נמצא קשר בין אבות שמנים לבין שינוי גנטי בילדים המזוהה עם סיכון מוגבר לסרטן

אב מרים את בנו הקטן

ממצאי מחקר חדש מרמזים כי יתכן והשמנה באבות עשויה להשפיע על בריאות ילדיהם ולהגביר את הסיכון שלהם לחלות במחלות כמו סרטן.

המחקר אשר פורסם ב-BMC Medicine הינו ייחודי בכך שזהו המחקר הראשון בבני אדם שמראה כי השמנה בקרב הורים עשויה לשנות את המכניזם הגנטי בצאצאים. זאת אומרת, שהשפעות הנובעות מאורח החיים של האב עשויות להשפיע על ילדיו כבר בלידתם.

עד כה, מרבית המחקרים שבדקו את ההשפעות הסביבתיות בהורים על בריאות ילדיהם, התמקדו בעיקר בנשים הרות, בתזונתן בזמן ההיריון ובגורמים סביבתיים נוספים. לא נעשו מחקרים רבים שבדקו את השפעת הגורמים האבהיים על בריאות ילדיו.

במחקר נאסף מידע רפואי על הורים וילדיהם ונבדקו דגימות DNA מחבלי הטבור של 79 ילדים. החוקרים מצאו כי הDNA של ילדים להורים שמנים היה שונה באופן שמצביע על סיכון מוגבר למחלות סרטן.

החוקרים מציינים כי יתכן והקשר שנמצא לא קשור להשמנה אלא למצב גופני שקשור להשמנה לדוגמא: מאפיינים תזונתיים מסוימים, סוכרת או מצבים אחרים שלא נבדקו במחקר.

חשוב לציין כי השינוי שנבדק הוא לא שינוי ברצף של הקוד הגנטי אלא שינוי בתהליך מסוים שמשפיע על הביטוי הגנטי (למידע נוסף ראה אפיגנטיקה). לכן, מחקר נוסף כבר נערך בכדי לבדוק אם השינויים שנצפו בילדים נשארים גם בבגרותם.

מסקנה: אורח החיים שלנו כהורים עשוי להשפיע על עתיד בריאות ילדנו ולא מדובר רק בהשפעות הסביבתיות שאליהם אנו חושפים אותם. אלא, גם להשפעות שמועברות אליהם מאתנו ההורים (אימהות ואבות) מרגע היוולדם.

מקורות מידע:

Obesity in Dads May Be Associated with Offspring's Increased Risk of Disease

Paternal obesity is associated with IGF2 hypomethylation in newborns: results from a Newborn Epigenetics Study (NEST) cohort