אליפטיקל, קרוס טריינר – מדריך קניה

מה חשוב לדעת לפני שרוכשים אליפטיקל (קרוס טריינר )

מתכוונים להכנס לכושר רוצים לרכוש אליפטיקל (קרוס טריינר) או אולי מסלול ריצה מדריך קניה זה נועד לעזור לכם להחליט בין אליפטיקל (קרוס טריינר) לבין מסלול ריצה.
ואם תחליטו לרכוש אליפטיקל (קרוס טריינר) אז במדריך קניה זה תמצאו נקודות חשובות שרצוי לבדוק לפני שרוכשים מכשיר אליפטיקל.

אליפטיקל או מסלול ריצה חשמלי

באימון אליפטיקל (קרוס טריינר) בנוסף לפלג גוף תחתון גם פלג גוף עליון מעורב באימון בצורה משמעותית דבר שמשפר את סיבולת השריר בפלג גוף עליון.
באימון במכשיר אליפטיקל (קרוס טריינר) אין אימפקט, הרגל לא עוזבת את הפדל ולכן לא פוגעת בקרקע בעוצמה (כמו בריצה), התנועה רכה יותר כך שהעומס על המפרקים הוא נמוך יותר.

יותר קל לשרוף קלוריות באליפטיקל מאשר במסלול ריצה חשמלי

על פי מחקרים, תחושת המאמץ באימון על אליפטיקל נמוכה מזו שבמסלול ריצה, וזה אומר שעבור מאמץ ממושך בקצב לב נתון, תחושת המאמץ באליפטיקל תהיה נמוכה יותר מאשר בריצה על מסלול ריצה.
למעשה אליפטיקל (קרוס טריינר) משלב את יתרונות הריצה ללא חסרונותיה האימפקט הגבוה, והעומס על השלד.
אם אתם עומדים בפני השאלה לרכוש אליפטיקל (קרוס טריינר) או מסלול ריצה חשמלי, הצעתי היא רכשו אליפטיקל.
זאת משום שהליכה או ריצה אפשר לבצע גם בחוץ וכך אתם יכולים לגוון את סוגי הפעילויות האירוביות.
אם תרכשו אליפטיקל (קרוס טריינר) תוכלו גם ללכת או לרוץ וגם להתאמן באליפטיקל.
חשיבות הגיוון היא רבה גם מבחינת מוטיבציה וגם מבחינה פיזיולוגית, לכל סוג פעילות יש את נקודות השחיקה האופייניות במפרקים, אם נגוון בסוגי הפעילות, הגוף יוכל לתקן את עצמו מאימון לאימון בצורה טובה יותר, משום שהעומס לא חוזר ונשנה באותן הנקודות.

כיצד רוכשים אליפטיקל (קרוס טריינר)

 

בחרו אליפטיקל בגודל מתאים 
וודאו שאתם יודעים מהם מימדי המכשיר שאתם קונים ושהוא אכן מתאים לשטח האימונים הביתי שהקצבתם לעצמכם. אם אתם מתכוונים להזיז את המכשיר ממקום למקום, וודאו שאכן הוא ניתן להזזה בקלות.

בחרו אליפטיקל שקט 
עלו על האליפטיקל (קרוס טריינר) וודאו שהפעלתו איננה רועשת, זה עלול להיות גורם מאוד קריטי ביחסים שלכם בין בני הבית והשכנים. קיימים מכשירים היכולים לייצר רעש מאוד צורמני שעלול לגרום לכם לנטוש את האימון באמצע.

משקל נשיאה 
כל מכשיר אליפטיקל (קרוס טריינר) מגיע עם הוראות יצרן לגבי משקל הנשיאה של המכשיר, רצוי לבחור אליפטיקל (קרוס טריינר) בעל משקל נשיאה שיתאים למשקלם של כל המתאמנים הפוטנציאלים במכשיר. משקל הנשיאה מראה בעצם על רמת עמידותו של המכשיר.

אליפטיקל עם גלגל תנופה קדמי לעומת אחורי

גלגל תנופה אחורי עדיף על גלגל תנופה קדמי 
כאשר תגיעו לחנות תפגשו בדגמי אליפטיקל עם גלגל תנופה אחורי וקיימים גם דגמי אליפטיקל עם גלגל תנופה קידמי. כעקרון אליפטיקל (קרוס טריינר) עם גלגל תנופה אחורי עדיף על פני אליפטיקל עם גלגל תנופה קידמי. רוב המודלים של חברות המייצרות מכשירי אליפטיקל (קרוס טריינר) מקצועיים לחדרי כושר הם בעלי גלגל תנופה אחורי.

