלל משמנים צמחיים ולכן הCLA שבתוספים הוא מסוג שונה מזה שבבשר וחלב.
ישנם מחקרים שהראו שצריכת תוספי CLA בכמות גדולה עלולה לגרום להצטברות שומן בכבד שזה שלב לפני התפתחות תסמונת מטבולית וסוכרת (1, 2, 3).
בנוסף לכך, ישנם מחקרים שבוצעו על בני אדם ובעלי חיים המראים כי למרות התכונה הטובה של ירידה בשומן הגוף, תיסוף בCLA מעורר מצב דלקתי, גורם לתנגודת אינסולין ומפחית את רמת הכולסטרול "הטוב" (HDL) (קישור 1, קישור 2).
תופעות לוואי נוספות וקלות יותר שאפשר לצפות להם בצריכת תוספי CLA הן: שילשול, כאבי בטן, בחילה וגאזים (קישור).
במרבית המחקרים השתמשו במינון של 3.2 גרם עד 6.4 גרם.
אופן הפעולה: מפחית את צריכת המזון, מגביר את שריפת השומן, מזרז את פירוק השומן ומעכב את ייצורו.
איפה קונים חומצה לינולאית מצומדת: אני אישית לא ממליץ לכם לקנות תוספי CLA בגלל הסיכון לכבד שומני (המחיר הבריאותי כבד מידי בשביל קוביות יפות בבטן).
חשוב להבין שהCLA נמצא בחלק השומני של המזון ולכן ביחד עם הCLA אתם מקבלים גם שומן. אז אין טעם לצרוך באופן מכוון יותר שומן אם אתם רוצים לרדת במשקל.
כדאי להמיר שומנים שאתם כבר צורכים במזון בשומן שמכיל CLA, לדוגמה חמאה שהיא grass fed מכילה פי 5 יותר CLA מאשר חמאה רגילה. בחמאת שהיא grass fed כמו לדוגמה גהי (חמאה הודית מזוקקת) יש כ4.5 מ"ג CLA לכל גרם של שומן, שזה יוצא כמעט חצי גרם של CLA ל100 גרם חמאה (אבל מי אוכל 100 גרם חמאה ביום?) (קישור). גראס פד גהי אפשר לקנות כאן – קישור לקנייה.

דיגליצריד (diacylglycerol)

מה זה דיגליצריד: דיגליצריד נמצא בכמויות קטנות בשמן של זרעים מהצומח (כ1 עד 6%) ובין השמנים שעשירים בדיגליצריד הוא שמן זרעי כותנה (10%). את הדיגליצריד בתעשיה מייצרים מטריגליצרידים שמקורם בשומן ממקור צמחי או בעלי חיים.
הדיגליצריד משמש בתעשיית המזון כתוסף מזון לערבוב שני חומרים שונים דוגמת מים ושמן, הנוטים שלא להתערבב זה עם זה באופן טבעי והוא מצוי במאכלים כמו: מוצרי מאפה, משקאות, גלידות, חמאת בוטנים, מסטיקים, מרגרינה ועוד.
אופן הפעולה: בדיגליצריד משתמשים כתחליף לשומנים שבמזון ולא כתוספת להם. נראה כי הדיגליצריד מגביר את צריכת האנרגיה ופירוק השומן בגוף.
עדות מחקרית ליעילות: קיימים מחקרים שבוצעו על בני אדם שמראים ירידה במשקל בשימוש בשמן דיגלצריד ולעומת זאת מחקרים אחרים לא הראו תוצאות דומות (קישור).
עמד רשות המזון האירופאית היא שהמחקרים שבוצעו על השפעת הדיגליצריד אינם מוכיחים כי לדיגליצריד יש תרומה לירידה במשקל (קישור).
איפה קונים דיגליציריד: ?

