תזונה אבולוציונית "ותוספי אנטי אייג'ינג" הם בעלי השפעה חיובית על בריאות כלי הדם?

בכנס מדעי של איגוד הלב האמריקאי שעוסק בטרשת העורקים, פקקת (Thrombosis) ובביולוגיה של כלי הדם הוצג מחקר עם תוצאות מפתיעות.

החוקרים הציגו מחקר ובו הראו כיצד שילוב של "תוספי תזונה אנטי אייג'ינג"  ותפריט תזונה דל בדגנים, קטניות וסוגי ירקות מסוימים גרמה להשפעה חיובית בתפקוד כלי הדם בנבדקים שסבלו מגורמי סיכון למחלות כלי דם וממצבים של (Endothelial dysfunctio.

במחקר השתתפו כ-200 נבדקים בגילאי 51 עד 86 (40% נשים). כל הנבדקים היו בעלי גורמי סיכון למחלות לב וכ-75% מהם סבלו ממצב של Endothelial dysfunction.

תפריט התזונה של הנבדקים הורכב מעלים ירוקים,  דגים, רכיכות, שמן זית ובשר בקר שניזון מעשב ירוק. בנוסף, נטלו הנבדקים תוספי תזונה: פוליפנול (נוגד חמצון משמן דגים), מיצוי זרעי ענבים ותוספי ויטמינים.

הנבדקים הוגבלו באכילת מזונות עתירי לקטין (חלבון קושר סוכר שמצוי בכמויות רבות בדגנים, קטניות, אגוזים ותפוחי אדמה. ) וממזונות כמו: פירות, בשר עוף וירקות ממשפחת הסולניים כדוגמת: עגבניות, חצילים ועוד.

החוקר הראשי סטיבן גונדרי (R. Gundry, M.D) טוען כי למרות שנהוג לחשוב בדרך כלל על אותם המזונות שהוגבלו בתפריט כמזונות בריאים. הרי שהסרתם של מזונות המכילים לקטין בשילוב עם תוספי תזונה לא יקרים עשויה לגרום לשיפור בתפקודם של כלי הדם ולהביא לשיפור במצבם של הסובלים ממצבים של לחץ דם גבוה, השמנה וסוכרת.

ארגון הלב האמריקאי ממליץ אחרת!

למרות תוצאות המחקר והצגתו באירוע של ארגון הלב האמריקאי.  מזהיר כי מסקנות והצהרות החוקרים אינם מייצגים את העמדה הרשמית של הארגון וכי לא מומלץ להימנע מצריכת  ירקות כמו: עגבניות ומזונות בריאים אחרים. וכי המלצת הארגון היא להקפיד על צריכת ירקות, פירות, דגן מלא ודגים.

ד"ר סטיבן גונדרי ותזונה אבולוציונית

החוקר ד"ר סטיבן גונדרי, רופא וממציא המשמש כדירקטור במרכז הרפואי למחלות לב ריאה בפאלם ספרינג. ד"ר סטיבן גונדרי הוא גם מפתח שיטת התזונה הנקראת תזונה אבולוציונית (ראה קישור) וכתב את הספר Dr. Gundry’s Diet Evolution: Turn Off the Genes That Are Killing You – and Your Waistline – and Drop the Weight for Good.

אני אישית הייתי מתייחס למחקר בחשדנות מתאימה. כדאי שתוצאות מחקרים מהסוג הזה יאומתו גם במחקרים שאין לחוקרים מעורבות ועניין אישי. כמו כן, לא מצאתי באיזה כתב עת מדעי המחקר פורסם, אבל התרשמתי שלא מדובר במחקר השוואתי שמשווה בין ההשפעה של תפריטי תזונה שונים ולכן התוצאות החיוביות שנתקבלו אינן מעידות על כך שתזונה אבולוציונית טובה יותר מתזונה הכוללת דגן מלא בתפריט ומזונות נוספים שהוגבלו בתזונתם של הנבדקים.

מקורות מידע

Abstract 137 – Diet, ‘anti-aging’ supplements may help reverse blood vessel abnormality