גלגל תנופה אחורי מאפשר תנועה אליפטית טובה יותר מאשר במכשירי אליפטיקל (קרוס טריינר) עם גלגל תנופה קידמי. אליפטיקל (קרוס טריינר) עם מיקום קידמי של גלגל התנופה יגרום לתנועה יותר מעגלית זאת אומרת נרגיש כאילו אנו עולים ויורדים (כמו במדרגות).ואילו אליפטיקל בעל מיקום אחורי של גלגל התנופה יגרום לתנועה יותר אליפטית הדומה לזו שמתבצעת בריצה.

בחלק ממכשירי אליפטיקל (קרוס טריינר) עם גלגל התנופה קדמי, יש פדלים מתכווננים היוצרים תחושת תנועה אליפטית טובה יותר מאשר במכשירים אחרים עם גלגל תנופה קידמי ללא פדלים מתכווננים.

מדוע אם כך יש מכשירי אליפטיקל (קרוס טריינר) עם גלגלי תנופה קידמיים?
בדרך כלל מכשירי אליפטיקל (קרוס טריינר) עם תכנון של גלגל תנופה אחורי מוגנים בזכויות פטנטים, והם יקרים יותר באופן כללי ממכשירי אליפטיקל (קרוס טריינר) בעלי גלגל תנופה קידמי.

לסיכום: אליפטיקל (קרוס טריינר) בעל גלגל תנופה אחורי עדיף על אליפטיקל בעל גלגל תנופה קידמי, ואם החלטתם לרכוש אליפטיקל עם גלגל תנופה קידמי אז עדיף עם פדלים מתכווננים.

מערכת שינוי התנגדות מגנטית עדיפה על מכנית 
במכשירי אליפטיקל (קרוס טריינר) יש מערכת המאפשרת את שינוי ההתנגדות שמולה עובד המתאמן. שינוי התנגדות זה הוא חשוב משום שרק ע"י העלאת עומס האימון יכול המתאמן לשפר את כושרו הגופני וע"י כך לשרוף יותר קלוריות.

במכשירי אליפטיקל (קרוס טריינר) קיים מגוון רחב של מערכות לשינוי התנגדות יש מערכות המשנות התנגדות ע"י שינוי שיפוע הפדלים אבל הן פחות נפוצות. ויש מערכות המשנות התנגדות ע"י הפעלות כוח מגנטי על גלגל התנופה.

המערכות הזולות הן מערכות מכניות בעלות מגנט בצורת U כאשר המתאמן מבצע שינוי מכאני ע"י סיבוב כפתור אשר מקרב או מרחיק את המגנט מגלגל התנופה.
מערכות ברמה מתקדמת יותר הן בעלות מערכת שינוי התנגדות באמצעות מנוע מגנט מערכות אלו טובות לשימוש ביתי אך לא כל כך לשימוש מסחרי.
המערכות היקרות והטובות ביותר הן בעלות מערכות שינוי התנגדות אלקטרומגנטיות מערכות אלו הן אמינות ולא דורשות תחזוקה רבה אך הן דורשות חיבור לחשמל.

אליפטיקל בעל אורך צעד ארוך הוא טוב יותר 
אורך צעד קצר יגרום לתנועה אליפטית מקוטעת, כיום ישנם מכשירי אליפטיקל (קרוס טריינר) המאפשרים לכוונן את מרחק הצעד. את אורך הצעד רצוי לבדוק לפי תחושה.
ניתן לומר שבמכשירים הזולים יותר אורך הצעד הוא קצר יותר. אורך צעד קצר יגרום לתחושה של עליה וירידה, ופחות לתחושה של תנועה אליפטית.
חשוב להבין שעבור מתאמנים נמוכים, אורך הצעד הוא פחות חשוב משום שכל מכשיר אליפטיקל יהיה בעל אורך צעד מתאים.
הבעיה היא יותר עבור מתאמנים גבוהים או מתאמנים שהם מאוד בכושר, משום שכאשר מדוושים במהירות, אורך הצעד גדל ורצוי שהמכשיר לא יגביל את אורך הצעד הרצוי.
מתאמנים בעלי גובה שמתחת ל162 יתאמנו בנוחיות באליפטיקלים בעלי אורך צעד של 46 סנטימטר ואפילו פחות מזה.