אפדרה (EPHEDRA)

מה זה אפדרה: אפדרה זו תרופה צמחית שאותה מכינים מצמח בשם Ephedra sinica וזה גם שם סוג הצמח ממנו מכינים את התרופה. קיימים מינים נוספים של צמחים השייכים לסוג אפדרה שמהם מכינים תרופות צמחיות אחרות כגון "תה המורמונים" (Mormon tea) ו"תה הודי" (Indian tea).
באפדרה קיים חומר פעיל בשם אפדרין (Ephedrine) המצוי בעיקר במין אפדרה סיניקה. האפדרין הוא חומר מעורר שלו מייחסים תכונות של סיוע בירידה במשקל. חשוב לציין כי קיימים מיני אפדרה שונים שכלל לא מכילים אפדרין או מכילים אותו בכמות קטנה.
אופן הפעולה: אפדרין מסייע בהפחתת שומן הגוף ובכך גורם לירידה במשקל, מפחית תאבון, מפחית פירוק שרירים ותורם לשימור מסת השריר ומגביר את חילוף החומרים (קישור).
עדות מחקרים ליעילות: בסקירה מדעית של כ52 מחקרים קלינים שבדקו את השפעת האפדרין על ירידה במשקל נמצא כי האפדרין יכול לסייע בירידה במשקל של כ0.9 ק"ג בממוצע לחודש (קישור).
מצד שני, שימוש באפדרין או במוצרי אפדרה המכילים אפדרין נחשב כלא בטוח ואף כמסכן חיים. במיוחד כאשר משתמשים באפדרין בתוספת חומרים מעוררים נוספים כמו קפאין.
איפה קונים אפדרין: שימוש במוצרים המכילים אפדרין למטרות הרזיה אסור בשימוש בארה"ב וגם בישראל.

ויטמין D

מה זה ויטמין D: ויטמין D הינו חומר חיוני לגוף האדם (ויטמין) המצוי בכמויות קטנות במקורות מזון כמו דגים שמים כדוגמת: הרינג, מקרל, סרדינים וטונה. אולם מרבית הויטמין מיוצר בגוף האדם בחשיפה לשמש.
ייצור ויטמין D משתנה בהתאם למיקום בקווי הרוחב של כדור הארץ כאשר ככל שקרובים יותר לקו המשווה ייצור ויטמין D יהיה גדול יותר.
בעלי עור בהיר מסוגלים לייצר יותר ויטמין D מאשר בעלי עור כהה (בעלי עור כהה הינם בסיכון מוגבר למצב של חוסר בויטמין D) וגם שימוש מרובה בקרמים להגנה מפני השמש מונעים את ייצור הויטמין בגוף.
עדות מחקרית ליעילות: במחקרים שונים שבדקו את יעילות התיסוף בויטמין D על ירידה במשקל נמצא כי תיסוף בויטמין D יכול לסייע בירידה במשקל כאשר מדובר באנשים שמנים הסובלים ממחסור בויטמין D (לא ברורה השפעת התיסוף בויטמין D על אנשים רזים) (קישור).
איפה קונים ויטמין D: קישור לויטמין D של חברת now בכמות של 180 כמוסות המכילות כל אחת 1,000 יחידות IU – קישור לקנייה (מחיר: 19 ש"ח).
ואריזה נוספת של ויטמין D של 120 כמוסות כאשר כל כמוסה מכילה 5,000 יחידות IU – קישור לקנייה (מחיר: 27 ש"ח).

[box type="tip" fontsize="16"]תוספי תזונה נוספים שעשויים לסייע בירידה במשקל אך עדיין אין ממצאים מדעיים מספקים המעידים על יעילות שכזו[/box]

  1. 5 אייצ טי פי (5-HTP): כימיקל שהוא תוצר לוואי של חומצת האמינו L-tryptophan. עדויות מקדמיות מראות כי 5-HTP מסייע להפחית את התיאבון, את הצריכה הקלוריות והמשקל באנשים שמנים. מחקר מסויים הראה כי תיסוף ב5-HTP הגביר את הירידה במשקל ב41% (מקור מידע). מוצרי HTP-5 אפשר לראות בקישור הזה.
