מתכוון לעבור לנעלי ויברם פייב פינגרס? חכה.. וקרא…

נעל ריצה ויברם חמש אצבעות לקניה

נעל ריצה ויברם חמש אצבעות לקניה

 

תוצאות מחקר אשר פורסם בכתב העת המדעי Medicine & Science in Sports & Exercise ממליצות לרצים המעוניינים להחליף לנעלי ריצה מינימליסטיות כדוגמת: ויברם פייב פינגרס לבצע מעבר איטי והדרגתי בכדי להימנע מסיכון לפציעה בכף הרגל.

נעליי ריצה מינימליסטיות מדמות ריצה ברגליים יחפות

שוק נעלי הריצה המינימליסטיות פורח בשנים האחרונות ורבים מעדיפים את הריצה בנעלים מינימליסטיות על פני ריצה בנעלי ריצה מודרניות מתוך מחשבה שנעלי הריצה המינימליסטיות מאפשרות סגנון ריצה המדמה ריצה ברגליים יחפות שזו ריצה טבעית ובריאה יותר.

נעלי ריצה מינימליסטיות הן נעליים קלות, בעלות סוליה דקה וחלק אחורי בגובה כמעט זהה לזה של החלק הקדמי. חברות רבות וידועות כדוגמת: נייק, אדידס וחברות נוספות מייצרות נעלי ריצה מינימליסטיות בכדי לספק את דרישת השוק הצומח לנעלי הריצה המינימליסטיות. בין נעלי הריצה המינימליסטיות הידועות ביותר הן נעלי ויברם פייב פינגרס (ויברם 5 אצבעות) שמטרתן לדמה ריצה ברגליים יחפות עם מעטה של "שכבת עור שנייה" המספקת הגנה לעור החי.

נעליי ריצה מינימליסטיות לעומת נעלי ריצה מודרניות

חסידי נעלי הריצה המינימליסטיות  טוענים כי שימוש בנעלי ריצה מודרניות בעלות עקב מוגבה, סוליה עבה וכריות אוויר לבלימת זעזועים פוגם ביכולתם של הרצים לחוש את הקרקע ולבצע את ההתאמות המתאימות של כף הרגל למשטח הריצה ולתוואי השטח המשתנה. בנוסף נאמר כי שימוש בנעלי ריצה מודרניות גורם להפחתת השימוש בשרירי כף הרגל הפנימיים בשל המבנה שמספק תמיכה לקשת כף רגלו של הרץ, וחולשה זו עלולה להוביל לפציעות שונות בשלד.

חשוב לציין כי מדובר בדעות שעדיין לא אוששו באופן מוחלט באמצעות תוצאות ממחקרים מדעיים. אך זה לא הפריע לשוק נעלי הריצה המינימליסטיות לפרוח. הערכות הן ששוק נעלי הריצה  המינימליסטיות נוגס בכ-15% משוק נעלי הריצה שערכו נאמד בכ-6.5 מיליארד דולר.

במחקר נבדקה השפעת המעבר לנעלי ויברם פייב פינגרס

במחקר השתתפו 36 רצים חובבניים מנוסים. הרצים ביצעו בדיקות MRI לאבחון בצקת מח עצם (bone marrow edema) לפני ואחרי תקופת המחקר של עשרה שבועות. בתחילת המחקר נחלקו הרצים לשתי קבוצות:

1) קבוצה של 19 נבדקים אשר ביצעו מעבר הדרגתי לנעלי הריצה ויברם פייב פינגרס. אופן המעבר בוצע לפי ההנחיות המומלצות בענף. הנחיות שלפיהן מתחילים בשבוע הראשון בריצה אחת של 1 עד 2 מייל ולאחר מכן מוסיפים בהדרגה ריצה אחת קצרה נוספת של 1 מייל בכל שבוע עד לריצה בנפח שבועי כולל של 3 מייל בנעלי ריצה מינימליסטיות. מהשבוע השלישי הגדילו הרצים את מרחק הריצה בנעלי הריצה המינימליסטיות בהתאם לתחושתם ומתוך מטרה להחליף מידי שבוע ריצה אחת קצרה בנעלי ריצה מסורתיות ,בריצה בנעלי ריצה מינימליסטיות.

2) הנבדקים בקבוצה השנייה היוו את קבוצת הביקורת והם המשיכו לרוץ בנעלי הריצה המסורתיות.

תוצאות בדיקות ה-MRI בתחילת המחקר לא הראו כל הבדל בין הקבוצות. אך לאחר תקופת המחקר של עשרה שבועות נמצא כי קבוצת נעלי הויברם סבלה יותר מאשר קבוצת הביקורת מבצקת במח העצם (10 מתוך 19 רצים הראו סימנים של עליה בבצקת מח העצם). בנוסף, נמצא כי מרבית הרצים שסבלו מהעלייה בבצקת מח העצם היו נשים.

החוקרים מציינים כי תוצאות המחקר אינן מראות כי ריצה בנעלי ריצה מינימליסטיות אינה בריאה או מזיקה. אך, הם ממליצים למעוניינים לעבור לריצה בנעלי ריצה מינימליסטיות לבצע מעבר יותר הדרגתי. זאת אומרת, להקטין את העליה בנפח הריצה השבועי שבנעלי הריצה המינימליסטיות ולמשוך את המעבר לתקופה ארוכה מעשרה שבועות.

נעלי ריצה מסוג ויברם חמש אצבעות ניתן לרכוש באמזון בקישור הזה

מקורות מידע

Whoa there! A quick switch to 'barefoot' shoes can be bad to the bone

Foot Bone Marrow Edema after 10-week Transition to Minimalist Running Shoes

1 תגובה

  1. שטויות במיץ עגבניות, אני וכל חברי רצים עם הויבראם שנים וזה מדהים, אגב לגבי המחקר הזה הוא כבר הופרך, חיפוש פשוט בגוגל של debunked ליד המחקר יניב לכם את התשובה.

    הנעל מדהימה, מונעת פציעות, מחלימה אנשים מפציעות, אבל כמובן שיש לקחת את המעבר בקלות יתרה ולהתחיל עם ריצות מאוד קצרות עד שלאט לאט מוסיפים ק"מ ומתרגלים לסוג הריצה הזאת, כיוון שריצה בנעל מינימליסטית כמו הויבראם עובדים על שרירים שבנעל רגילה הגוף לא כלכך עובד עליהם, כל שרירי המייצבים ושרירים נוספים שהגוף צריך להסתגל לזה, אך כשמגיעים לרמה טובה זה פשוט מדהים, מרגישים שרצים על עננים, ממליץ לכולם ולא להאמין לכל מחקר מסולף שתעשיית הנעליים הרגילות מממנת.

התגובות סגורות.