מזון אורגני עדיף על מזון רגיל?

מזון אורגני

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine עוסק בשאלת חשיבותו של המזון האורגני לבריאות האדם.

המחקר מראה כי למזון אורגני יש אומנם מספר יתרונות על פני המזון הלא אורגני, אך בשורה התחתונה החוקרים סבורים כי התועלת שבצריכת מזון אורגני איננה משמעותית.

אחד מענפי המזון המשגשגים הוא שוק המזון האורגני. אנשים רבים ניזונים ממזון אורגני מתוך מחשבה שמזון אורגני הוא מזון בריא יותר.
מזון אורגני כולל בתוכו הן מזון מהצומח והן מהחי.
אנשים רבים ברחבי העולם החלו לצרוך מזון אורגני מסיבות כגון:
מזון אורגני בטוח יותר לאכילה – הדעה הרווחת היא שירקות ופירות אורגניים מכילים פחות חומרי הדברה ומדשנים כימיים ואילו מזון מן החי הוא כזה שבעלי החיים אינם "זוכים" לטיפול בהורמוני גדילה או באנטיביוטיקה.
מזון אורגני הינו סביבתי יותר – רבים סבורים כי מזון אורגני הוא ידידותי יותר לסביבה וכי טכניקות החקלאות בענף המזון האורגני הן פחות מזהמות ושמות יותר דגש על חקלאות ברת קיימא.
מזון אורגני הוא בריא יותר – מחקרים שונים הראו כי מזון אורגני מכיל יותר נוטריינטים מאשר מזון לא אורגני.

חוקרי אוניברסיטת סטנפורד בדקו כ-250 מחקרים והשוו את תכולת הנוטריינטים במזונות האורגניים מול המזונות הלא אורגניים (מזונות כגון: פירות, ירקות, דגנים, בשר, ביצים ועוף) וניסו להעריך את השפעתם של גורמים שונים בעלי השפעה על בריאותם של צרכני המזון.
החוקרים לא מצאו הבדלים רבים בין המזון האורגני למזון הרגיל.
מוצרי מזון אורגניים מסוימים הכילו יותר זרחן וכמו כן תכולת אומגה 3 הייתה גבוהה יותר בחלב ובשר עוף אורגני.
המזון האורגני הכיל כמות פחותה יותר של שרידי חומרי הדברה בהשוואה למה שנמצא במזון הרגיל (30% פחות).
החוקרים מצאו כי רמות שרידי חומרי ההדברה בשני המזונות היו בגבולות הטווח המותר מבחינה בריאותית.
החוקרים מצאו כי עופות אורגניים הכילו כשליש פחות חיידקים בעלי עמידות לאנטיביוטיקה, אך מצד שני, לא היה הבדל בין כמות החיידקים שגורמים להרעלת מזון בשני סוגי המזונות.

האם לקנות מזון אורגני?

לדעתי מרבית האנשים שרוכשים מזון אורגני, עושים זאת משום שהם סבורים כי מזון אורגני מכיל פחות חומרי הדברה.
המחקר מראה כי כמות חומרי ההדברה במזון אורגני היא אכן פחותה בכ-30% בהשוואה למזון הרגיל.
האם העובדה שכמות חומרי ההדברה במזון הרגיל נמצאת בגבולות התקן המומלץ מבחינה בטיחותית מפחיתה את החשש מהשפעתם של אותם חומרי הדברה?
ושאלה נוספת וחשובה לא פחות היא שאלת המחיר. האם באמת הבדל של פי 2 או 3 במחיר של מזון אורגני בהשוואה למזון רגיל אכן שווה את ההבדל של 30% פחות חומרי הדברה?