  2. 7-KETO-DHEA: זהו סטרואיד טבעי הנוצר בגוף מהפרו הורמון הטבעי דהידרו-אפיאנדרוסטרון (DHEA). אין מספיק מחקרים בנושא אך נראה כי ה7-KETO-DHEA עשוי לסייע להפחית במשקל באופן משמעותי. ובנוסף עשוי לסייע בבניית מסת שריר והגברת פעילות בלוטת התריס (מקור מידע). מוצרי 7-KETO-DHEA אפשר לראות בקישור הזה.
  3. ACACIA: גומי המופק מעץ הACACIA המכיל סיבים תזונתיים המסיסים במים. קיימים עדויות מקדמיות המראות כי צריכת 30 גרם של אבקת ACACIA עשויה לסייע בירידה במשקל (מקור מידע).  מוצרי ACACIA אפשר לראות בקישור הזה.
  4. תפוח: מחקרים מקדמיים מראים כי צריכת תפוחים במינון של 3 תפוחים ביום למשך 12 שבועות יכולה להגביר את הירידה במשקל.
  5. ברברין (Berberine): ברברין הינו כימיקל המוצרי במספר צמחים ובמחקרים מקדמיים נמצא כי נטילת ברבין למשך 12 שבועות עשויה לגרום לירידה של כ2.5 ק"ג בקרב אנשים שמנים (קישור מידע). מוצרי ברברין אפשר לראות בקישור הזה.
  6. בילברי (BILBERRY): מחקרים מקדמיים מראים כי אכילת 400 גרם של פירות בילברי טריים למשך 33 עד 35 ימים מפחיתה את המשקל ואת היקף המותניים בנשים שמנות ובעלות עודף משקל (קישור מידע). מוצרי בילברי אפשר לראות בקישור הזה.
  7. CISSUS QUADRANGULARIS: צמח שכל חלקיו משמשים ברפואת צמחים והוא נחשב לצמח בעל השימוש השכיח ביותר ברפואת הצמחים בתאילנד. במחקר נמצא כי הצמח עשוי לגרום לירידה קלה במשקל ביחד עם ירידה בתיאבון (קישור מידע). מיצוי של CISSUS QUADRANGULARIS אפשר לרכוש בצורת אבקה (כאן) או כמוסות (כאן).
  8. שמן קוקוס (COCONUT OIL): במחקרים נמצא כי צריכת שמן קוקוס עשויה להעלות את חילוף החומרים במידה מועטה, להגביר את שריפת השומן ולהפחית את מסת השומן בגוף ומייחסים לשמן קוקוס גם יעילות מסויימת בירידה במשקל בקרב אנשים שמנים (קישור מידע). מוצרי שמן קוקוס אפשר לראות בקישור הזה.
  9. דמיאנה (DAMIANA): עלים מיובשים של דמיאנה שימשו לחליטת תה בעל תכונות של אפרודיזיאק (מעורר חשק מיני). במחקר שבו נבדקה צריכת גלולות המכילות תערובת של הצמחים: דמיאנה, יירבה מטה וגוארנה ונמצא כי נבדקים שצרכו את הגלולות ירדו כ5 ק"ג יותר במשך 45 ימים לעומת נבדקים שקיבלו פלסבו. נראה כי התערובת גרמה לעיכוב בריקון הקיבה והגברת תחושת השובע  (קישור מידע). מוצר דומה המכיל את התערובת של ירבה מטה, דמיאנה וגוארנה בתוספת CLA אפשר לראות בקישור הזה.
