כסף לירידה במשקל? עדיף בקבוצה

ביטקוין הכסף החדש

פרס כספי אישי על ירידה במשקל יכול לסייע בהפחתת המשקל אבל, פרס כספי קבוצתי הוא בעל אפקט הרבה יותר חזק על הירידה במשקל.

לפני כ-3 שבועות קראתי על מחקר שבוצע במרפאות מיו קלינק ובו נבדקה השפעת התמריץ הכספי על תוצאות הירידה במשקל בקרב עובדי החברה. במחקר נמצא כי כאשר חולקו לנבדקים תמריצים כספיים על ירידה במשקל, הדבר השפיע באופן חיובי הן על יכולת ההתמדה של הנבדקים בתכנית הירידה במשקל והן על כמות המשקל העודף שהצליחו להשיל מגופם. שיעור ההתמדה בקרב המתוגמלים כספית היה גבוה פי 2.5 וממוצע הירידה במשקל היה פי 4 יותר גבוה מאשר בקרב אלו שלא תוגמלו כספית.

במחקר אחר, חוקרים מאוניברסיטת משיגן  בדקו את השפעתן של שתי אסטרטגיות שונות של תמריץ כספי על הירידה במשקל. במחקר אשר פורסם בכתב העת המדעי Annals of Internal Medicine נמצא כי אסטרטגיה של תמריצים כספיים המבוססים על הצלחה אישית בקבוצה בתהליך ההרזיה גרמה לירידה מרובה יותר במשקל (פי 3) מאשר אסטרטגיה של תמריצים כספיים המבוססים על הצלחתו של הפרט בירידה במשקל.

כיצד בוצע המחקר

הנבדקים במחקר חולקו ל3 קבוצות:

בקבוצה הראשונה הוצע לנבדקים פרס כספי של 100$ מידי חודש אם יצליחו להשיג או לעבור את הירידה במשקל שהוגדרה כמטרת החודש האישית שלהם.

בקבוצה השנייה חולקו הנבדקים לקבוצות של 5 אנשים, כאשר עבור כל קבוצה של 5 אנשים הוצע פרס כספי של 500$ מידי חודש לכל מי מחברי הקבוצה שיצליח להפחית ממשקלו את המשקל שהוגדר כמשקל המטרה החודשי שלו. זאת אומרת, שכל אחד מחברי הקבוצה יכול היה להרוויח יותר מ-100$ אם עמד במטרת הירידה במשקל שהוגדרה עבורו ועם רק חלק מחברי הקבוצה הצליחו לעמוד ביעדים שלהם. אם רק 2 אנשים מחברי הקבוצה עמדו במטרת הירידה במשקל שלהם, הם זכו ב250$ כל אחד ויתר חברי הקבוצה לא קיבלו כל פרס כספי. אם כל חברי הקבוצה עמדו ביעדי ההרזיה, כל אחד מהם זכה בפרס של 100$.

בקבוצה השלישית לא הוצע לנבדקים כל תמריץ כספי ונבדקי הקבוצה היוו את קבוצת הבקרה.

תוצאות המחקר לאחר 6 חודשים מראות כי אסטרטגית התמריץ הקבוצתי הייתה בעלת אפקט חזק בהרבה מאסטרטגיית התמריץ ליחיד ומקבוצת הבקרה. נבדקי התמריץ הקבוצתי ירדו בממוצע 4.8 ק"ג לעומת 1.7 ק"ג בקבוצת התמריץ ליחיד וירידה במשקל מוצעת של 0.5 ק"ג בקבוצת הבקרה.

למה חשוב לדעת איזו אסטרטגיה טובה יותר?

חברות שונות בארה"ב נוהגות להציע לעובדיהן לקחת חלק בתכניות עם תמריצים כספיים לשיפור הבריאות. בתחילת שנה הבאה תופעל בארה"ב תכנית בשם The Affordable Care Act and Wellness שתאפשר לחברות השונות להגדיל את גודל התמריץ הכספי שהן מעניקות לעובדיהן עבור הצלחה במטרות כמו: ירידה במשקל וגמילה מעישון. למרות שכיחותן של התכניות שמעניקות תמריץ כספי לירידה במשקל מעט מאוד ידוע על האופן שבו כדאי להעניק את התמריץ הכספי.

למה מקומות עבודה מוכנים להשקיע בשיפור הבריאות של עובדיהם?

מלבד הקלות במיסוי שמטיבות עם החברות שמשתתפות בתכנית הThe Affordable Care Act and Wellness הרי שהערכה היא כי עודף המשקל בקרב אוכלוסיית העובדים בארצות הברית גורם בכל שנה לאיבוד של 39.2 מיליון ימי עבודה, 239 מיליון ימים של הפסקות עבודה זמניות, 89.5 מיליון ימי אשפוז ו- 62.6 מיליון ימי ביקורים אצל רופא.

מה המצב בישראל?

למרות האינטרס הכלכלי הברור שצריך להיות לחברות כלכליות במצב הבריאותי של העובדים, אני עדיין לא שמעתי על חברות כלכליות שמעניקות בונוסים כספיים לעובדיהן על ירידה במשקל. אבל שמעתי על התארגנויות ויוזמות פרטיות של עובדים שארגנו תחרויות ירידה במשקל עם פרס כספי לאלו שירדו במשקל. וממה ששמעתי זה עובד לא רע.

Cash for weight loss? Works better when employees compete for pots of money, study finds

“Individual-Versus Group-Based Financial Incentives for Weight Loss,” Annals of Internal Medicine, April 2, 2013, Volume 157, No.7.

Money Talks When It Comes to Losing Weight, Mayo Clinic Study Finds

www.healthcare.gov: The Affordable Care Act and Wellness Programs

תזונה במקום העבודה והקשר שלה לבריאות העובדים, בטיחותם ותפוקת עבודתם מאת: ד"ר שרה דיקשטיין