לדעתי התשובה היא בבחירה מושכלת לפי צרכיו ויכולתו של כל אדם.
יש אנשים שיכולים להרשות לעצמם (מבחינה כלכלית) לרכוש ולצרוך רק מזון אורגני בכדי להימנע מהתוספת שבחומרי ההדברה.
ואילו אחרים יכולים לבצע רכישה מושכלת של מזונות. לצרוך מזון רגיל שהוא נקי יחסית למזונות אחרים ואת המזונות היותר "נגועים" בחומרי הדברה לרכוש כמזון אורגני.

ארגון ה-EMG מפרסם את המדריך לצרכן לחומרי הדברה במזון ובו הוא מציין את "12 המזונות המכוערים" (Dirty Dozen Plus™) שמכילים כמות רבה של חומרי הדברה ואת "15 המזונות הנקיים" (Clean 15™) שמכילים כמות פחותה יותר של חומרי הדברה.
המדריך מפורסם מידי שנה והוא כמובן מותאם למזונות בארה"ב. המצב בישראל עשוי להיות שונה וחבל שאין כאן בארץ מידע כזה של משרד החקלאות על ההבדלים בתכולת חומרי ההדברה במזונות השונים.

המזונות שנחשבים השנה למזונות שתכולת חומרי הדברה בהם היא גבוהה הם: תפוחים, סלרי, פלפלים מתוקים, אפרסקים, תות, נקטרינות, ענבים, תרד, חסה, מלפפונים, אוכמניות, תפוחי אדמה, שעועית ירוקה וקייל (kale).

המזונות שנחשבים למזונות נקיים יחסית מחומרי הדברה הם: בצל, תירס מתוק, אננס, אבוקדו, כרוב, אפונה מתוקה, אספרגוס, מנגו, חציל, קיווי, מלון, בטטות, אשכוליות, אבטיח ופטריות.

אני לא יודע אם מצב תכולת חומרי ההדברה במזונות השונים שבישראל הוא זהה לזה שבארה"ב. אבל לדעתי, כשאין מידע אחר אז טוב להשתמש במה שיש.

מקור: ראה קישור.

5 תגובות

  1. ההשוואה שנעשתה ע"י המחקר הספרותי הזה היתה לגבי מרכיבי המזון, ולא על השפעתם על הבריאות. ההשפעה על הבריאות דורשת מחקר רציני ומסובך מאד, וזה לא מה שנעשה כאן.
    מוצרי מזון אורגני לא מתאפיינים ביותר ערכים תזונתיים מאשר מזון שאינו אורגני – אלא בפחות מרכיבים מסוכנים כמו חומרי הדברה, דשנים, חומרי ריסוס, כימיקלים, הורמונים, אנטיביוטיקה, מוגלה, חיידקים עמידים וכד'.
    איך מישהו מצפה ש-30% יותר חומרי הדברה לא ישפיעו על פעולת הכליות והכבד ? לאחר צריכה של עשרות שנים של חומרי הדברה – משהו חייב להתקלקל במערכות הגוף !
    את זה הרפואה והמחקר אינם יודעים או אינם יכולים או רוצים לחקור או להעריך…
    אכילת מזון נקי מכימיקלים מזיקים משפיעה על פעילות כל מרכיבי הגוף, מחזקת את המערכת החיסונית, ומאפשרת להם להתמודד מול תנאי החיים הקשים של דורנו, כמו זיהום האוויר (כאלף מתים בשנה בגוש דן מזיהום האוויר), חיידקים עמידים, זיהום הקרקע והמים, חוסר פעילות גופנית, לחץ בעבודה ובחיי היומיום, חוסר שינה וכד'.