  10. גלוקומנאן (GLUCOMANNAN): גלוקמנאן הינו סוכר המופק משורש צמח הקונג'ק ונמכר כתוסף תזונה לירידה במשקל. במחקרים נמצא כי תיסוף בגלוקומנאן עשוי להיות יעיל לירידה במשקל בקרב ילדים ומבוגרים שמנים אך, לא כל תוצאות המחקרים מאששות את הממצאים הללו  (קישור מידע). מוצרי גלוקומנאן אפשר לראות בקישור הזה.
  11. אשכולית (GRAPEFRUIT): במחקרים נמצא כי לשתיית מיץ אשכוליות או מיצוי של אשכוליות יש השפעה על הירידה במשקל ואף על ירידה במסת השומן. אפילו כמות של 3 חצאי אשכוליות הנאכלות לפני 3 ארוחות ביום יכולה לגרום לירידה במשקל (קישור מידע). אשכוליות אפשר לקנות בסופר או בירקניה.
  12. פולי קפה ירוק (GREEN COFFEE): פולי קפה ירוק הם פולי קפה שעדיין לא הבשילו. תוספי פולי קפה ירוק לירידה במשקל זכו לפופולאריות רבה לאחר שד"ר אוז המליץ על צריכתם בתכנית הטלביזיה שלו ובטענה שהם שורפים שומנים במהירות. מחקרים שנערכו על תוספים המכילים מיצוי פולי קפה ירוק הראו ירידה ממוצעת במשקל של 2.5 עד 3.7 ק"ג לעומת נבדקים שקיבלו פלסבו. חשוב לציין כי המחקרים נתונים להשפעת ייצרני מיצוי פולי הקפה הירוק (קישור מידע). מיצויים מפולי קפה ירוק אפשר לראות בקישור הזה.
  13. תה ירוק (GREEN TEA): נראה כי לתה ירוק יש השפעה מסויימת על הפחתת השומן בגוף, אם כי מדובר בהשפעה קטנה ולא מהימנה. במחקרים נמצא כי שילוב של תה ירוק עם קפאין יכול להביא לירידה במשקל אך, צריכת תה ירוק ללא קפאין לא השפיעה באופן דומה על הירידה במשקל (קישור מידע). תה ירוק אפשר לראות בקישור הזה.
  14. גוארנה (GUARANA): גוארנה הינו צמח שמזרעיו חולטים משקה ואף משתמשים בתוספי תזונה להרזיה. מחקרים שנעשו על בעלי חיים מראים כי לגוארנה יש אפקט של שריפת שומן ומניעת עליה במשקל. אבל אין מספיק ממצאים מדעיים בכדי להבין את תפקיד הגוארנה בתהליך הירידה במשקל (קישור מידע). תה ירוק אפשר לראות בקישור הזה.
  15. ג'ימנמה (GYMNEMA): ג'ימנמה הוא צמח שעליו בשימוש ברפואה האיורוודית ופירוש שמו הוא "הורס הסוכר". בגוארנה ישנם מרכיבים שמפחיתים את ספיגת הסוכר במעי. מחקר מקדמי הראה כי תיסוף למשך שבועות של מיצוי ג'ימנמה בתוספת חומצה הידרוקסיסיטריק (גרסיניה קמבוג'יה) וכרום מצומד ניאצין עשוי להביא לירידה במשקל  (קישור מידע). מוצרי ג'ימנמה  אפשר לראות בקישור הזה.
  16. חומצה הידרוקסיסיטריק (HYDROXYCITRIC ACID): חומר המופק מקליפת הפרי של צמח גרסיניה קמבוג'יה, מיני גרסיניה נוספים וצמחים נוספים. מחקר מקדמי הראה כי תיסוף למשך שבועות של מיצוי ג'ימנמה בתוספת חומצה הידרוקסיסיטריק (גרסיניה קמבוג'יה) וכרום מצומד ניאצין עשוי להביא לירידה במשקל (קישור מידע). מוצרי גרסיניה קמבוג'יה אפשר לראות בקישור הזה.
