קונג פו

פסל של ברוס לי

הקדמה

קונג פו הוא כינוי שניתן לאומנויות לחימה סיניות.
כינוי זה מקורו בטעות משום שמשמעות המילה קונג פו איננו ייחודי לאומנויות לחימה.
פירוש השם קונג פו בסינית פירושו תרגול ורכישת מיומנות כלשהיא (לא רק באומנות לחימה). השם וושו (wushu) הוא מונח מתאים יותר להגדרה הכללית של אומנויות לחימה, אולם בטעות השתרש המונח קונג פו כשם כללי לשלל אומנויות הלחימה הסיניות.
היסטוריונים מעריכים כי אומנויות הלחימה הסיניות היו בשימוש עוד מלפני 4000 שנים.
בתחילה שימשו התפתחו אומנויות הלחימה הסיניות כאמצעי להגנה עצמית, ציד ופיתוח מיומנות צבאית.
עם השנים שולבו באומנויות הלחימה רעיונות רוחניים ופיזיים של שמירה על בריאות הגוף והנפש והן שימשו כאמצעי להתפתחות והגשמה עצמית.
במהלך השנים התפתחו מאות סגנונות שונים של אומנויות לחימה סיניות, חלק מאומנויות הלחימה הסיניות שאבו את מקור ההשראה שלהן מתנועות של בעלי חיים שונים וחלק מפילוסופים סינים. חלק מאומנויות הלחימה שמו דגש על תנועות אקרובטיות מרהיבות וחלק אחר שמו דגש על האנרגיה הפנימית "הצ'י".
מומחי אומנויות הלחימה מחלקים את אומנויות הלחימה הסיניות לקטגוריות כגון: אומנויות לחימה חיצוניות ואומנויות לחימה פנימיות.
אומנויות הלחימה החיצוניות מאופיינות בתנועות חזקות ואילו שיטות הקונג פו הפנימיות מאופיינות בתנועות רכות וזורמות.
אולם ניתן לומר שניתן למצוא במרבית אומנויות הלחימה הסיניות גם מאפיינים של סגנון פנימי וגם מאפיינים של סגנון חיצוני.

 

סיגנונות קונג פו

רשימת הסגנונות ואומנויות הלחימה הסיניות כוללת מאות סגנונות שונים, להלן רשימה מאוד חלקית של מספר סגנונות קונג פו.
ווינג צון
שיטת הווינג צון פותחה מלפני כ- 250 שנה ע”י נזירה במנזר שאולין, השיטה מאופיינת בלוחמה מהירה מטווח מאוד קצר המשלבת רצף של מהלומות מהירות.
ג'יט קון דו
ג'יט קון דו היא אומנות לחימה שפותחה ע"י ברוס לי. פירוש פרוש השם ג'יט קון דו "דרך האגרוף המיירט". את השיטה פיתח ברוס לי על בסיס שיטת הקונג פו שבה התמחה – ווינג צ'אן.
וו-ווי גונג-פו
שיטת קונג פו שפותחה ע"י פרופ' ג'וזף קאולס, שהיה תלמידו של ברוס לי. השיטה משלבת את עקרונות שיטתו של ברוס לי (ג'יט קון דו ) ביחד עם אלמנטים מעולם האגרוף המערבי ואלמנטים נוספים מאומנויות לחימה שונות כגון: מואי-טאי, ג'יו ג'יטסו, אייקידו, אייקי ג'יטסו, קאלי וסמבו.
הונג גאר
סגנון ההונג גאר שייך לסגנון השאולין הדרומי והוא מאופיין בעמידות נמוכות, עבודת ידיים זריזה ובעיטות מהירות. סגנון זה נקרא גם "סגנון הנמר והעגור", מכיוון שניתן לראות בסגנון הזה מאפיינים הדומים לחיות הללו: תנועות זריזות והמתוחכמות (עגור) ומצד שני עמידות נמוכות וכוח פיסי (נמר).
ראש השיטה בארץ הוא אודי רענן – תלמידו של צ'ן הונג צ'ון.
בה גוואה ג'אנג
זוהי אומנות לחימה שמאופיינת בהתחמקות, איגוף והתקפת היריב. השיטה משלבת שימוש בכלי נשק שונים. המטרה באומנות לחימה זו היא להתגבר על יריב בעזרת מיומנות ולא בעזרת כוח.
טאי צ'י צ'ואן
טאי-צ'י צ'ואן היא שיטה השייכת לתחום של אמנויות לחימה סיניות פנימיות רכות. האימון בטאי צ'י צ'ואן נעשה באמצעות תרגול איטי ונינוח מעין סוג של מדיטציה בתנועה. האימון בטאי צ'י מתאים במיוחד למבוגרים.
קונג פו גמל שלמה דרומי
זוהי אומנות לחימה המכילה מאפיינים רכים ומאפיינים קשים של אומנויות הלחימה. בקונג פו גמל שלמה דרומי יש שימוש רב בתנועות מהירות מטווח קצר, והפעלת של כוח בשליטה מלאה.
קונג פו שאולין
קונג פו שאולין הוא אומנות הלחימה שנוצרה במנזר שאולין וידועה כמקור מרבית אמנויות הלחימה שהתפתחו במזרח הרחוק. התנועות באומנות לחימה זו הם קצרות ותכליתיות וסגנון זה מערב מאפיינים "רכים" ו"קשים" כאחד.

 

קונג פו וכושר

סגנונות הקונג פו יכולים להיות מאוד שונים האחד מן השני ולכן גם המאפיינים הפיזיים עשויים להשתנות בין סגנון אחד למשנהו. ישנם סגנונות בעלי מאפיינים של כוח ומהירות ויש סגנונות המאופיינים ברכות ובתנועה זורמת. וסגנונות רבים מכילים שילוב של מאפיינים.
למעשה כל אדם יכול לבחור את סגנון הקונג פו שמתאים לאופיו ולעסוק בקונג פו כאימון לגוף ולנפש.
לדוגמה אם בחרתם בשיטות כגון: ג'יט קון דו, קונג פו שאולין והונג גאר מרכיב הכוח באימון יהיה יותר דומיננטי מאשר בשיטת קונג פו כמו טאי צ'י.

 

8 תגובות

  1. מורה לקונג פו בסגנון הונג גאר בחיפה. בית ספר "אהוד" – רחוב אהוד 18 חיפה

  2. אני צריך מורה פרטי בעיקרון באזור מרכז- רחובות/אשדוד/גדרה לבה גוואה ג'אנג בעיקרון או משהו אחר בעיקרון הזה.
    אם אין מורה פרטי לזה באזור שלי אז אם יש קבוצה או משהו זה גם יכול להיות סבבה.
    תודה

    • רפאל שלום,
      אני לא מכיר, אבל נסה לשאול מישהו שהוא מהתחום הזה.
      יש לך את זאב פוקס שלמיטב הבנתי מלמד בה גואה באזור תל אביב.
      נסה ליצור איתו קשר בטלפון 054-49273300
      או במייל wushu.co.il@gmail.com

  3. מחפש מאמן אזור אשדוד לגדרה ויבנה. קונג פו לילד בן 10 ואם אפשר לאבא בן51

התגובות סגורות.