טיפול בכאבי גב תחתון – תרגילים מיוחדים לחיזוק או הליכה?

נערה מבצעת הליכה בחיק הטבע

סובלים מכאבי גב תחתון? נקבע לכם תור לטיפולי פיזיותרפיה לעוד חודשיים? מה לעשות?

הליכה זה פתרון לא פחות יעיל!

מחקר שנערך ע"י ד"ר מיכל כץ-לרר ואילנה שניידרמן מאוניברסיטת תל אביב  השווה בין שני תכניות טיפול בכאבי גב תחתון. החוקרים השוו בין יעילותה של תכנית הליכה לעומת תכנית חיזוק שרירים הכוללת שימוש במכשור מיוחד בקליניקות ייעודיות ונמצא כי תכנית הליכה הינה פתרון יעיל במידה שווה לתכניות המיוחדות לחיזוק שרירים.

במחקר השתתפו 52 נבדקים שסבלו מכאבי גב תחתון, המחקר בוצע באופן המבוקר אקראית (randomized control trial). לאחר הערכת מצבם של הנבדקים באמצעות שאלוני הערכה עצמיים הם חולקו לשני קבוצות טיפול:

קבוצה 1 – טיפול באמצעות חיזוק שרירים ייעודי לבעיות גב בקליניקות מיוחדות למשך שישה שבועות ובתדירות של פעמים עד שלושה טיפולים בשבוע.

קבוצה 2 – טיפול באמצעות תכנית הליכה למשך 6 שבועות בתדירות של פעמיים עד שלושה אימונים בשבוע.  הנבדקים החלו באימוני הליכה של 20 דקות ולאחר שיפור בכושרם הגופני הם ביצעו הליכות של 40 דקות.

תוצאות המחקר הראו כי הנבדקים בשני הקבוצות הראו שיפור ניכר במצבם הגופני ובמגבלות הגופניות שנבעו כתוצאה מכאבי הגב. תוצאות המחקר גם מראות כי לא היה כל הבדל משמעותי בתוצאות בין שני קבוצות הטיפול השונות.

המסקנה: אם אתם מרגישים כאבים בגב התחתון החלו לבצע אימוני הליכה. אימוני הליכה לא רק יטיבו עם מצב כאבי הגב, אלא אף יפחיתו את הישנותם של כאבים אלו.

ד"ר מיכל כץ לרר אומרת כי לאימוני הליכה יש השפעות בריאותיות נוספות וכי אנשים פעילים נוטים לסבול פחות מכאבים במהלך חייהם. הליכה מפחיתה את לחץ הדם, מחזקת את מערכת החיסון, את התפקוד הקוגניטיבי ומפחיתה מתחים.

לחצו למידע נוסף אודות היתרונות הבריאותיים שבאימוני הליכה.

מקורות מידע:

Walking Away from Back Pain – Tel Aviv University's American Friends

An aerobic walking programme versus muscle strengthening programme for chronic low back pain: a randomized controlled trial