  17. מנגו אפריקאי (IRVINGIA GABONENSIS): קיים מספר מועט של מחקרים שבדקו את השפעת זרעי פירות המנגו האפריקאי על הירידה במשקל ונמצא כי התיסוף במנגו אפריקאי אכן גורם לירידה במשקל ולהפחתה בכמות השומן בגוף כנראה בשל הפחתה בצריכת המזון. כמו כן, מצויין כי המחקרים עשויים להיות מוטים בשל השפעה של חברות מסחריות (קישור מידע). מוצרי מנגו אפריקאי אפשר לראות בקישור הזה.
  18. קודזו (KUDZU): שם עממי לצמחים השייכים לסוג Pueraria. ברפואה הסינית נעשה שימוש בשורש הקודזו, בפרחים ובעלים. במחקר שבדק את השפעת מיצוי פרחי קודזו על ירידה במשקל נמצא כי תיסוף ב300 מ"ג של מיצוי הביא לירידה במשקל ולהפחתה בשומן הבטני (קישור מידע). מוצרי קודזו אפשר לראות בקישור הזה.
  19. ל-קרניטין (L-carnitine): ל-קרניטין היא חומצת אמינו המיוצרת באופן טבעי בגוף האדם. ל-קרניטין מסייע לגוף ביצירת אנרגיה, בעל חשיבות רבה לתפקוד הלב, המוח ובתנועת השרירים. בסקירה מדעית של מחקרים קליניים שבדקו את השפעת התיסוף בל-קרניטין על משקל הגוף נמצא כי תיסוף בל-קרנטין אכן מביא לירידה משמעותית במשקל אך השפעת התיסוף קטנה עם הזמן  (קישור מידע). מוצרי ל קרניטין אפשר לראות בקישור הזה.
  20. Manchurian thorn: עץ ששמו המדעי Aralia mandshurica ששורשיו והגזע שלו משמשים ליצירת תרופות. במחקר מקדמי שבדק מוצר מסויים בשם Aralox המכיל Manchurian thorn עם תמצית צמח נוסף בשם Engelhardia chrysolepsis נמצא כי התיסוף בצמחים אלו עשוי לגרום לירידה במשקל ובמשקל השומן (קישור מידע).
  21. רימון (POMEGRANATE): מחקר שבוצע על מוצר בשם Xanthigen המכיל אצות חומות ושמן זרעי רימון מצא כי המוצר גורם לירידה במשקל ולהפחתה בשומן הגוף ובשומן הכבד בנשים שמנות (קישור מידע). מוצר המבוסס על Xanthigen אפשר לראות בקישור הזה.
  22. פטל קטון (RASPBERRY KETONE): כימקל המצוי בפירות כמו פטל אדום, קיווי, ענבים, תפוחים ועוד. לא קיימים מחקרים בבני אדם שבדקו את השפעת התיסוף בפטל קטון על הירידה במשקל באופן מבודד. המחקרים שבוצעו בבני אדם בדקו את השפעתם של מוצרים שהכילו מרכיבים נוספים מלבד פטל קטון. מחקר מקדים מצא שתיסוף בפטל קטון וויטמין C יכולים לגרום לירידה במשקל ולהפחתת שומן הגוף. מחקר אחר מצא כי שילוב של פטל קטון עם מרכיבים נוספים שכללו גם קפאין גרמו לירידה במשקל ובשומן הגוף (קישור מידע). מוצרי פטל קטון אפשר לראות בקישור הזה.
  23. ריבס (RHUBARB): צמח שהשורשים וקנה השורש שלו משמשים ליצירת תרופות צמחיות. מחקרים מקדמיים הראו כי תיסוף בריבס עשוי לסייע בהפחתת המשקל בקרב אנשים שמנים אך, מחקרים אחרים שבהם בדקו של שילוב ריבס עם צמחים אחרים לא הראו כל השפעה על הירידה במשקל (קישור מידע). מוצרי ריבס אפשר לראות בקישור הזה.
