דיאטת אטקינס – מה אומר הממסד

תפריט ניווט מהיר דיאטת אטקינס

דיאטת אטקינס – מה אומר הממסד הרפואי

עד כה הממסד התייחס בחשדנות רבה לדיאטת אטקינס ושלל את ביצוע הדיאטה כדרך טובה ובריאה לירידה במשקל, אולם מחקרים חדשים מצביעים על יתרונות מסויימים של דיאטת אטקינס על פני הדיאטה הקונבנציונלית דלת השומן.

להלן חלק מתגובות הממסד כלפי דיאטת אטקינס.

ארגון הלב האמריקני

ארגון הלב האמריקני ממליץ שלא לבצע דיאטות חלבונים כמו דיאטת אטקינס לצורך ירידה במשקל.

"מרבית דיאטות החלבונים הן לא מאוזנות ואינן מכילות את כל הנוטריינטים הנחוצים לגופנו. דיאטות החלבונים כולל דיאטת אטקינס מעדיפות מזונות מן החי שעשירות בחלבונים ובשומנים רוויים".

הארגון מוסיף ואומר "חלק מדיאטות החלבונים, מגביל צריכה של פחמימות מדגניים, פירות וירקות" (דיאטת אטקינס אכן עושה זאת).

הארגון מזהיר כי ביצוע של דיאטות חלבונים למשך זמן ארוך עלול לגרום להזיק לבריאות, ולמרות שדיאטות אלו גורמות לירידה מהירה במשקל, הרי שהן עשויות לגרום לחוסרים תזונתיים שונים ולהגברת צריכת השומן הרווי.
מקור המידע

מרכז מיו קליניק (ארגון רפואי נחשב בארה"ב)

מרכז מיו קליניק מביע ספקנות לגביי הצלחת דיאטת אטקינס בטווח הארוך, חשש לגביי תכולת השומן הרווי שמאפיינת את התפריט בדיאטת אטקינס וחשש לגביי סיכונים בריאותיים שלצורך בדיקתם נדרשים מחקרים לתקופת זמן ממושכת.

בדיאטת אטקינס יורדים מהר אך לא בטוח ששומרים על המשקל לטווח הארוך. "בטווח הקצר בדיאטה דלת פחמימות (דיאטת אטקינס היא דיאטה דלת פחמימות) ניתן לרדת במשקל מהר יותר מאשר בדיאטת דלת שומן או דלת קלוריות." "אולם בטווח הארוך הירידה במשקל תלויה ביכולת לדבוק בתפריט הדיאטה"

"לדיאטה דלת פחמימות יש יתרונות בריאותיים כמו השפעה מטיבה על ירידת ערכי הכולסטרול בדם. אך השפעה זו תלויה בבחירות המזון שבתפריט הדיאטה. מזון עשיר בשומן רווי הוא מזון מותר לאכילה בדיאטת אטקינס ואכילתו עשוייה להפחית את ההשפעה החיובית של דיאטה דלת פחמימות."

"דיאטת דלת פחמימות היא לא קלה יותר לביצוע מאשר דיאטה דלת שומן. מחקרים השוואתיים בין דיאטה דלת פחמימות לבין דיאטה דלת שומן מראים כי קצב הנשירה משתי הדיאטות הוא זהה לאחר שנה"

"הסיכונים הבריאותיים שבביצוע דיאטה דלת פחמימות לתקופה ארוכה אינם ידועים. עד כה עדיין לא בוצע שום מחקר שבדק בתקופת זמן ממושכת, האם ביצוע דיאטות דלות פחמימות עלול לגרום לבעיות בריאותיות שעשויות להתפתח עם השנים, בעיות כמו: מחלות לב, סרטן, בעיות בכליות ובעצמות."
מקור המידע

ארגון הדיאטנים האמריקני

ארגון הדיאטנים האמריקני כותב על דיאטת אטקינס "ההגבלות שבדיאטת אטקינס על פירות, ירקות, דגן מלא, קטניות ומוצרי חלב רזה סותרות את כל מה שאנו יודעים על שיפור הבריאות ומניעת מחלות באמצעות אכילה נכונה"
מקור המידע

משרד החקלאות האמריקני

ד"ר פיליפ ג'. ריבס ממשרד החקלאות האמריקני במאמר הסוקר את דיאטת אטקינס כותב "תגובתנו הראשונית (של הממסד) לדיאטת אטקינס היתה חשדנית לגבי בטיחותה לבריאות האדם, משום ששנים של נסיון מחקרי מצביעים על כך שתפריט דיאטה בעל תכולת שומן גבוהה יעלה את רמות הכולסטרול ולכן יגביר את הסיכון למחלות לב"

ד"ר פיליפ ג'. ריבס מציין כי הויכוח על דיאטת אטקינס היה עד כה, חסר מחקרים רלוונטים על מנת לאשש או להפריך את טענות המתנגדים או התומכים בדיאטת אטקינס.

אולם ד"ר פיליפ ג'. ריבס מציין כי בעת החדשה מופיעים מחקרים חדשים שיכולים לשפוך אור על יתרונותיה וחסרונותיה של דיאטת אטקינס.
ד"ר פיליפ מציין מחקר אשר פורסם בכתב העת המדעי לרפואה בניו אינגלנד. המחקר היה מחקר השוואתי שבדק את דיאטת אטקינס מול דיאטה קונבנציונלית דלת קלוריות.
בנוסף לירידה במשקל המחקר בדק פרמטרים נוספים של מדדי בריאות שונים כמו: רמת סוכר בדם, רמת כולסטרול, רמת HDL (כולסטרול טוב) , רמות אינסולין ולחץ דם.

ממצאי המחקר היו חדשניים לעומת המקובל בקהילת מומחי התזונה עד כה. הנבדקים אשר ניזונו מתפריט דיאטת אטקינס השילו כ7-10% ממשקלם לאחר 3 חודשים לעומת 3-5% בדיאטה קונבנציונלית. לאחר חצי שנה התוצאות היו עדיין זהות לאלו שנתקבלו לאחר 3 חודשים, אולם לאחר שנה, נמצא כי בשתי הדיאטות לא היה כל הבדל בירידה במשקל. מבצעי דיאטת אטקינס העלו במשקל כך שהפער בין מבצעי שתי הדיאטות נעלם.
המסקנה היא שבטווח הארוך אין ההבדל בירידה במשקל בין דיאטת אטקינס לבין דיאטה דלת קלוריות. בשתיהן קשה להתמיד.

ממצא מעניין נוסף הוא שרמת הכולסטרול אצל מבצעי דיאטת אטקינס עלתה ב3% ואילו אצל מבצעי דיאטה דלת קלוריות הכולסטרול ירד ב5%, ומה שמפתיע הוא שאצל מבצעי דיאטת אטקינס נמצאה עליה של 20% ברמת הכולסטרול הטוב לעומת 3% בדיאטה הקונבנציונלית.

באף אחת מן הדיאטות לא נראה הבדל משמעותי ברמות הסוכר, רמות האינסולין או לחץ הדם אם כי בדיאטת אטקינס נצפתה נטייה לרמות נמוכות של אינסולין בדם.

מסקנת החוקר היא כי דרושים מחקרים נוספים על מנת לבדוק האם דיאטת אטקינס היא אכן דיאטה בריאה ומוצלחת.
מקור המידע

המשך לדיאטת אטקינס – מה אומרים הדיאטנים