    • חיים אתה צודק.
      הניסוח שלי לא היה מוצלח. התכוונתי לומר שהמחקרים רצו לבדוק גורמים שונים בעלי השפעה על בריאות האדם. גורמים כגון: תכולת נוטריינטים, ריכוז חומרי הדברה וכדומה.
      אותי המחקר הזה הפתיע וגרם לי לחשוב אם להמשיך לרכוש את המוצרים האורגניים שאני צורך. כשאני רוכש מוצרים אורגניים אני לא מצפה למצוא בהם כלל חומרי הדברה. ולכן כאשר אומרים לי שיש בהם 30% פחות זה מדאיג אותי ובהחלט מהווה שיקול משמעותי אם לרכוש מזון אורגני בהמשך.
      מדובר בסקירה מדעית שסקרה ועיבדה את הנתונים ממחקרים שונים.
      הסיבה העיקרית לכך שרכשתי מוצרים אורגניים הייתה משום שהם אמורים להיות ללא חומרי הדברה.
      המחקר אומנם הוא סקירה ספרותית של מחקרים רבים אחרים ואולי אין אפילו נתון אחד מישראל, אבל עדיין הנתונים מדאיגים אותי (איך תדע אם בישראל המצב אולי יותר גרוע?).
      לדעתי כדאי שיקום גוף צרכני שיפקח על הנושא ויבדוק את המצאותם של חומרי הדברה במזונות האורגניים שמשווקים לצרכן.

  2. אני הייתי חקלאית בשנות ה70-80
    אני חושבת שצריך לקום גוף שיבדוק את הנושא לעומק כי פה מדובר על בריאות של הציבור כולל החקלאים .
    אני אדבר על גידולי צמחים
    העובדות בשטח :
    אי אפשר לגדל פירות וירקות בלי לרסס ,אפילו בגינה ביתך ,כי זה מזונם של החרקים ,ציפורים,עכברים וחיות צמחוניות שמתחרים על המזון.
    בגידולי אורגנים גם מרססים אך עם תכשירים אחירים כמו גואנה (זבל של עטלף) ,גופרית ועוד… שאינני זוכרת (בעלי היה אחראי על זה ). שמשתמשים בקומפוסט שזה זבל פרות(שאולי קיבלו אנטיוטיקה … ) +זבל אורגני(שיריות של ירקות ,אוכל )שגם אינני יודעת מה ההשפעה לבן אדם .האם בדקו את זה לעומק ?
    זוכרת שגידלנו ליצוא ומכיוון שמשהו לא ריסס ביום כיפור נפסל סחורתו ליצוא אז הוא שלח לשוק המקומי וירוויח יותר מאלא ששלחו ליצוא(להפטעתינו) .אז הפילפל עם תולעים(או חורים שהשאירו התולעים כי הוא ריסס אחר כך) זכה למחיר יותר טוב .מצחיק לא ?
    אינני מבינה מדוע המחיר יותר גבוהה עם ההוצאות יותר נמוכות .אנו גידלנו בהתחלה רגיל ואחר כך אורגני ביגלל הריסוסים והמחשבה שזה יותר בריא (כך סיפרו לנו )אך הופטענו שצריך גם לרסס.
    אז היינו צעירים ולא ידענו על הסכנות של העיסוק ….אך זה נושא אחר לדיון(בריאות החקלאים וקירבת המגורים לשטחים החקלאים )

  3. מחקרים שפורסמו הראו כי ריסוס והדברה שהוא לא ירוק הורס את הפרות והירקות שלנו ,הויטמינים מדללים והם נרקבים מהר יותר.
    חשוב לאכול פרות וירקות כמה שיותר אורגנים עם ריסוס והדברה אורגנים ירוקים.
    חברים אנו הורסים את הכדור עם חומרים כימים ,אנה כל אחד לתשומת ליבו -ירוק זה מהבית

  4. מחקרים מצאו שחומרי הדברה הינם אחד הגורמים העיקריים למומים מולדים והרעלת עוברים (גם אלכוהול וסיגריות עומדים בראש אותה הפירמידה) ולכן 30% פחות חומרי הדברה הינם משמעותיים לאין שיעור. מה שגם חומרי ההדברה אינם מתפרקים באופן טבעי והנזק שבהכנסתם לגוף הינו ארוך טווח ולכן עדיף להימנע ככל שניתן.

התגובות סגורות.