  24. ג'רבה מטה (YERBA MATE) (שמות נוספים: ז'רבה מאטה, ירבה מטה): צמח שמעליו המיובשים מכינים תה פופולארי במדינות דרום אמריקה. במחקר נמצא כי תיסוף בירבה מטה גורם להפחתה בשומן הגוף, באחוזי שומן וביחס מותניים ירכיים וללא תופעות לוואי נראות לעין. התיסוף נעשה באמצעות נטילת 3 קפסולות של ירבה מטה ליום, בכמות של 3 גרם ליום  (קישור מידע). קפסולות המכילות מיצוי יירבה מטה אפשר לראות בקישור הזה ומוצרי ירבה מטה אחרים כדוגמת עלים לתה מטה אפשר לראות בקישור הזה.
  25. זרעי פשתן (FLAXSEED): במחקר מסויים נמצא כי צריכת זרעי פשתן לפני הארוחה עשויה להפחית את תחושת הרעב ואת צריכת המזון. במחקר אחר נמצא כי צריכת כמות יומית של 40 גרם זרעי פשתן למשך 12 שבועות לא גרמה לירידה במשקל  (קישור מידע). זרעי פשתן אפשר לראות בקישור הזה (אבל יותר זול לקנות בסופר בארץ).
  26. גליקו-מאקרו-פפטידים (GLYCOMACROPEPTIDE): הגליקו-מאקרו-פפטידים או בקיצור GMP הם מולקולות חלבונים קצרות הנוצרות בתהליך יצירת הגבינה כאשר מוסיפים אנזים בשם כמוסין (chymosin ) לחלב. חלק מאבקות חלבון מי גבינה מכילות GMP. מחקר קליני הראה כי אם מחליפים ארוחה או שתיים ביום עם תחליף ארוחה המכיל GMP למשך כשנה בזמן שנמצאים בדיאטה התיסוף יגרום לירידה של כ11 ק"ג אולם לא היה הבדל בין נבדקים שתיספו בGMP לעומת כאלה שתספו בתחליף ארוחה עם חלב רזה ללא GMP. כך על פניו לא נראה שלתיסוף בGMP יש השפעה על הירידה במשקל  (קישור מידע). מוצרים שונים של אבקות חלבון מי גבינה מכילים GMP כדוגמת המוצר הזה.
  27. גוג'י ברי (Goji Berry): במחקר פיילוט קטן בהיקפו נמצא כי שתיית מיץ פירות ג'וג'י למשך 2 שבועות בליווי דיאטה ופעילות גופנית גורם לירידה בהיקף המותניים ומגביר את חילוף החומרים אך אין לו כל השפעה על ירידה במשקל או בשומן הגוף (קישור מידע). מוצרי גוג'י ברי אפשר לראות בקישור הזה.
  28. פירובט (PYRUVATE): פירובט מיוצר ע"י הגוף כאשר הוא מפרק גלוקוז. פירובט עשוי לסייע לירידה במשקל באמצעות הגברת פירוק השומן. עד כה אין תוצאות חד משמעויות לגביי ההשפעה של פירובט על ירידה במשקל. חלק מהמחקרים מראים שתיסוף פירובט עשוי לסייע לירידה במשקל וחלק מתוצאות מחקרים אחרים לא הראו כל יעילות בירידה במשקל (קישור מידע). מוצר פירובט אפשר לראות בקישור הזה.
  29. שוש קירח (Licorice): במחקר קטן נמצא כי מיצוי שורש שוש קרח עשוי להפחית את כמות השומן בגוף מבלי לגרום לירידה במשקל (קישור מידע). במחקרים אחרים לא נמצאה יעילות בירידה במשקל או במסת השומן (קישור מידע). מוצרי שוש קירח אפשר לראות בקישור הזה.
