גם תאי השומן שלך צריכים לנוח.

בחורה ישנה במיטה עם סדינים לבנים

אם עד כה הסברה השכיחה הייתה שהמנוחה דרושה בעיקר בכדי לתת למוח מנוחה, מחקר חדש מגלה כי חוסר שינה עשוי לפגוםבתפקוד התקין של תאי השומן ולהפחית ב-30% את יכולת התגובה שלהם לאינסולין (הורמון שלו תפקיד חשוב בבקרת האנרגיה).

לשינה חשיבות רבה במטבוליזם של האנרגיה בגוף ולא רק בתפקוד תקין של המוח.
המחקר אשר בוצע ע”י חוקרים מאוניברסיטת שיקגו ופורסם בגיליון אוקטובר של כתב העת המדעי Annals of Internal Medicine, הוא למעשה המחקר הראשון שמתאר את דרך פעולתו של המנגנון המולקולרי המקשר בין חוסר בשינה מספקת לבין תפקוד לקוי של מערכת בקרת האנרגיה בגוף האדם.
המחקר מציין כי חשיבותה של השינה בתהליכי האנרגיה הוא לא פחות חשוב מחשיבותה של השינה לתפקוד תקין של המוח.
חוסר שינה למשך זמן ארוך עלול לגרום לעלייה במשקל, סוכרת ובעיות בריאות אחרות.

לתאי השומן חשיבות רבה בתפקוד תקין של הגוף

החוקר מתאו בראדי (Matthew Brady) מציין כי לרקמת השומן יש תפקיד חשוב בגוף האדם.
אנשים רבים מתייחסים לשומן כאל בעיה, אך לרקמת השומן חשיבות רבה.
תאי השומן אחראיים לאגירה ושחרור של אנרגיה והם אחראים לסילוק של חומצות שומן ושומנים שעשויים לפגוע בתפקודם התקין של רקמות אחרות בגוף.
כאשר תאי השומן אינם מגיבים ביעילות לאינסולין יכולת הסילוק של חומצות השומן ממחזור הדם נפגמת והם עשויים לגרום לבעיות שונות.

שינה לא מספקת לעומת מצב של שינה מספקת

מדובר במחקר קטן בהיקפו שבו השתתפו 7 נבדקים, שישה גברים ואישה אחת, צעירים ובריאים.
כל המתנדבים שהו תחת 2 מצבים שונים במחקר, כאשר בין כל מצב ומצב הייתה הפסקה של לפחות 4 שבועות.
במצב הראשון: הנבדקים זכו לשנת לילה של 8.5 שעות למשך 4 ימים עוקבים.
במצב השני: הנבדקים זכו לשנת לילה של 4.5 שעות למשך 4 ימים.
צריכת המזון הייתה זהה בשני המצבים השונים.

מה נבדק במחקר?

בבוקר שלאחר הלילה הרביעי שבשני המצבים בוצע בנבדקים מבחן לסבילות סוכר שמדד את הרגישות לאינסולין בגוף.
בנוסף, בוצעה ביופסיה שבה נלקחו תאי שומן מרקמת השומן הבטנית שליד הטבור ועל תאים אלו בוצעה בדיקה שמטרתה לבדוק כיצד הם מגיבים לאינסולין.

ממצאי המחקר

במחקר נמצא כי לאחר 4 לילות של שנת לילה קצרה התגובה לאינסולין ירדה ב-16% בממוצע והרגישות לאינסולין של תאי השומן ירדה ב-30%.
ההפרשים שנצפו במחקר דומים להפרשים שנצפים בתאי שומן של אנשים רזים לעומת שמנים ובאנשים הסובלים מסוכרת סוג 2 לעומת אנשים בריאים.

לשינה תפקיד חשוב בתהליכי בקרת האנרגיה בגוף

ממצאי המחקר מדגישים את ההשפעה הרבה שיש לשינה על המטבוליזם ועל רקמת השומן ומסייעים להבנה התהליך שבו חוסר בשינה מספקת עלול להוביל להשמנה ולמחלת הסוכרת.

מקור הידיעה: Even your fat cells need sleep, according to new research

2 Comments

    • שלום לאמא,
      את בוודאי מתכוונת מה יעשו אמהות לתינוקות שחוות פגיעה קשה בשעות השינה?
      זה לא פשוט ובן הזוג צריך כמובן לעזור אם הוא יכול.
      זו תקופה שתעבור.
      הכתבה צריכה יותר לדבר לקרייריסטים מביננו שאומרים “לי מספיקות 5 שעות שינה” “יש לי הרבה דברים לעשות”.
      בהצלחה ולחיי יותר שעות שי נה

להגיב על יורם בן אבו לבטל

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*