גבינה כקינוח – מה הצרפתים יודעים כבר מזמן?

מאמר חדש מוצא קשר בין אכילת גבינה לבריאות השיניים

הצרפתים ידועים כעם שיודע מה הוא אוכל – הפרדוקס הצרפתי ידוע לכל – למרות אכילת מאכלים עתירי שומן , רוב הצרפתים רזים יותר וסובלים פחות מהתקפי לב יחסית לאמריקאים.

כעת מסתבר שלמנהג המוזר של הצרפתים לאכול גבינה כקינוח יש בסיס מדעי.

מחקר חדש מציע שכמויות קטנות של גבינה יגנו על שיניך מפני ההשפעות המזיקות של קפה, תה, יין, משקאות קלים ומאכלים עתירי סוכר.

לכל חובבי הדיאטות בינינו כדאי לדעת שאמנם הקטנת כמות הגבינות בארוחות אכן תקטין את כמות השומן שאנו צורכים, אבל מסתבר שגבינות יכולות להועיל יותר מאשר רק תוספת לטעם.

לפי מחקר חדש של האקדמיה האמריקאית לרפואת שיניים כללית, Academy of General Dentistry AGD, גבינה מגינה על השיניים מפני שחיקה חומצית – שמשמעה פרוק זגוגית או אמייל השן על ידי קפה, תה, יין, מיצים וכו'.

מה המדע מאחורי הגבינה?

באופן טבעי סביבת הפה שלנו היא מעט חומצית עם pH נמוך. כשאנו אוכלים או שותים מוצרים שמגדילים את רמת החומציות (מקטינים את ה pH ), נגרם נזק לאמייל השן. בעוד שהרוק שלנו משמש גורם מנטרל לחומצה ומשיב את רמת החומציות בפה לאחר האוכל, ישנם מיני מזונות המאיצים את ההשפעה החיובית של הרוק. מדובר במוצרי החלב למיניהם.

כשהחוקרים השוו את שינוי מידת החומציות לאחר שתיית חלב, אכילת יוגורט או גבינה, הסתבר שהגבינה העלתה את רמת ה pH( נטרלה את החומציות המזיקה) למשך 30 דקות לאחר האוכל, זאת בעוד שחלב ויוגורט השפיעו ל 10 דקות בלבד.

החוקרים מאמינים שיש שני גורמים ההופכים את הגבינה למובילה כמגן לשיניים. האחד – היא גורם מזרז ליצירת רוק. אנו יודעים כבר זמן רב שלעיסת מסטיק ללא סוכר לאחר הארוחה מועילה להפרשת רוק ונטרול החומציות בפה. לאכילת גבינה בתום הארוחה יש אותה השפעה מבורכת, ועוד – הגבינה בניגוד למסטיקים מכילה גם חומר הקרוי קזאין פוספאט – חומר המחזק את השכבה החיצונית של השן.

ובכל זאת בשורה משמחת לאלו מאתנו הנמצאים במשטר של דיאטה – לשומן שבגבינה אין כל חלק בתהליך המבורך הזה. כלומר לגבינות רזות יש אותה השפעה כמו גבינות שמנות על בריאות השיניים, ואין צורך בקממבר עתיר שומן כדי לשמור על שיניים בריאות יותר.

רגע, אז כמה גבינה צריך?

אין צורך להזמין גלגל גבינה שלם, מספיקים 10 גרם בלבד להשגת התוצאה – פחות מפרוסת גבינה ממוצעת!

העיקרון עליו יש להקפיד צריך להיות שפרוסת הגבינה תהיה הפריט האחרון בארוחה – לאחר כוס היין, החטיף או הקינוח.

ומה מעבר לגבינה?

קצת המלצות על מאכלים נוספים שלא יהרסו את שיניך:

פירות – אם כבר סוכר, אז עדיף סוכר הקיים בפירות. פירות קשים כתפוחים עדיפים. הסוכר שבפרי לא ידבק לשינייך כמו זה שבסוכריות, והוא מכיל בעיקר פרוקטוז – סוכר עדין יותר לשיניים מאשר סוכרוז.

ירקות – כרסום ירקות קשים כמו גזר, ישמר את חוזק שינייך בלי להשאיר שיירים דביקים ומזיקים.

מים – מים הם שטיפת פה טבעית וזולה. שטיפה מהירה של הפה עם מים לאחר האוכל, תעזור להעלות את רמת ה PH הניטראלית בפה.

ומה לא? מאכלים שיתקיפו את שיניך:

משקאות דייאט – כן, אמנם אינם מכילים סוכר ולכן פחות משמינים, אך משקאות הדייאט הם חומציים מאוד (2.5-3.5 (PH ושתייתם תורמת לשחיקת השן.

משקאות אנרגיה למיניהם – כתוספים נפוצים לספורטאים, משקאות אלה מכילים סוכר לרוב והם גם חומציים – שילוב מסוכן ומזיק במיוחד.

קפה ותה – למכורים שבינינו – גם קפה ותה הם חומציים, ותה אפילו יותר. קשה לוותר על קפה, אך כדי להפחית את הנזק עדיף להמעיט בהמתקת המשקה, וכדאי להוסיף חלב ,וכן, לא למשוך את השתייה כל הבוקר – פחות זמן חומצה בפה – ככה יותר בריא.

בתאבון!

למידע נוסף על בריאות השן, בקרו באתר הבית של ד"ר פורת: http://www.yatirdent.com

מקורות מידע:

http://www.agd.org/media/142829/mj13_yadav.pdf

מקור התמונה: J.P.Lon ויקיפדיה