  30. מגנוליה (MAGNOLIA): מגנוליה הינו צמח שניצני הפרחים שלו וקליפת הגזע משמשים ליצירת תרופות. אין ממצאים שמצביעים על כך שתיסוף במגנוליה גורם לירידה במשקל אך במחקר מסויים שבדק את השפעת המגנוליה עם פלודנדרון על נשים שאוכלות מתוך מניע של לחץ נמצא כי נשים שתיספו במגנוליה ופלונדורון הצליחו לשמור על משקל גופן ולא לעלות במשקל כפי שקרה בקבוצת הביקורת. נראה כי התיסוף גורם להפחתה ברמת הקורטיזול וכנראה להפחתה ברמת הלחץ (קישור מידע). תוסף מגנוליה עם פלודנדרון אפשר לראות בקישור הזה.
  31. ספירולינה (Spirulina): ספירולינה או אצה כחולה ירוקה לא נמצאה כבעלת השפעה על ירידה במשקל. אם כי נראה כי צריכת 1 עד גרם ספירולינה ביום יכולה להפחית את רמת הטריגליצרדים ב10% עד 15%, נראה כי תיסוף בספירולינה משפר את סיבולת השריר ואף את הספק השרירים (קישור מידע). מוצרי ספירולינה אפשר לראות בקישור הזה.
  32. גרסיניה קמבוג'יה (Garcinia Cambogia): מתוצאות מחקרים לא נראה כי לגרסיניה קמבוג'יה יש השפעה על הירידה במשקל או על הפחתת תחושת התיאבון בעת תיסוף לפני ארוחה (קישור מידע). מוצרי גרסיניה קמבוג'יה אפשר לראות בקישור הזה.
  33. חושחש (BITTER ORANGE): חֻשְׁחָשׁ או תפוז מר (שם מדעי: Citrus aurantium) הוא מין בסוג הדרים, הדומה בצורתו ובצבעו לתפוז, אולם פריו אינו אכיל אלא לאחר עיבוד או בישול. בחושחש יש חומר בשם סינפרין (p-synephrine) המשמש בתוספת עם חומרים נוספים כמו קפאין, ותמצית מן הצמח פרע מחורר למטרות של הרזיה. נראה כי תיסוף בp-synephrine גורם לעליה בחילוף החומרים. אולם, תוצאות המחקרים שבדקו את יעילות הסינפרין לירידה במשקל הם מעורבות ולא חד משמעיות (קישור מידע). מוצרי BITTER ORANGE אפשר לראות בקישור הזה.
  34. אצה חומית (BLADDERWRACK): מחקרים מראים כי אצה חומית יכולה להפחית את רמת הסוכר ורמת האינסולין בדם בנטילה עם הארוחה המכילה פחמימות (כנראה באמצעות מניעת ספיגה). אצה חומית מגבירה את הרגישות לאינסולין לאחר ארוחה ואף מגבירה את ההשפעה על שריפת שומן בתאים כאשר נטילתה מלווה בנטילת חומרים נוספים כמו חומצה לינולאית מצומדת, רטינול, Furcelleria lumbricalis וגלאוצין. אולם, תוצאות מחקרים מראים כי אין לאצה חומית כל השפעה על ירידה במשקל (קישור מידע). מוצרי אצה חומית אפשר לראות בקישור הזה.
  35. מיצוי אצבוע (CARALLUMA): אצבוע הוא קקטוס הודי ששימש את ההודים בכדי לדכא רעב ולהגביר את סיבולת השריר. מיצוי אצבוע ידוע גם בשם המסחרי Slimaluma. מחקר מסויים שנערך למשך 60 יום מראה כי אכן מיצוי קרלומה אכן יכול להפחית את תחושת הרעב אך המחקר נמשך לזמן קצר מכדי להעריך את יעילותו בהפחתת משקל  (קישור מידע). מוצרי מיצוי אצבוע אפשר לראות בקישור הזה (Slimaluma זה שם מסחרי למיצוי סטנדרטי של מין אצבוע שנבדק ונקרא Caralluma Fimbriata).