מתאמנים בעלי גובה שבתחום של 162 עד 172 לא ירגישו בנוח עם אליפטיקל בעל אורך צעד של פחות מ40 סנטימטרים.
הם יכולים להסתדר עם אורך צעד של 46 סנטימטרים, אבל ככול שהם יותר קרובים לגובה של 172 רצוי שאורך הצעד במכשיר יהיה גדול יותר (50 ס"מ)

ככול שהמתאמן גבוה יותר כך הוא צריך אליפטיקל בעל אורך צעד ארוך יותר, מתאמנים בגובה של 175 ס"מ יכולים להסתדר עם אליפטיקל בעל אורך צעד של 40 ס"מ, אבל ההמלצה שלי היא מינימום של 48 ס"מ.

גיוון תוכניות אימון 
מכשירי אליפטיקל (קרוס טריינר) באים עם מגוון רחב של תוכניות, חלק מהמתאמנים אוהבים מגוון רחב של תוכניות כי זה מעודד אותם ומעורר את המוטיבציה, וחלק אחר של המתאמנים לא ישתמש אפילו בתוכנית אחת (אני בינהם) משום שהוא יעדיף לבצע שינויים ידניים בעומסים. בכל מקרה מערכת התוכניות היא בעדיפות משנית ליתר הקרטריונים.

מדידת דופק הלב במכשירי אליפטיקל 
אליפטיקל (קרוס טריינר) יכול להיות בעל אפשרות מדידת דופק בידיות המכשיר,מדידה בתנוך האוזן או ע"י רצועת משדר שמקיפה את האזור שמתחת לחזה.
מדידה של דופק בידיות היא נוחה יותר מאשר רצועת חזה או בתנוך האוזן אך מידת אמינותה מוטלת בספק, בגלל הזעה בכפות הידים החיישנים באליפטיקל נוטים להתקלקל בתדירות גבוהה, דבר שפוגם ברמת הדיוק.
לכן אופן מדידת הדופק במכשירי אליפטיקל הוא לא קרטריון חשוב ניתן לרכוש מדי דופק יעודיים אשר מודדים את הדופק בצורה אמינה יותר ע"י לבישת רצועת משדר מתחת לחזה וזאת בעלות לא כל כך גבוהה.

הכי חשוב! נסו את המכשיר 
כאשר אתם מגיעים לחנות לציוד כושר, בואו לבושים באותו אופן שאתם מגיעים לאימון כושר עלו על מכשיר האליפטיקל בו אתם מעוניינים ונסו אותו באותו האופן שבו אתם מתכוונים להשתמש בו.
כדאי לכם להגיע עם אדם מאומן יותר כך שיבדוק את האליפטיקל בצורה יותר אינטנסיבית מהאופן שבו אתם תבדקו אותו. בשימוש מאומץ במכשירי אליפטיקל ניתן להבחין בבעיות (חריקות,רעידות וכדומה) שלא ניתן להבחין בהם בשימוש מתון.
נסו את האליפטיקל למשך 15 דקות של שימוש לפחות, קחו את הזמן, לא כל יום אתם רוכשים אליפטיקל (קרוס טריינר). אתם הולכים להשקיע כסף רב ואתם מתכוונים להשתמש באליפטיקל לתקופה ארוכה ובתדירות רבה אז הקדישו קצת יותר זמן ומאמץ לנושא.

בהצלחה ברכישת המכשיר ותתחדשו.

2 תגובות

  1. שלום,
    ממה עשויים המגנטים שמאפשרים את ההתנגדות והאם הגלגל עשוי ממתכת ברזל רגילה או שגם הוא ממגנט?
    אשמח אם תחזור אליי עם תשובה באיימל
    תודה

    • היי אופיר,
      אין לי מושג ממה עשויים המגנטים. ממה שאני יודע עושים מגנטים מניקל או ברזל.
      לגביי הגלגל לדעתי הוא לא ממגנט.
      אבל, אלו שאלות שצריך לשאול את היצרן או היבואן.

התגובות סגורות.