  36. ציטוזן (Chitosan): ציטוזן הוא סוכר המופק משריונות של רכיכות כמו: סרטנים, לובסטרים, שרימפסים ועוד. מחקרים שונים שבדקו את יעילות הציטוזן למטרה של ירידה במשקל הראו תוצאות מעורבות וכמו כן, גם איכות המחקרים שעסקו בנושא איננה גבוהה. בסקירה מדעית של המחקרים נמצא כי אכן יש לציטוזן יעילות מסויימת להפחתה במשקל אך יעילות זו איננה משמעותית (ירידה במשקל של כחצי ק"ג לתקופה שבין 1 חודש עד 6 חודשים) (קישור מידע). מוצרי ציטוזן אפשר לראות בקישור הזה.
  37. DHEA: זהו הורמון המצוי באופן טבעי בגוף האדם וניתן לייצרו במעבדה מכימיקלים המצויים בסויה ובטטת בר (wild yam). במחקרים לא נמצאה כל השפעה משמעותית על הירידה במשקל בתיסוף בDHEA (קישור מידע). מוצרי DHEA אפשר לראות בקישור הזה.
  38. DMAA: זהו קיצור של DIMETHYLAMYLAMINE חומר מעורר המופק באופן סינתטי במעבדה שלו השפעה הדומה לזו של האפדרין ואתלטים שונים עשו בו שימוש לשיפור הביצועים עד שהוסף לרשימת החומרים האסורים בשימוש. DMAA כנראה שאיננו בטוח לשימוש וכאשר נלקח דרך הפה הוא עלול לגרום לתופעות לוואי כמו: קצב לב מוגבר ועליה בלחץ הדם (קישור מידע).
  39. קקאו (COCOA): מלבד מחקר אחד שהראה כי צריכת קקאו יכולה לגרום לירידה במשקל, מחקרים אחרים לא הראו כל השפעה משמעותית על הירידה במשקל בצריכת קקאו (קישור מידע). מוצרי קקאו אפשר לראות בקישור הזה.
  40. חילבה (fenugreek): חילבה הוא השם העממי של הצמח גרגרנית יוונית שהוא צמח מאכל נפוץ במטבח התימני. במחקר נמצא כי מיצוי זרעי חילבה עשוי להפחית את צריכת השומן היומית באנשים שמנים (הנבדקים צרכו 392 מ"ג של מיצוי זרעי חילבה, 3פעמים ביום למשך 2 עד 6 שבועות). כמו כן, נראה כי הוספת 4 עד 8 גרם של סיבי חילבה בארוחת הבוקר מגבירה את תחושת המלאות ומפחיתה את תחושת הרעב שלפני ארוחת הצהריים. צריכת חילבה גורמת להפחתה של שומן הגוף ולעליה ברמת הטסטוסטרון בגוף אך לגביי שיפור הביצועיים התוצאות הם מעורבות, מחקר מסויים מראה שיפור בכוח ומחקר אחר לא (קישור מידע). מוצרי חילבה אפשר לראות בקישור הזה או לגשת לסופר לקנות זרעי חילבה ולהכין לפי המתכונים האלה.
  41. שמן דגים: בסקירה שבדקה מחקרים שבהם בדקו את יעילות התיסוף בשמן דגים על ירידה במשקל לא נמצאה כל השפעה שכזו. אך נמצא כי תיסוף בשמן דגים יכול לגרום להפחתה בשומן הבטני במיוחד אם משלבים שינוי באורח החיים של תזונה ופעילות גופנית (קישור מידע). שמן דגים אפשר לראות בקישור הזה.
מקור תמונה: By FDA graphic by Michael J. Ermarth - "Miracle Cure!" Health Fraud Scams, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33627599